Zemanova ´Cesta do pravěku´ již zdigitalizována aneb jak ožije pravěká zvěř?!
Muzeum Karla Zemana - Praha
4. 4. 2019
Se zájmem jsme se na pozvání, jež jsme dostali od Muzea Karla Zemana, zúčastnili perfektně připravené tiskové konference, věnované dlouho očekávanému a vytouženému dokončení digitalizace kultovního filmu naší kinematografie, filmu Karla Zemana Cesta do pravěku.
Prezentace filmu před jeho uvedením do distribuce (vyjde na Blue Ray) byla navíc spojena s mimořádně zajímavou besedou s pohodovým britským filmařem, režisérem Johnem Stevensonem, velkým obdivovatelem a propagátorem Karla Zemana a jeho filmů ve světě.
Malá ukázka velké práce
Tiskovou konferenci, jíž se zúčastnil osobně i John Stevenson, dále technický ředitel UPP a hlavní restaurátor Ivo Marák, ´za domácí´ pak Ondřej Beránek, producent a spoluzakladatel Muzea Karla Zemana a Kateřina Kuthanová, PR & Marketing Manager Muzea Karla Zemana, zahájila pro přední odborné filmové novináře právě Kateřina Kuthanová.
Úvodem nás seznámila se základními fakty a s tím nejdůležitějším, kvůli čemu jsme se sešli, s dokončením digitalizace třetího snímku z vybraných stěžejních filmů Karla Zemana - Cestou do pravěku. Po dvou, již digitalizovaných filmech Karla Zemana, Vynálezu zkázy a Baronu Prášilovi, se Cesta do pravěku stala právě 3. filmem, jenž byl zachráněn. Přestože jde asi o nejcennější ze Zemanových filmů, byla právě jeho záchrana nejdramatičtější, nejsložitější a také nejdelší.
Oba předchozí zdigitalizované filmy už sklidily u nás i ve světě úspěch, dostaly řadu cen (např. Baron Prášil, nejlepší zrestaurovaný film v USA). Lze tedy předpokládat, že i zrestaurovanou Cestu do pravěku bude provázet neméně hvězdná budoucnost.
Následně nám byl promítnut trailer rekonstruovaného filmu a názorný showreel, dokládající výsledky náročné digitalizace srovnáním ukázek vybraných záběrů před a po digitalizaci.
Nelehký osud Cesty do pravěku
Uskutečnění digitalizace a zrestaurování Cesty do pravěku byla jeho záchrana. Na rozdíl od obou dalších digitalizovaných Zemanových filmů nebyl totiž uložen v Národním filmovém archivu, ale prošel mnoha nevhodnými úložišti a dokonce byl považován i za ztracený.
Poutavě nám příběh filmu vylíčil Ivo Marák. Cesta do pravěku vznikla jako první z trojice digitalizovaných filmů. Na rozdíl od obou ostatních vznikl ve Zlíně. Odtud byl převážen z místa na místo, až se konečně kdesi ztratil. Před digitalizací byly tedy k dispozici jen kopie nevalné kvality.
Přesto se odborní restaurátoři pustili do práce a film zrestaurovali jako mix dostupných kopií. Každá část byla jinak poškozena a či nějak zachována. Ve chvíli, kdy bylo hotovo, zasáhl zřejmě osud. Protože se dál průběžně pátralo po originálu, byl nakonec originál objeven a dodán restaurátorům. Vypadalo to, že se začne znovu od začátku. Originál byl ale v nejhorším stavu, z valné části téměř poničený. Proto vše, co šlo z originálu digitalizovat a restaurovat, bylo včleněno do již zrestaurovaného filmu z kopií. Výsledek dlouhé práce (pracuje se opravdu okénko po okénku, případ od případu) ale splnil očekávání. Film je zachráněn a je doslova ´jako nový´.
Čistíme svět fantazie
Čistíme svět fantazie je název společného projektu Nadace české bijáky, Muzea Karla Zemana a České televize, jenž si před 5 lety dal za cíl digitálně zrestaurovat 3 vybrané filmy Karla Zemana a povýšit je tak pro jejich historickou a hlavně uměleckou hodnotu do nejvyšší možné kvality, aby je šlo uvést i na velká filmová plátna a dát jim tak nový život.
