Viktor Kolář – Retrospektiva aneb proč jsme se vrátili z exilu domů?
Galerie hlavního města Prahy
Dům u Kamenného zvonu
7. 6. – 29. 9. 2013
„Fotografie je koncentrovaná paměť,“ Dagmar Hochová
Na tiskové konferenci ve čtvrtek 6. 6. 2013 jsme se mohli osobně seznámit s autorem výstavy, se sympatickým a prostým Viktorem Kolářem, jako jsou jeho prosté fotografie o lidech, které fotografuje ze své vnitřní potřeby. Sdělil nám, že fotografuje z přetlaku své energie, jinak že by to nešlo, a že od určitého věku máme již energie méně. A že každý z nás máme jiný energetický potenciál, který si může prosadit. Jak nám autor sdělil, vidíme na fotografiích s lidmi především sami sebe. Dozvěděli jsme se, že když se Viktor Kolář vrátil v roce 1973 z emigrace, že mu tady nikdo nerozuměl, že ho nikdo nechápal, že se vrátil a že se opravdu změnilo i u nás hodně. A že měl štěstí, že nebyl, i když byl v nepřítomnosti odsouzen na 16 měsíců s dvouletou podmínkou, zavřený. A kurátorka Pavlína Vogelová vyjádřila potěšení nad tím, že se tato výstava uskutečnila i nad tím, že vycházejí monografie o Viktorovi Kolářovi.
Retrospektivní výstava byla vybrána z černobílých fotografií (barevné nepořizoval), pořízených Viktorem Kolářem od roku 1959, kde hlavním tématem je Ostrava I. ,1968 – 1973: Kanada- USA, 1973 - Ostrava I I, až do současnosti, kde na fotografiích zachycuje konkrétní místo a silný časový akcent vytržený z toku lidského bytí…. Snímky formálně mají nejblíž ke street photography a k dokumentu humanisticky pojatému.
Atraktivitu a drásavost na snímcích nenajdeme
Viktor Kolář, fotograf okamžiku nadčasovosti, solitér, nepotřebuje velké události. Fotograf si všímá základních životních situací a stavů člověka. Nastavuje fotografické zrcadlo nesmlouvavosti, drsnosti, osobitosti a specifičnosti ostravské i kanadské krajiny. Autor ostražitě vyčkává na pravý okamžik (proto nechce mít svou tvář nikdy zmedializovanou, aby ho nikdo nepoznal, jinak by nemohl fotografovat lidi) na přiblížení se k člověku, aby se zmocnil rozhodujících okamžiků světa kolem sebe a předal svou výpověď o devastaci krajiny i lidské duše, výpověď o člověku, jeho zakódování a dekódování v daném čase i prostoru, výpověď o mezilidských vztazích, o faktorech odcizení a vykořenění spojených se změnami společenských podmínek, životních stylů, povah generací a kultur. Spíše než intuice je pro Viktora Koláře důležitá přirozenost a přesnost vnímání hodnot lidské existence.
(převzato ze zprávy kurátorky Pavlíny Vogelové)
Tři období Kolářovy tvorby
Koncepce výstavy je rozčleněna do tří základních celků, a to na 1) tvorbu do roku 1968 s ostravským tématem, 2) na kanadské období z let 1968–1973 a 3) na období po návratu zpět do Ostravy až do současnosti.
1. Ostrava I. - fotografie zachycují autentickou povahu i poetiku městské svérázné průmyslové krajiny protkané haldami, jezírky, kaňoky (důlní voda), či „korýtky“ u vysoké pece Žofinky, kde v létě i v zimě cirkuloval uzavřený teplý tok vody. Obrazy starých červených dělnických domků, důlních věží a komínů… jsou obestřeny posunutou realitou ostravského života. Porážka Pražského jara v roce 1968, ale i osobní zvědavost na svět „tam venku“ vedly Viktora Koláře k odchodu ze země.
2. Kanada - Cesta vedla do Kanady do Vancouveru, ale V. K. neuměl anglicky, jeho domácí zkušenosti nabyté v domovské Ostravě byly nanic, nechápal odlišnosti tamní společnosti, společenské tempo mnohem rychlejší než u nás, svět měl velký náskok, po půl roce bez možnosti kvalifikované práce Viktor Kolář nastoupil na těžkou, ba přímo galejnickou, na práci v dolech na molybden v indiánské rezervaci. Poté se na podzim 1969 vrátil do Toronta. Koupil si novou Leicu M4, pracoval v torontských fotografických laboratořích. Přátelství s kanadským fotografem Michaelem Semakem mu napomohlo k realizaci komorní výstavy v knihovně.
3. Ostrava II. - Přesto v té době vážněji V. K. pomýšlí na návrat domů, nejen kvůli tomu, co tam musel prožít (emigrant, k tomu ještě český = obrovské závaží), ale i protože jsme u nás v roce 1973 vyhlásili beztrestnou amnestii pro emigranty, i když se nevztahovala na ty politické. 18. prosince 1973 se přes Paříž a Londýn vrací zpět. Ani v Ostravě, ani v Kanadě si však Viktor Kolář nikdy nenechal vzít svou osobní svobodu. V současné době už se konečně probral do naší oproti světu zpomalenější reality…“fotím, protože jednoduše řečeno, nic jiného neumím,“ Viktor Kolář se nám tak krásně na tiskovce přiznal …přejeme hodně zdraví a energie k jeho nikdy nekončící fotografické vášni!
