Viva LUBOŠ PLNÝ! aneb kam v současnosti kráčí art brut?!

18.12.2017 13:45

DOX - Centrum současného umění - Praha

14. 12. 2017 - 12. 3. 2018

 

Na vernisáži nové výstavy Viva LUBOŠ PLNÝ!, výstavy art brut, kterou připravil kurátorský tým (Ivana Brádková, Nadia Rovderová, Terezie Zemánková),  jsme zhlédli  ve výstavních prostorech v nejvyšších patrech DOXu díla Luboše Plného, který se zabývá se především psychologií a lidským tělem. Jeho jméno nejčastěji spojujeme s pojmy art brut či outsider art, které označují syrové ´neškolené´ umění, vytvářené samouky či lidmi trpícími psychickými chorobami.  Zejména šokující jsou sešívané fotografie, kdy si Luboš Plný sám bez anestezie prošil obličej a ruce.

 

Český výtvarník Luboš Plný byl vybrán jako jediný Čech ze 120 umělců,

kteří vystavovali  na Benátském bienále 2017.


„Luboš Plný (*1961) se stal jediným českým autorem,

zastoupeným na mezinárodní expozici Viva Arte Viva! letošního Bienále současného umění v Benátkách.

Výstava v Centru současného umění DOX představuje průřez jeho tvorbou

a  je zároveň koncipována s jistou nadsázkou jako

hommage (pocta) životu a dílu tohoto umělce-autodidakta

a jeho úspěchu na mezinárodní výtvarné scéně.

 

Tvorba Luboše Plného má charakter celoživotního konceptuálního projektu,

ve kterém je výtvarná práce úzce propojena s quasi-vědeckými experimenty na vlastním těle.

Plného kresby doplněné akrylovou malbou, koláže a asambláže

zobrazují lidské tělo,

rozfázované na horizontálně vedené plátky.

Jednotlivé vrstvy – kůže, svalstvo, kosti, cévní systém a samotné orgány,

jsou znázorněny odlišnými barvami a dohromady tvoří hustou filigránskou síť.

Každé dílo je opatřeno záznamy o průběhu svého vzniku.

Přestože právě svými ´anatomickými autoportréty´ se proslavil nejvíce,

pro Luboše Plného má největší význam jeho projekt Akademický model,

který ´je prezentován v úvodu výstavy.

Zahrnuje doporučující dopisy umělců, lékařská osvědčení, psychologické posudky a fotografie, n

a kterých se stylizoval do pozic postav z historie umění.

Na základě této dokumentace roku 2000 rektor AVU Luboši Plnému udělil doposud neexistující titul ´akademický model´.

Od té doby namísto podpisu Luboš Plný používá

kulaté razítko se znakem Diskobola lemovaným svým jménem a titulem.

 

 

Součástí tvorby Luboše Plného je také výroba erotických hraček.

Jistá brutalita a rituálně-magický charakter jeho tvorby jsou zde vyváženy humorem a hravostí.

Kolekce absurdních ´erotických pomůcek´

působí jako arsenál rafinovaných mučicích nástrojů smontovaných z fragmentů nábytku,

instalatérských trubek, kousků dětských hraček, paroží nebo z flakónů na parfémy.

Vzájemně pospojované vytvářejí tyto instrumenty sebeuspokojující perpetum mobile nekonečné slasti a utrpení.

 

 

Pražskému publiku byla tvorba Luboše Plného doposud představena

především v rámci výstav mezinárodního art brut

(abcd, sbírka art, GHMP, Dům U Kamenného zvonu, 2006;  Anatomia Metamorphosis,

Museum Montanelli, 2011; Art Brut Live, DOX, 2015).

Samostatné výstavy mu uspořádaly pražské galerie Millenium (2002) a Artinbox (2017).

Výstava Viva Luboš Plný v DOXu se tak stává jeho doposud největší samostatnou prezentací v České republice.

 

 

Díla na výstavu zapůjčili: francouzský sběratel Bruno Decharme, Muzeum Montanelli, spolek Tichý Oceán a další soukromí sběratelé.“ (zdroj: tisková zpráva)

Pořadatelé: ABCD (Paris - Praha) a Centrum současného umění DOX

Galerie Artinbox je partnerem výstavy Viva Luboš Plný!
Kurátorský tým: Ivana Brádková, Nadia Rovderová, Terezie Zemánková

 

Doprovodný program

Komentovaná prohlídka s kurátorkami výstavy a Lubošem Plným

28. 1. 2018 | 16.00 hodin

11. 3. 2018 | 16.00 hodin

170 00 Praha 7 – Holešovice

Poupětova 1

Máme otevřeno:

