Vlasta Vostřebalová Fischerová: Mezi sociálním uměním a magickým realismem aneb když s ní levitovat můžeme
Galerie hlavního města Prahy
Dům U Zlatého prstenu
28. 5. – 14. 9. 2014
Výstavu, kterou ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně připravily Martina Pachmanová a Michala Frank Barnová, jsme věnovali dílu a životu jedné ze zapomenutých českých meziválečných umělkyň. Malířská a kreslířská práce Vlasty Vostřebalové Fischerové byla sice omezena necelými 20 lety aktivní tvůrčí činnosti, ale patří k nejosobitějším výtvarným projevům českého umění 20. a 30. let 20. století, zvláště pak heterogenního proudu ´nových realismů´.
Výstavu, sestavenou ze zápůjček ze soukromých sbírek a z fondů veřejných galerií, jsme pojali jako retrospektivu, takže můžeme sledovat základní vývojovou linii v rámci autorčina díla. Stejně důležité je však i její tematické členění. V 11 segmentech:
Umělecké počátky
Kubistické intermezzo
Samota a periferie: Sociální portréty
Otokar Fischer: L’Homme fatal
Krajiny viděné i neviděné
Dětský svět: Jan Otokar
Děti z periferie
Mimo konvence a zákon: Obrazy moderního „ženství“
Ženy posedlé
(V.V. F. s nepokrytou obsesí vytvářela nové subverzní obrazy ženství a zkoumala prolomení hranice normality a šílenství. Kreslila podle skutečných modelů)
Architektkou
Kino
sledujeme žánrovou rozmanitost a výtvarnou komplexnost práce Vostřebalové Fischerové. Na výstavě formou audionahrávky a fotografické projekce poprvé zpřístupňujeme autorčinu korespondenci adresovanou Otokaru Fischerovi a mnoho dalších archivních dokumentů. Výstavu jsme instalovali do třech poschodí Domu U Zlatého prstenu, takže doporučujeme začít s prohlídkou od poschodí třetího. V závěru sledujeme obraz utonulé gravidní ženy, která padá do zelené hlubiny, z níž se vynoří tělo utonulé, jež konečně v poklidu očekává, co se bude zase dít...
Umělecký názor Vlasty Vostřebalové Fischerové krystalizoval v atmosféře prodchnuté zájmem o úděl člověka ve společnosti, diskusemi o etických otázkách umění a v neposlední řadě ženskými emancipačními snahami. Její profesní i politický postoj se formoval mezi levicově smýšlejícími umělci, a ačkoli nebyla členkou žádného uměleckého uskupení a celý život zůstávala solitérkou, vliv na její práci mělo nejenom soudobé německé a francouzské umění, ale také program domácí Sociální skupiny.
- Vlasta Vostřebalová Fischerová ve svých kresbách a obrazech vycházela z epické dramatičnosti wolkerovské linie proletářského umění a s velkou dávkou fantazie a bizarní poetiky zachycovala lidské odcizení a mezní situace života. Soustředila se na člověka žijícího na okraji společnosti: v jejích kresbách a obrazech defilují pijáci, žebráci, starci či vdovci, ale též posluhovačky, dělnice, prostitutky, (sebe)vražedkyně a děti periferie.
- V jejím díle se mísí všednodenní náměty s fantaskní poetikou a palčivou groteskností a sociální apel mnoha jejích prací na druhé straně vyvažuje intimita, hraničící s introvertností. Na této zvnitřnělé, místy až halucinační dimenzi její práce se mimo jiné podepsal její soukromý život: krátké, avšak nepříliš šťastné manželství s významným českým literátem a překladatelem Otokarem Fischerem, po jehož rozpadu následoval dramatický zápas o syna. Primitivistické krajiny, leonardovsky karikaturní a zároveň tesklivé psychologické portréty žen, mužů a dětí a příležitostné žánrové figurální motivy se vyznačují elementárním tvaroslovím a přízračnou světelností blízkou dílu významného českého malíře Jana Zrzavého; spíše než lyrismus a melancholie je však jejich nejvýraznějším znakem sžíravá, téměř veristická ostrost neidealizovaného pohledu na svět.
- Na rozdíl od většiny českých meziválečných umělkyň není Vlasta Vostřebalová Fischerová autorkou, po níž by se po její smrti slehla zem.