Projekt usiloval i o zvýšení povědomí o významu digitálního restaurování. Šlo o náročnou a nákladnou aktivitu. Proto byl realizován ve spolupráci s Universal Production Partners (UPP) a za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Státního fondu kinematografie. V prvních 2 letech držel záštitu osobně tehdejší ministr kultury ČR Daniel Herman. Garantem digitálního restaurování všech 3 filmů byl přední americký expert - James Mockoski. A vlastní restaurování proběhlo pod osobním vedením hlavního restaurátora společnosti UPP Ivo Maráka. Obnovu neméně důležité zvukové části filmu pak zajistila společnost Soundsquare.
Ludmila Zemanová nad kvalitou otcových filmů bdí
Na tiskovce jsme se sháněli i po dceři Karla Zeman, Ludmile Zemanové, jež se aktivně účastnila znovuzrození obou předchozích filmů. Byli jsme ujištěni, že ač žije v Kanadě, zájem o otcovy filmy neztratila, na digitalizaci a restaurování Cesty do pravěku, jak jen mohla, dohlížela, a že dorazí i do Prahy. V souvislosti s dokončením Cesty do pravěku nám tak alespoň vzkázala:
„Je úžasné, že dnešní technologie umožňují zrestaurovat
a
uchovat jakoukoliv formu uměleckých děl světa,
které tím opět zazáří a přinesou lidstvu estetický a umělecký zážitek
jako jejich originály před mnoha lety.
Nesmírně proto fandím projektu Čistíme svět fantazie,
protože slavné filmy mého otce mezi světová umělecká díla patří.“
Nadace české bijáky
Nadace vznikla v roce 2012 s cílem shromažďovat finance na restaurování klenotů české a československé kinematografie, a uchovat je i pro další generace. Nadace na digitální restaurování zlatého fondu české kinematografie přispěla víc jak 8 miliony korun. Díky ní byly zrestaurovány Formanova komedie Hoří, má panenko, snímek Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci, film Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky, oceněný Oscarem, kultovní Intimní osvětlení Ivana Passera a další oscarový film Obchod na korze režisérů Jána Kadára a Elmara Klose a další snímky…
V roce 2014 připravila Nadace ve spolupráci s Muzeem Karla Zemana a ČT projekt Čistíme svět fantazie k digitálnímu zrestaurování tři filmů Karla Zemana.
Nadace české bijáky došla i uznání. V roce 2015 za projekt Čistíme svět fantazie 2. místo na Dárcovském summitu na Fóru dárců. V roce 2016 ji neminula nominace Českou filmovou a televizní akademií na Českého lva za Mimořádný počin v oblasti audiovize.
Universal Production Partners (UPP)
UPP je přední postprodukční středoevropské studio se sídlem v Praze a Budapešti. Věnuje se restaurování starých filmů a dokumentů.
Muzeum Karla Zemana
Za 7 let existence se stalo známou kulturní institucí metropole. V únoru 2019 přivítalo čtvrtmiliontého návštěvníka. Cíl představit celoživotní dílo světově uznávaného filmového tvůrce Karla Zemana a jeho filmové́ triky, jimiž proslavil českou kinematografii 20. století, mapuje expozice od prvních animací a loutkových filmů ze 40. let 20. století po poslední tvůrčí počiny. Podstatná část Muzea je věnována snímkům jako je Cesta do pravěku, Vynález zkázy a Baron Prášil. Expozice v muzeu je interaktivní, nabízí hravé pojetí a umožňuje vlastní ozkoušení Zemanových trikových postupů. Výstava je koncipována jako filmové scény a malé průchozí ateliéry.
