VOLKER MÄRZ – Laughing windows aneb když ´oknem´nahlédnout smíme?!
Centrum současného umění DOX
31. 10. 2013 – 10. 2. 2014
Byli jsme pozváni na vernisáž nové výstavy ´Laughing windows´, kde tři patra Věže Centra současného umění DOX obsadily stovky hliněných sošek německého autora Volkera Märze. Osobně zúčastnivší se vernisáže umělec, jenž pár svých sošek dokonce rozdal několika šťastným návštěvníkům, tak v DOXu navázal na svou předchozí tvorbu.
V tomto rozsáhlém výstavním projektu ´Laughing Windows´ (Smějící se okna) autor opět „láskyplně“ snímá z podstavce velké postavy historie jako Walter Benjamin, Hannah Arendt, Friedrich Nietzsche, Franz Kafka, Václav Havel nebo Angela Merkelová. Ústředním tématem výstavy je dětství, které ´okny´ příběhů těchto velikánů autor nahlíží jako blažený stav dosud nezasažený jakýmikoli společenskými strategiemi.
- Multimediální umělec Volker März (*1957) v posledních letech zaplnil celé výstavní prostory stovkami figurek významných historických postav z oblasti filozofie, literatury, umění a politiky jako byli např. Franz Kafka, Walter Benjamin, Josef Beuys, Nelson Mandela, Pina Bausch, Hannah Arendt nebo Friedrich Nietzsche. März vytváří prostřednictvím sošek, obrazů, fotografií, textů a hudebních videí nápadité scénáře, ve kterých historické osobnosti zapojuje do dialogu a nabourává tak představy o kultu génia.
- V poslední době se umělec soustředil zejména na Franze Kafku, který v jeho fikci nezemřel, nýbrž odcestoval se svou opicí, panem Rotpeterem, do Palestiny, odkud prostřednictvím dopisů a poznámek kritizoval historické i současné události a v roce 2008 zde zemřel ve věku 126 let.
České publikum mělo příležitost se s Märzovou tvorbou poprvé seznámit v Centru DOX v roce 2012 na skupinové výstavě Middle East Europe, která prezentovala díla evropských umělců reagující na blízkovýchodní konflikt.
- Aktuální třípatrová expozice, kterou umělec vytvořil speciálně pro Centrum DOX, je autorovou první samostatnou výstavou v České republice. Název výstavy Laughing Windows (Smějící se okna) se vztahuje k osobnostem, které se pro Märze staly důležitými „okny“, umožňujícími nahlížet svět z nových perspektiv a odkazuje zároveň k humoru a ironii, které jsou důležitou součástí umělcovy tvorby. (Pozn. autorky: nejen osobnosti, zmiňuje se zde i o příběhu Nataši K. )
„Asi před šesti lety jsem si v knize jednoho moudrého muže z Polska, Zygmunta Baumana, přečetl: ‚Svědectví nashromážděná historiky byla zdrcující objemem i obsahem. Jejich analýzy byly přesvědčivé. Nad veškerou pochybnost dokazovaly, že holocaust je spíše oknem než obrazem na zdi. Když se člověk tímto oknem dívá, naskýtá se mu pohled na řadu jinak neviditelných věcí. A věci, které uvidí, jsou svrchovaně důležité nejen pro pachatele, oběti a svědky zločinu, ale také pro všechny, kdo dnes žijí a doufají, že Laughing Windows budou žít i zítra. Pohled tímto oknem mne vůbec netěšil. Ale čím žalostnější byl, tím více jsem byl přesvědčen, že odmítne-li někdo se tímto oknem podívat, činí tak ke své škodě.‛ (Zygmunt Bauman: Modernita a holocaust).
Vlastně to nejsou žádné ženy, nejsou to ale ani muži…Vulkanické ženy jsou vulkanické ženy, které nám v noci vyprávějí, že není důležité, jakého jsme pohlaví..to důležité v životě je, abychom bez zábran rozvíjeli svůj instinkt číslo jedna: sociální instinkt! (Volker März)
Od toho dne je pro mě pohled tímto ‚oknem’ zcela zvláštní představou a obrazem, který mě vede. A není to jen okno holocaustu, ale všechna okna, která mi otevírají oči a umožňují mi vidět skrze existující historické a morální zdi. A obzvlášť krásné na těchto nevšedních oknech je, že žádný určitý pohled nenařizují; každý člověk může podle sebe vidět a poznávat věci, jež mu právě takové okno odhaluje,“ řekl Volker März.
Volker März oživuje aktéry své hravé fikce, mezi nimiž se nově objeví kromě stálic jeho tvorby, jako jsou Franz Kafka, Pina Bausch či Hannah Arendt nově například i Václav Havel, Angela Merkelová nebo Petr Ginz. Své „malé velikány“ konfrontuje s jejich dětstvím a okny jejich příběhů nahlíží rané dětství jako stav blaženosti nezmanipulovaný společenskými strategiemi. Důraz přitom klade na co nejsrozumitelnější podání tak, aby byla výstava jednoduše přístupná i nejmladšímu publiku – dětem.
Matky to nazývají mateřskou láskou – chlapci tomu říkají lepidlo…
(Volker März)
Multimediální umělec Volker März (1957) v minulosti vytvořil několik projektů věnovaných evropským filozofům a myslitelům a vydal deset samostatných publikací. Účastnil se řady samostatných i skupinových výstav v Německu, Polsku, Nizozemí, Izraeli nebo v Turecku. V současnosti žije a pracuje v Berlíně.
Kurátor výstavy: Volker März
Když jsem šel se svou matkou nakoupit, vždycky si vzala něco bez zaplacení. Považovala to za velmi důležité, protože to mělo rozzlobit velké továrny, které denně vysávaly peníze z našich kapes. Říkala, že nevěří v Boha, ale v něco, co nazývala ´Revoluce´. Mně bylo neuvěřitelně trapně a mnohokrát jsem matku prosil, aby nekradla. Ona to ale dělala dál… (Volker März)
Centrum současného umění DOX
Poupětova 1
170 00, Praha 7
tel.: +420 295 568 102, M +420 775 442 362
e-mail: zuzana@dox.cz
Máme otevřeno:
Po 10–18 hodin
Út zavřeno
St a Pá 11–19 hodin
Čt 11 – 21 hodin (kavárna do 22) hodin
So–Ne 10–18 hodin
Prostory centra DOX jsou bezbariérové.
S podporou: Goethe-Institut
Mediální partner výstavy: Prager Zeitung
Partneři centra DOX: Zdeněk Bakala, Hlavní město Praha, MK ČR, TECHO, a.s., Premiant City Tour s.r.o.
Mediální partneři centra DOX: Hospodářské noviny, RESPEKT, Media Marketing Services, Art&Antiques, České noviny.cz, Prague Events Calendar
Hodnocení: 90 %
Ing. Olga Koníčková (zpracovala z tiskové zprávy)
Foto: autorka