- Díky neúnavné práci a kontaktům jejího syna, překladatele a literárního historika Jana O. Fischera se jeho matce před listopadem 1989 in memoriam dostalo pozornosti v několika souborných výstavách, a to jak v tuzemsku, tak v zahraničí. V 70. a 80. letech 20. století se však zdůrazňovalo její členství v Komunistické straně a její tvorba byla většinou účelově interpretována jako sociální kritika brojící proti kapitalistické společnosti. Tento zavádějící výklad, jehož příčinou byla Vostřebalová Fischerová ((1898–1963) jednostranně přiřazována k širokému proudu českého sociálního umění, v uměnovědných odkazech k jejímu dílu přetrvává dodnes. Touto výstavou chceme tuto jednostrannost revidovat.
- Jedním z leitmotivů obrazů Vostřebalové Fischerové z dvacátých let byly levitující postavy – skutečné nebo imaginární bytosti ve stavu beztíže, proměňující zdánlivě obyčejné výjevy v surreálné scenerie. Jimi je inspirováno také architektonické řešení expozice. Obrazy ´vznášející se´ v prostoru, opatřené texty na zádových panelech, nám umožňují procházet výstavou jako otevřenou knihou: díváme se a čteme zároveň.
Vlasta Vostřebalová Fischerová (1898–1963). Mezi sociálním uměním a magickým realismem je reprízou stejnojmenné výstavy, která proběhla 22. 11. 2013–23. 2. 2014 v Moravské galerii v Brně. Oproti premiéře v Pražákově paláci v MG je repríza obohacena o jeden z klíčových obrazů autorky, olejomalbu Melancholie (1925) ze sbírky Národní galerie v Praze, a rovněž o nově nalezený a péčí GHMP restaurovaný obraz Helča (1922), který byl do února letošního roku nezvěstný.
V Galerii hl. m. Prahy dílo této vynikající umělkyně nevystavujeme poprvé. První tuzemskou výstavu Vlasty Vostřebalové Fischerové po její smrti totiž v roce 1971 uspořádala právě GHMP ve II. patře nedaleké Staroměstské radnice. I to byl jeden z důvodů, proč je pražská repríza obohacena o stručný exkurz do ohlasů autorčina díla; segment In memoriam, sestavený z katalogů a citátů vztažených k dílu Vostřebalové Fischerové, tvoří poslední část expozice v Domě U Zlatého prstenu.
Autorky výstavy: Martina Pachmanová, Michala Frank Barnová
Kurátorka výstavy za GHMP: Sandra Baborovská
Grafické řešení: Luboš Drtina
Architekt výstavy: Jan Nedvěd (Nedvěd Architekti)
Audionahrávka: Martin Dušák, Libuše Heczková, Filip Cenek
Instalace a produkce: Diana Brabcová, vedoucí
Propagace: Miroslav Koláček, vedoucí
Edukace: Lucie Haškovcová, Iveta Šárníková
Dům U Zlatého prstenu
Praha 1 – Ungelt
Týnská 6
Máme otevřeno: úterý –neděle 10.00–18.00 hodin
Vstupné:
120 Kč plné (dospělí)
60 Kč snížené (studenti)
30 Kč (senioři)
Hodnocení: 80 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: autorka
Ze životapisu V.V. F.: (začátky)
- 1898 narodila se v Boskovicích na Moravě v rodině lékárníka
- 1901 stěhuje se s rodinou do Prahy
- 1916 navštěvuje soukromou malířskou školu Jana Rašky a Klárův soukromý malířský ateliér
- vypomáhá ve Vojenské nemocnici v Karlíně
- 1916 – 1918 studuje Kreslířskou a malířskou školu pro dámy na UPŠ v Praze
- 1918 protestně vystupuje z římskokatolické církve
- 1919 nastupuje do malířského ateliéru prof. Vojtěcha Hynaise na AVU v Praze
- 1921 navštěvuje přednášky literáta Otokara Fischera na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy
- pro neshody předstupuje do sochařského ateliéru Jana Štursy
- 1922 vstup do KSČ, navazuje partnerský vztah s O. Fischerem ( o 15 let starším univerzitním profesorem)
- 1923 narodil se syn Jan Otokar, za dva týdny následovala svatba
- 1925 rozvod, tahanice o syna