Zdeněk Daněk - Překlad přírody aneb jak vytvořit uprostřed žárem léta rozpálených lázní u kolonády oázu lesní tišiny (a bez komárů!)
Zdeněk Daněk
Překlad přírody
4. 8. – 27. 10. 2024
Galerie Ludvíka Kuby Poděbrady
Když jsem vysvětloval studentům, čím je náhodný pohled na kus krajiny zajímavý,
Zdeněk Daněk
„Ústřední tématikou tohoto výtvarníka stále zůstává nejen krajina, ale také
vztah člověka ke krajině.
Malíř se často zabývá mnohými problémy a vztahy, které
vznikají mezi přírodou a kulturní společností.
Zdeněk Daněk začínal jako figuralista, ale postupně objevoval krásu a kouzlo krajiny
a vše se snažil zachycovat ve svých obrazech.
Nejprve na sebe - začátkem třetího tisíciletí - upozornil takzvanými Zvířecími obrazy,
které byly malovány z pohledu zvěře na svět a vymykaly se tehdejší produkci.
V téže době však také začal malovat v různých plenérech.
Jeho práce jsou postaveny na pevných základech malby a kresby,
ale neustále se snaží o hlubší pochopení obou výtvarných technik.
Malíř je mimo jiné i členem Klubu přátel výtvarníka Zdeňka Buriana.
Dlouho zkoumal a nakonec i odhalil tajemství provedení jeho zvláštní kvašové malby.
Tuto techniku použil kupříkladu ve svém cyklu - Burianovská abstrakce.
Ostatně, náklonnost k tomuto legendárnímu autorovi, mu zůstala z dětství.“
Ředitel Galerie Ludvíka Kuby Poděbrady Vojtěch Odcházel
Do Daňkem zalesněné Galerie Ludvíka Kuby
S tvorbou Zdeňka Daňka, jsme se za www.www-kulturaok-eu.cz, setkali poprvé na rozsáhlé výstavě jeho obrazů, kterou mu na podzim roku 2018 uspořádal galerista Pavel Lagner v Galerii Václava Špály a jejímž kurátorem byl tehdy Radek Wohlmuth.
Výstava se jmenovala DNA a dokonale využila všech specifik a možností této prestižní členité galerijní prostory. (viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/zdenek-danek-dna-obrazu-aneb-obraz-otaceny-po-dvou-minutach/ )
Zdeněk Daněk v Praze od té doby už vystavoval vícekrát, vesměs však v menších galeriích. Naposledy letos v květnu, společně s Tomášem Honzem, na výstavě nazvané Džungle Praha 9 ve Vysočanské Galerii 9, kam ho pozvala tamní dobrá duše téhle osobité Galerie paní Kořánová. Od Daňkovi velkovýstavy ve Špálovce, jsme se však s jeho tvorbou míjeli. Nesporně k naší škodě. Ale možnosti, čas i kapacita našeho týmu má své meze. Když nám však ředitel Galerie Ludvíka Kuby Poděbrady, Vojtěch Odcházel, poslal pozvánku na výstavu Zdeňka Daňka - Překlad přírody, nešlo už zkrátka odolat. Představa Daňkových pohlcujících lesních zátiší instalovaných do této secesní lázeňské galerie, provozované nepřetržitě již od roku 1908, byla zkrátka neodolatelná.