- Viktor Kolář se narodil v roce 1941 v Ostravě
- otec : Viktor Kolář st. – byl fotograf, filmař a obchodník s filmovou a fotografickou technikou
- fotograf, pedagog, profesor pražské FAMU
- držitel prestižní americké ceny nadace Mother Jones International Award (San Francisco, 1991) a ceny Osobnost české fotografie za rok 2010
- Inspiruje se fotografiemi Henriho Cartiera-Bressona
- v letech roce 1968 – 1973 během emigrace v Kanadě a Spojených státech seznámení se s Michaelem Semakem, Williamem Ewingem či Cornellem Capou
- od roku 1984 - člen Českého fondu výtvarných umění a pracuje jako volný fotograf
- od roku 1994 učí na pražské FAMU na katedře fotografie, kde působí dodnes
- v roce 2000 habilituje na docenta, později je jmenován profesorem
- od roku 1964 vystavuje (Amsterdam, Atény, Berlín, Dortmund, Frankfurt, Chicago, Lausanne, Londýn, Montreal, New York, Portland, San Francisco)
- je zastoupen je ve sbírkách Art Institute of Chicago, International Center of Photography New York, Moravská galerie v Brně, Musée de l’Elysee pour la photographie Lausanne, Museum Ludwig Köln am Rhein, Museum of Fine Arts Houston, National Film Board of Canada Ottawa, Slezské zemské muzeum Opava; Texas University Austin, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Victoria and Albert Museum London, Yale University New Heaven (výběr)
V souvislosti s realizací retrospektivní výstavy Viktora Koláře vychází v nakladatelství KANT po velké monografii Viktora Koláře OSTRAVA menší monografie CANADA, představující Kolářovy fotografie vzniklé za jeho pětileté kanadské emigrace.
„[…] Po celých 5 let kanadského exilu mne provázela moje kamera, se kterou jsem se snažil zachytit vše, co jsem denně prožíval. Byl to setrvalý boj se strachem, únavou, věrnými „spojenci“ v životě emigranta. Zachytit „nový svět“ bez autocenzury, to bylo mé jediné zadání […].“ Viktor Kolář
Kurátorka výstavy: Pavlína Vogelová
Koordinátorka výstavy za GHMP: Olga Malá
Edukace: Lucie Haškovcová, Iveta Šárníková
Hlavní mediální partneři: Časopis FotoVideo, iFotoVideo
Mediální partneři: A2, Literární noviny, Foto, Metropolis, Art and Artiques, ArtMix, Ateliér, Pražský deník, Rádio Classic, Radio 1, Kulturní Pecka, ArtMap
Doprovodný program:
Autorské prohlídky s Viktorem Kolářem a Pavlínou Vogelovou: čt 20. 6. a 29. 8. v 17.00 hodin
Lektorské prohlídky: út 18. 6., 16. 7., a 20. 8. v 16.30 hodin
Interaktivní prohlídky pro školy:
Můžeme se zúčastnit interaktivních prohlídek spojených s experimentální výtvarnou reakcí na výstavu, vhodné pro všechny typy škol. Rezervace: lucie.haskovcova@ghmp.cz, +420 608 216 418, +420 606 612 987
Tvořivé dialogy s uměním:
Pro děti, ale i pro všechny další věkové kategorie výtvarné dílny s lektorkou Lucií Haškovcovou přímo v expozici nebo ve výtvarném ateliéru – animační program se speciálními doprovodnými materiály, jsme připravili a realizovali v edukačním oddělení. Po interaktivních prohlídkách výstav následuje výtvarná reakce – vlastní tvorba návštěvníků. Můžeme se seznámit s tradičními i netradičními technikami z oblasti kresby, malby, experimentální fotografie i prostorové, intermediální, akční a konceptuální tvorby. Rezervace do 16.00 předchozího dne – lucie.haskovcova@ghmp.cz, +420 608 216 418, +420 606 612 987
sobota 13. 7. 2013, 13:00–18:00 hodin, Dům U Kamenného zvonu, „Industriální krajina”
sobota 14. 9. 2013 , 13:00–18:00 hodin, Dům U Kamenného zvonu, „Hry s prostorem”
V rámci výtvarných reakcí na výstavu budeme formálně i obsahově experimentovat s tématem „krajina”. Reprodukce zde přítomných fotografií budeme prostřednictvím dokreslování, fotomontáží, koláží a retuší nejrůzněji proměňovat. Budeme např. kombinovat prvky z fotek industriálních (Ostrava) s detaily
z fotodokumentací přírody (Kanada). Industriální prostředí tak získá některé přírodní motivy a čistá kanadská příroda bude doplněna o některé atributy průmyslového prostředí. Vznikne tak výjimečný „fotosurrealistický” svět – fiktivní neexistující krajina, kde se bude křížit čas i prostor. Kde se také tím pádem mohou náhodně potkat osoby, které by se za normálních okolností nikdy setkat nemohly.
Derniéra výstavy: ne 29. 9. 2013
16.00 hodin Autorská prohlídka s Viktorem Kolářem a Pavlínou Vogelovou
18.00 hodin Koncert Petra Wagnera- viola da gamba
110 00 Praha 1
Staroměstské náměstí 13
Máme otevřeno: úterý –neděle 10.00 – 20.00 hodin
Vstupné: 120,– Kč plné (dospělí) / 60,– Kč snížené (studenti) / 30,– Kč (senioři)
Hodnocení: 90 %
Ing. Olga Koníčková
Foto: GHMP