Z besedy s Johnem Stevensonem
Závěr tiskové konference patřil besedě s Johnem Stevensonem. Dozvěděli jsme se o jeho prvním kontaktu se Karlem Zemanem, jenž se odehrál ve Stevensově dětství. Na BBC zhlédl úryvek Zemanova filmu v jakémsi pořadu. Stevenson se o Karla Zemana a jeho filmy začal cílevědomě zajímat. Jenže v 60. letech 20. století nešlo v Británii je získat a cokoli se o Zemanovi dozvědět, byl problém. Dostupné byly jiné filmové lahůdky od nás, třeba Krteček a jeho příhody, ale Karel Zeman ne. Hodně nekvalitní verzi Zemanova filmu se Stevensonovi zdařilo získat až později v USA. Jak šel čas, dopídil se špatných, ale alespoň nějakých DVD se Zemanovými filmy. Jen Cestu do pravěku, po níž toužil, ne a ne objevit. Až jednou objevil tak strašně vybledlou verzi, že nebylo skoro nic vidět. I tak se ale pro Stevensona stal náš Karel Zeman zdrojem inspirace. A pak se konečně stal zázrak a Stevenson získal verzi Cesty do pravěku z Japonska, která už byla přijatelnější. A teprve teď začal Zemanovy filmy obdivovat nejen jako umělecká díla, ale objevovat je i jako technické zázraky. V úžasu sledoval jednotlivé triky a nemohl často vůbec přijít na to, jak to ´ten chlap s tou tenkrát dostupnou primitivní technikou´ dokázal, když to dnešní experti tak dobře nezvládají ani na všemocných počítačích.
Obdivoval tedy nejen um Karla Zemana, ale i jeho odvahu a sílu prosadit svou myšlenku. Jakmile se před pár lety dozvěděl o existenci Muzea Karla Zemana, neváhal a vydal se do Prahy. Slovo dalo slovo a vznikla nejen vazba, ale přímo přátelství mezi Johnem Stevensonem a Muzeem Karla Zemana. A jak se nám John Stevenson s obdivem přiznal, několik do té jím neprokouknutých Zemanových triků pochopil až v jeho muzeu. A nevěřil vlastním očím a rozumu, jak to bylo jednoduché a jak to bylo od Karla Zemana geniálně důmyslné. Od té doby usiluje, jak jen to jde, aby se ve světě o Karlu Zemanovi vědělo a pokud možno, aby se o něm učilo na filmařských školách, stejně jako třeba se učí George Méliése. Protože - jak řekl John Stevenson doslova - Karel Zeman po bok takových velikánů světové kinematografie patří právem. Už teď ho mnozí filmaři vědomě i podvědomě napodobují.
A jak nám připomněl John Stevenson, měli bychom si Karla Zemana cenit jako národního pokladu a zdigitalizovat mu jeho filmy všechny. Možná že sice nejsou tak divácky atraktivní jako ony tři, ale jsou to vždy učebnice trikové a umělecké filmařiny. V toto souvislosti jsme se také dozvěděli nejbližší plán Ondřeje Beránka digitalizovat a rekonstruovat další Zemanův film - Na kometě.
Z následné diskuze ještě vyjímáme alespoň jednu skoro až filozofickou otázku.
Je dobře rekonstruovat staré filmy?
Není škoda, že se ztratí jejich dobová patina? Odpověď přítomných byla shodná.
John Stevenson to za všechny formuloval takto:
„Ano, patina je nesporně půvabná,
ale my potřebujeme ty filmy zachránit.
Ponechat je tak, nebyly by za čas vůbec.“
John Stevenson (61 let)
Britský filmový režisér, animátor, umělecký ředitel a loutkář…Proslul především jako režisér animovaného celovečerního filmu z roku 2008 KungFu Panda s Markem Osbornem. Stevenson má více než 40 let zkušeností s animací.
Podílel se na kasovních trhácích Shrek, Shrek 2 a Madagaskar či filmech Spirit - divoký hřebec s Mattem Damonem a Johnem Cromwellem a Sindibád: Legenda sedmi moří /hrají Brad Pitt, Michelle Pfeiffer a Catherine Zeta-Jones/.
V 90. letech pracoval na celovečerních a televizních animácích jako Mravenec Z, Toy Story 2 nebo Král džungle. Díky širokému profesnímu záběru (výtvarník, ilustrátor, návrhář, umělecký ředitel) pracoval na nesčetném množství projektů v téměř všech druzích médií.
V roce 2009 byl nominován na Oscara za nejlepší animovaný celovečerní film KungFu Panda a získal i cenu Annie Osborn za režii v celovečerní tvorbě.
Praha 1 - Malá Strana
Saská 3
Hodnocení: 99 %
Richard Koníček
Foto: © Richard Koníček
www.eshop.muzeumkarlazemana.cz
https://youtu.be/2uJLXENWHXE?t=6
showreel snímku Cesta do pravěku:
trailer snímku Cesta do pravěku:
záznam rozhovoru s Johnem Stevensonem (s českými titulky):