V galerii se nesvítí…
Jen jsme vstoupili do Galerie Ludvíka Kuby – za ta léta již – coby staří známí, oznámila nám, při vybalování fotoaparátu, kustodka naší oblíbené galerie omluvně: „V galerii se nesvítí…“ Nešlo však o závadu na světelné technice, jak nás napadlo, ale – jak jedním dechem dodala, že je to tak na přání autora. Drze jsme si - ovšem jenom v duchu – pomysleli, že jsme každý jiný a vysvětlili si to tím, že starým klasickým staletým obrazům světlo také nesvědčí, tak nechť…
Avšak jen co jsme vešli do výstavních prostor, v mžiku jsme pochopili ono zprvu - zdánlivě - podivínské přání autora. Lesní zátiší, přece halí stín. Tak vzniká tamní atmosféra! No, ano, jistě, světlo by rušilo atmosféru celé výstavy. A to – uznáváme – autora plně opravňuje k potlačení průniku civilizačního výdobytku do tajemství hlubin lesa. Vždyť i v plenéru malující Daněk si v lese nesvítí. Ostatně - Daněk v lese… daněk v lese… nomen omen by řekli staří latiníci, a my s nimi tiše – při vší úctě k autorovi – to cítíme stejně. Čest svému jménu. A daňci žijí přece nejraději ve smíšených listnatých a jehličnatých lesích, kde tak rád maluje své obrazy i Daněk s velkým D…
No, nic. To jsme zašli daleko. Ale chápeme už, proč se nemá svítit. Atmosféra je tím pádem opravdu dokonalá. Navíc venku právě žhlo letošní rekordní letní slunce z totálně bezmračného nebe a tak ta trocha stínu a sugestivní atmosféra obrazů přišla – minimálně pocitově – náramně vhod.
Loubí lesa uklidňuje…
Zatímco našinec se do lesa dostává tu a tam a vždy spíše tak, že – jsa turisticky naladěn – pádí pěšinou mezi stromy od turistické značky ke značce. Je sice v lese, ale nestíhá se s ním tak moc sžít, veden snahou dorazit do vytčeného cíle. Ale ani houbaři, kteří sice naopak pronikají i do neproniknutelných hlubin lesa za vidinou plného košíku, se vlastně s tím lesem příliš nesžívají. Jako lovečtí psi, s nosy div ne u země, se chvatně pídí po kloboucích obětí – plodů lesa – ve vidině smaženice. Pohlédnout vzhůru do korun či dál než před špičky svých gumáků je však ani nenapadne.
A tak už – zdá se - zbývá jen autor vystavených obrazů Zdeněk Daněk, aby nám ukázal co je to skutečný les, jak tam v té tišině je, jakou má ta jeho hlubina atmosféru a vrátil nás – alespoň svými obrazy – zpátky k přírodě, do lesa takového jaký opravdu dosud (šťastnými místy) ještě je.
Třeba se někdo z diváků zamyslí, a třeba se půjde do lesa dívat ne po značkách či houbách, ale po lese samém, po jeho stoické náladě, povznesené a povznášející, nade vše, co na nás chystá civilizace, nade vše, co si člověk sám sobě za ta staletí technického pokroku a vývoje natropil. Proto díky za lesní tišiny od Zdeňka Daňka.
A teď už trochu faktů o autorovi a jeho výstavě
· Výstava Překlad přírody představuje reprezentativní výběr ze všech tematických cyklů malíře Zdeňka Daňka (1977).
· Zdeněk Daněk (* 12. listopadu 1977 Pardubice) je český malíř, burianolog a animátor. Ústředním tématem jeho práce je krajina, vztah člověka ke krajině a problémy vznikající mezi kulturou a přírodou.
· Studoval střední Výtvarnou školu Václava Hollara, dále pak Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v ateliéru malby prof. Nešlehy, v ateliéru filmové a televizní grafiky prof. Bárty a diplom získal v ateliéru prof. Berana na Akademii výtvarných umění v Praze.
· V letech 2018–2022 působil jako pedagog na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.
· Je členem několika uměleckých skupin: Deep Emotion (1997–99), Rekreace 99 (1999–2000), Arttoday (2003–04), Uskupení Tesla (2008), Reprezentace (2012) a kytaristou recesistické kapely Rowná ZÁda (2007).
· Začínal jako figuralista (získal ocenění za kresbu roku 1998 na VŠUP), ale postupně objevoval svůj vztah ke krajině. Již během studia na sebe upozornil „Zvířecími obrazy“ (2000), které byly malovány jako z pohledu zvěře a vymykaly se tehdejší produkci.
· V té době začal také svoje ateliérové (komponované) obrazy malovat v plenéru.
