Yuliya Bokhan & Luboš Plný aneb i když stojí tvorbou stranou proudu, neměli by stát stranou pozornosti
Yuliya Bokhan & Luboš Plný
18. 11. 2023 – 14. 1. 2024
Galerie NTK
Yuliye Bokhan a Luboš Plný na jedné společné výstavě přestavují
netradiční spojení dvou značně svébytných tvůrců.
Oba stojí (z vlastní vůle) stranou hlavního proudu výtvarného umění.
A jak uvádí kurátor této nečekané výstavy,
Milan Mikuláštík,
oba jsou - v jistém slova smyslu (leč každý svým způsobem) –
outsidery.
Luboš Plný (nar. 1961)
patří mezi nejvýznamnější evropské představitele Art Brut.
Jeho práce jsou zastoupeny v tak prestižních institucích, jako je například
sbírka pařížského Centre Pompidou
a zúčastnil se mnoha významných výstav
včetně Benátského Bienále.
Yuliya Bokhan (nar. 1998)
je solitérním a značně vyhraněným uměleckým zjevem brněnské výtvarné scény.
Její monumentální objekty - doslova - zhmotňují
pocity tísně a ohrožení a kriticky se vyslovují i k politické situaci.
Ale i přesto, fungují také na čistě existenciální rovině.
Zajímavá dramaturgie kurátora Galerie NTK
Milan Mikuláštík vede Galerii NTK už drahně let. Je strůjcem její vyhraněné dramaturgie. Nesporně vychází z faktu, že divácký základ tvoří studentky a studenti z okolního kampusu. Tedy mladí lidé, nepodléhající povětšině vlivu mainstreamu, s kritickým pohledem na okolní svět a revoltující povahou odpovídající jejich věku. A tomu je přizpůsobena i celá dramaturgie „Mikuláštíkovi“ galerie. Jinými slovy, chceme-li vidět něco mimo proud, co ale obsahově a významově přesahuje značně tuto výtvarnou Off-scénu, musíme zavítat na výstavy do Galerie NTK, čili, takříkajíc, jít k Mikuláštíkovi. A – jak můžeme potvrdit i za www.www-kulturaok-eu.cz – nikdy neodejdeme zklamaní. Vždy vstoupíme do vedlešího ramene řeky výtvarna, které ale nikdy není ramenem slepým. Vždy vede a navádí i tápající ostatní.
Zajímavý projekt kurátora Galerie NTK
Jak už řečeno, nejnověji uvádí Galerie NTK společnou výstavu Yuliye Bokhan & Luboše Plného.
Kdo je alespoň rámcově obeznámen, a komu jsou obě jména z řady výstav poněkud povědomá, možná se na první dobrou, poněkud zarazí. Ano, oba vystavující protagonisté jsou – řekněme – jiní než se nosí, ale jsou přece nějak nesourodí. Nebo ne?
Ale ano, jsou, ale kurátor výstavy, oba autory dobře zná. Yuliy Bokhan již uspořádal – přesto že je ještě oficiálně „pouze“ studentkou – jednu výstavu v Náchodě a u Luboše Plného není co řešit. Je to legenda.
Jak tyhle dva spojit, aby výstavní projekt nevyzněl v neústrojný slepenec?
Milan Mikuláštík je znalý a zkušený kurátor. Pro společnou výstavu spojující na jedné straně pořád ještě přece jenom začínající leč mimořádně výraznou a hodně netradiční studentku s legendou otlučenou nekompromisním tvůrčím působením a ověnčenou četnými oceněními, vyrukoval s výborným nápadem. Zatímco Yulia představuje svou aktuální tvorbu, expozice tvorby Luboše se vrací do přelomu let osmdesátých a devadesátých. A najednou tu jsou vystavena díla dvou tvůrců ve zhruba stejném rozletu i věku. Díla Luboše Plného jsou vhledem do jeho počátků. Tematizují autorovu pracovní zkušenost na železnici i jeho zdravotní problémy, kterými v té době procházel.
Jak uvádí sám Milan Mikuláštík, tak Plného vystavené efemérní práce odkrývají kořeny jeho tvorby. Bonusem navíc, i pro znalce Plného tvorby, je, že vystavené práce dosud nebyly nikdy nikde veřejně prezentovány.
Takže, díky skvělému kurátorskému nápadu Milana Mikuláštíka, jsou na výstavě konfrontovány juvenilie Luboše Plného s aktuální tvorbou Yuliye Bokhan, mladé, původem běloruské umělkyně (momentálně však moravské studentky, Fakulty výtvarných umění brněnského Vysokého učení technického, ateliér malby, pod vedením Vasila Artamonova).