Pondělí: 10.00 - 18.00 hodin

Úterý: zavřeno

Středa: 11.00 - 19.00 hodin

Čtvrtek: 11.00 - 21.00 hodin

Pátek: 11.00 - 19.00 hodin

Sobota: 10.00 - 18.00 hodin

Neděle: 10.00 - 18.00 hodin

 

  Luboš Plný, autodidakt, malíř, konceptuální umělec (* 4. 11. 1961 Česká Lípa)

  • od dětství se věnoval kresbě, zajímala ho ale také anatomie, kterou studoval na pitvách mrtvých živočichů
  • je vyučený elektrikář na železničním učilišti v Nymburce
  • 1983 nastoupil základní vojenskou službu. V důsledku prožívaného stresu začal trpět depresemi, poruchami spánku a halucinacemi; opakovaně porušoval disciplínu. Následně byl hospitalizován na psychiatrii, kde mu byla diagnostikována simplexní schizofrenie. Na jeho zdravotní stav měla negativní vliv i nevhodně zvolená farmakoterapie
  • 6 let pracoval u Československých drah v severních Čechách a věnoval se silovému trojboji
  • v 27 letech mu byl přiznán invalidní důchod
  • během pobytu v České Lípě učil výtvarnou výchovu na tamní LŠU a pohyboval se v okruhu místní neoficiální kultury
  • 1989 se přestěhoval do Prahy, kde v průběhu dalších let vystřídal řadu zaměstnání. (maloval cínové vojáčky, uklízeč v Domě módy, prodavač v antikvariátu, kustod v galerii Nová síň; absolvoval také hrobnický kurs (2004))
  • začal se hlouběji zajímat o příčiny svého onemocnění insomnií, studoval lékařskou literaturu a anatomické atlasy, účastnil se pitev. Jeho kresby z této doby sloužily jako určitá forma autoterapie.

 

Koncem 80. let 20. stol. se dvakrát neúspěšně pokusil o přijetí na AVU v Praze.

Roku 1989 se zde nechal zaměstnat jako model v kursech figurálního kreslení

s cílem získat do té doby neexistující titul ´Akademický model´,

který mu v roce 2000 slavnostně udělil rektor AVU doc. Jiří T. Kotalík.

 

Ústředním námětem tvorby Luboše Plného je lidské tělo, jeho fungování, limity a smrtelnost.

 

Většinu jeho děl můžeme označit za ´anatomické autoportréty´ na pomezí kresby a malby,

konceptuálního umění a vědeckého projektu. Kresby barevnou tuší kombinuje s akrylovou malbou a koláží,

doplňuje je i autentickými organickými prvky jako krev, vlasy, popel zesnulých rodičů, použitými zdravotnickými materiály,

nebo ´doličnými předměty´ z experimentů prováděných na vlastním těle

Převážně lidské, ale výjimečně i zvířecí tělo zachycuje v horizontálních, vertikálních nebo laterálních průřezech, jako by na sebe skládal virtuální řezy pořízené tomografem.

 

V jediném obraze často propojuje různé úhly pohledu.

Precizně zaznamenává jednotlivé vrstvy: kůži, svalstvo, kosti, cévní systém i vnitřní orgány.

Některé anatomické detaily (především hlavu a pohlavní orgány) provádí s důkladnou pečlivostí,

jiné jen naznačuje či zcela vynechává.

Obrazy těl jsou montáží,

která jsou poskládána např. z kreseb podle anatomického atlasu z 19. století,

rentgenových snímků, fotografií madon, modelek nebo exponátů anatomického muzea La Specola ve Florencii.

Záznamy z různých epoch vyjímá z kontextu a propojuje do nových souvislostí se svým osobním příběhem.

Soustředí se většinou na konkrétní události ve svém životě a svou anatomickou kresbu chápe především jako ´mentální prostor´,

jako rekonstrukci toho, co víme, spíše než zobrazení viděného

Velkou inspirací pro Luboše Plného bylo narození syna Vincenta (2005),

které dokumentoval v řadě svých děl.

 

Po chirurgickém zákroku,

kdy mu byla odstraněna část štítné žlázy,

se tento orgán na jeho kresbách objevuje začerněný; někdy do nich zapojuje i autentickou fotodokumentaci z operace.

Nedílnou součástí každé kresby Luboše Plného jsou podrobné písemné záznamy,

které jsou zároveň jeho deníkem.

Začátek i konec práce na každé kresbě označuje počtem dní,

kterého k onomu datu právě dosáhl, a také symbolem hvězdičky a křížku.

Systematicky zaznamenává i veškeré dílčí časové údaje, jako jsou například pauzy v kreslení.

(zdroj: wikipedia, www.art.ihned.cz)

Hodnocení:  89 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

 

 www.outsiderartnow.com

https://www.dox.cz/en/exhibitions/viva-lubos-plny