· V reakci na zhoršování krajiny v rodné obci Bezděkov založil okrašlovací spolek BEZ.
· Následně využil možnosti českého objevu fotokatalytického jevu TiO2 a namaloval sérii „Aktivní obrazy“ (2008) s environmentálními tématy barvou, která čistí vzduch. Obrazy se tak staly aktivními ke svému okolí.
· Jeho práce je postavena na pevných základech malby a kresby a i nadále se snaží o její hlubší pochopení.
· Nehledá styl, pohybuje se v oblasti realistické malby, která disponuje širokou škálou malířských prostředků a průběžným experimentováním hledá možnosti nového pohledu na realistické zobrazování.
· Využívá konceptuální přístupy, např. pracuje s okolnostmi vzniku obrazů.
· Popisnost realistického obrazu považoval za překážku k vnímání obrazových kvalit.
· V sérii „Rozklad obrazu“ (2015) se zaměřil na oslabení vztahu mezi malbou a zobrazovaným předmětem.
· Zdeněk Daněk je členem klubu přátel Zdeňka Buriana. Zkoumal a odhalil tajemství provedení jeho kvašové techniky. Použil ji a zbavil popisnosti v cyklu „Burianovská abstrakce“ (2012)
· Krajinomalba představuje pro autora celoživotní projekt, ve kterém můžeme sledovat vývoj jeho malířského výrazu.
· Získaná ocenění:
1998 – Nejlepší figurální kresba, Figurama, VŠUP
2022 – Nejkrásnější známka roku 2022, Chudobínská borovice
2023 – Best pleinair landscape (March), Pleinair salon art competition
Text a foto: Richard Koníček (8 x) + GLKP (2 x)
Zdeněk Daněk
Překlad přírody
4. 8. – 27. 10. 2024
Galerie Ludvíka Kuby Poděbrady
Poděbrady, Libušina
Otevřeno út - ne 10-12, 13-18 h.
Výstavu pořádají: Lázně Poděbrady, a. s. a Galerie Ludvíka Kuby Poděbrady
https://www.galerieludvikakuby.cz
P. S.
Nepřehlédněte ani přilehlé atrium!
Novinkou není ani tak to, že už je zase – konečně! - volný přístup do atria přiléhajícího ke Galerii Ludvíka Kuby na straně jedné a budovám Letních lázní Poděbrady na straně druhé. Atrium už mělo svá období, kdy přístupné bylo a pořádaly se tu večerní koncerty pod širým nebem, ale také zná období, kdy se dočkalo uzávěr a chátrání. Takový je už život. I pro Atria. Nyní je ovšem už zase v plném lesku, zejména nádherná Figurální keramická kašna sochaře Zdeňka Lindovského nazvaná „Čtyři roční období“.
A právě zde se, jako novinka krom běžných obnovených kulturních aktivit, konají i kurzy:
Jóga pro začátečníky
„Lekce jsou přizpůsobeny individuelním potřebám zájemců.
Jemné a bezpečné cviky pro zvýšení flexibility a síly.
Přátelská a podpůrná atmosféra, kde se dá setkat s novými přáteli.
Instruktoři s dlouholetými zkušenostmi, kteří rozumí specifickým potřebám starších osob.
Lekce vede Hana Hobstová a trvají 75 minut.
Cvičení probíhá ve venkovním Atriu Letní Lázně Poděbrady.
V případě špatného počasí je lekce přesunuta do přilehlé Galerie Ludvíka Kuby Poděbrady.
Lektorka Mgr. Hana Hobstová je absolventkou
oboru Instruktor Jógy, akreditovaném Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR a mezinárodní organizací Yoga Alliance.
Brněnská rodačka je spoluzakladatelkou Spolku Večernice, z. s., založeného v roce 2007. Cílem sdružení je propagace aktivního a zdravého životního stylu v pohybu.
Vstupenky on-line a v ceně cvičení je zahrnut i volný vstup na výstavu v GALK.
Událost pořádají Lázně Poděbrady, a. s. a Večernice, z. s.