Yuliya Bokhan & Luboš Plný, výtah z kurátorské zprávy
V Praze žijící a tvořící Luboš Plný, jeden z nejvýznamnějších a nejuznávanějších evropských představitelů ART BRUT se v NTK představuje kolážemi a grafickými pracemi. Tato efemérní díla odkrývají kořeny autorovy tvorby. Představuje zde čtyři série z let 1986 – 1990. Nejstarší jsou “Materiálové kresby“ (1986), „Koláže s nádražáckou tématikou“ (1987), „Kamuchláže“ (1988), „Koláže se zdravotní tématikou“ a vrcholem jsou fotografické zvětšeniny Deníků (1999), pokrývající období od narození do současna.
Yuliya Bokhan (*1998)
· Běloruská umělkyně narozená v Minsku.
· Během studií se věnovala monumentální malbě, kolážím a chrámovým mozaikám.
· V současnosti pokračuje v ateliéru malby Vasila Artamonova na FaVU v Brně.
· Má za sebou několik úspěšných výstav: MCaNNV v prostoru SEFT (jaro 2022) a Shift (jaro 2023).
· Tvoří vrstvené velkoformátové obrazové stěny.
· Instalace mají v návštěvnících vyvolávat pocit, že snad vstoupili do intimity něčího osobního prostoru, pokoje či cely všední trpkosti odloučení od domova.
· Díla zachycují pocity odcizení, osamělosti, strachu ze smrti, samoty i hluboké bolesti v důsledku probíhající války.
· Jsou nástrojem vyrovnávání se, přežívání, překonávání neporozumění lidského života vně sebe sama.
· Bokhan pracuje multimediálně – s barvami, otisky, odpadovými materiály i výstřižky z popkultury.
· Instalace jsou protkány komplementárními texty.
· Vedle velkoformátových maleb jsou vystaveny i malé kresby, nabízející vhled a reflexi do existenciálních témat života a smrti, ráje a exilu, odcizení a neporozumění mezi lidmi, bolesti a vykoupení – a konečně naděje na smíření.
„Jsi jen pouhá nit pohledu,
která spojuje něco ve středu tebe
s celým prostorem kolem.
A přichází ticho.”
Yuliya Bokhan
Luboš Plný (* 1961)
· Malíř a konceptuální umělec
· řazený obvykle do art brut.
· Zastoupen v řadě významných zahraničních i domácích sbírek.
· Jako jediný český výtvarník byl roku 2017 vybrán do mezinárodní expozice Viva Arte Viva! na 57. bienále umění v Benátkách.
· Žije a pracuje v Praze.
· Od dětství se věnoval kresbě, zajímala ho ale také anatomie, kterou studoval na pitvách mrtvých živočichů.
· Vyučil se elektrikářem na železničním učilišti v Nymburce.
· Roku 1983 nastoupil základní vojenskou službu.
· V důsledku prožívaného stresu však začal trpět depresemi, poruchami spánku a halucinacemi; opakovaně porušoval disciplínu.
· Byl hospitalizován na psychiatrii, kde mu byla diagnostikována simplexní schizofrenie.
· Šest let pracoval u Československých drah v severních Čechách a věnoval se silovému trojboji.
· Ve 27 letech mu byl přiznán invalidní důchod.
· Během pobytu v České Lípě učil výtvarnou výchovu na tamní LŠU a pohyboval se v okruhu místní neoficiální kultury.
· Roku 1989 se přestěhoval do Prahy, kde v průběhu dalších let vystřídal řadu zaměstnání.
· Maloval cínové vojáčky, byl uklízečem v Domě módy, prodavačem v antikvariátu, kustodem v galerii Nová síň.
· V roce 2004 absolvoval hrobnický kurs.
· Začal se hlouběji zajímat o příčiny svého onemocnění insomnií, studoval lékařskou literaturu a anatomické atlasy, účastnil se pitev.
· Jeho kresby z této doby sloužily jako určitá forma autoterapie.
· Koncem 80. let se dvakrát neúspěšně pokusil o přijetí na Akademii výtvarných umění v Praze.
· Roku 1989 se na AVU nechal zaměstnat jako model v kursech figurálního kreslení s cílem získat do té doby neexistující titul „Akademický model“.
· Roku 2000 mu jej slavnostně udělil rektor AVU doc. Jiří T. Kotalík.
„Uvědomil jsem si, že
než být průměrný umělec,
raději budu nejlepší model.“
Luboš Plný
· Přesto se průběžně věnuje vlastní umělecké práci
· 2021 první cena v kategorii kresba, Bienále současné kresby ve Skopje
Text: Richard Koníček a Marie Kubíčková, DiS.
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
Yuliya Bokhan & Luboš Plný
Přízemí: Yuliya Bokhan
Patro: Luboš Plný
18. 11. 2023 – 14. 1. 2024
Kurátor: Milan Mikuláštík
Galerie NTK
Technická 6, Praha 6
https://www.techlib.cz/cs/2905-galerie
Otevírací doba
út - ne 10.00 - 18.00
Více k Luboši Plnému:
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/viva-lubos-plny-aneb-kam-v-soucasnosti-kraci-art-brut/