VIA ART – Místa aneb do jakých míst dospěli někdejší studenti z ateliéru pana profesora Michaela Rittsteina
Místa
Markéta Bábková, Markéta Kolářová, Jan Harant, Jan Heres, Tomáš Honz a Matěj Macháček
14. 1. – 7. 3. 2025
Galerie VIA ART
Jako kdyby Praze cosi chybělo.
Jako kdyby byl pražský galerijní svět,
ten opravdový, poctivý, umění zcela zasvěcený, stabilní,
o něco ochuzen.
O co? O jednu nevelkou, útulnou, ale hlavně vysoce sofistikovanou, galerii, která
nastoupila svoji cestu za uměním už krátce po listopadu 1989, a je
v Praze jednou z nejstarších trvale provozovaných galerií vůbec.
O Galerii, se všeříkajícím názvem –
VIA ART.
Na vině dočasného výpadku Galerie VIA ART z výstavního kolotoče nebyl
výpadek dvou obětavých, znalých a vytrvalých lidiček,
kteří tu svou galerijní káru táhnou pořád dál a pořád skvěle,
manželů Radky a Zdenka Freislebenových,
ale zub času.
Ten se jako z udělání pustil do terasy kostela sv. Václava v Resslově ulici
pod níž se nalézá Galerie VIA ART.
Rekonstrukce se zdařila a ihned po jejím dokončení se opět rozeběhla i Galerie VIA ART. Znovuzahájení činnosti vrátilo do pražského galerijního světa to,
co v něm už moc dlouho chybělo - vědomí, že už jsou zas věci na svém místě.
Setkání absolventů?
Asi každý známe srazy absolventů čehokoli po nějakém časovém odstupu. Sděluje se co je u koho nového, co, kdo, teď dělá, co už ne, jak je na tom a tak podobně. A malíři? Vlastně totéž co právníci, inženýři, geologové, prostě všichni.
Jen s jedním rozdílem – malíři si prohlížejí své obrazy. Kořeny sice mají všichni stejné, studovali přece v témž ateliéru u jednoho profesora, ale jejich cesty se rozeběhly do všech – dnes už doslova světových – stran. A jejich pobyty na nejrůznějších místech na jejich vnímající duše zapůsobily. Pronikly do jejich obrazů, do námětů těch obrazů a tak trochu poznamenali i jejich výtvarný styl.
Takovou malou přehlídkou několika žáků velkého mistra, profesora Michaela Rittsteina, je i výstava nazvaná příhodně – Místa. Jde totiž o odrazy míst, kam se vystavující umělci vydali, kde působili, míst, jež na ně zapůsobila.
VIA ART - cesta za uměním mladých umělců
Ředitelka Galerie VIA ART, paní Radka Freislebenová, k tomu říká:
„Galerie VIA ART se již dlouhodobě zabývá prezentací nejmladší generace umělců. Vystavovala je v době jejich studia na AVU, a to především z ateliéru profesora Michaela Rittsteina.
Projekt zaměřený tímto směrem se jmenoval „Napůl“ a prezentoval vždy dva autory. Někteří již zde měli po absolvování AVU a už i samostatné autorské výstavy.
Zcela určitě v této praxi budeme nadále pokračovat. Považujeme za důležité, představovat – v kontextu již zavedených umělců – i ty, kteří jsou teprve na začátku své umělecké dráhy.
Dnes, ti u nás takto vystavující mladé malířky a mladí malíři, jsou opět zde, na výstavě nazvané Místa. A zase tak spolu, jako byli při studiu. A mimochodem, není bez zajímavosti, že pracují v ateliérech, které mají blízko sebe – v Libni...“
Výstavu Místa tvoří ozvěna míst, jež autory oslovila
Když vznikla soukromá Galerie VIA ART, vznikla i možnost svobodně cestovat. Obé, až do té doby něco nemyslitelného. Autoři se dostali do světa a nové svobodné galerie je mohli vystavovat. Možnosti svobodné volby jak, a co, a kde, tvořit, spolu s možností tvorbu svobodně prezentovat, otevřely cestu k rozvoji umění samého. A i když to už dnes vnímáme - a mladí autoři zejména - jako samozřejmost, je to pozitivum pro tvorbu a rozvoj umění. Inspirace, atmosféra, nové vjemy, nové poznatky a zkušenosti, to jsou obohacující ingredience dnešních tvůrců a jejich tvorby. Není proto divu, že na výstavě v Galerii VIA ART, nazvané Místa, nacházíme obrazy vzniklé z pocitů a vjemů nabytých na nejrůznějších „místech“, jimž autorky a autoři holdují nebo holdovali.
Ateliér nemusí být nutně jediným místem vzniku obrazu
To, že ne každý obraz musí vzniknout klasicky v jakémsi barvami provoněném ateliéru, dokazuje právě výstava Místa, přestavující obrazy vzniklé mimo autorské ateliéry.
· Markéta Bábková,
má na výstavě dva obrazy z roku 2024 nazvané „Úkryt“ a „Knihy, které jsem nečetla“. Oba obrazy vznikly při hře s jejím malým synovcem. Jak prozrazuje autorka, tak si stavěli pod stolem úkryt pro hračky a různé poklady. Knihy, které jsem nečetla, je výřez s obrazu Úkryt a zachycuje stavění hradby z knih vyndaných z knihovny. Místem, je u Bábkové nejen ten prodětský úkryt, ale místo vlastního dětství, kam se hrou s děckem na čas vrátila.
· Markéta Kolářová
vystavuje také dva obrazy. Aetherial Substance a Shards, oba z roku 2024. Oba jsou pro autorku velice osobní a vyjadřují její aktuální rozpolcenost, vnitřní boj, substanci a zrcadlení, spojené se vznikem něčeho nového. Odhodlání vystoupit z komfortní zóny jako klíč k opravdové transformaci. Místem Kolářové je tedy to nové, to, co vzniklo z rozpadu starého a co jí otevírá změnu a růst. Inspirací jsou pro autorku Filipíny, kde maluje. Díky tomu se pohybuje mezi dvěma zcela odlišnými světy.
· Jan Harant
přispěl do výstavy Místa třemi obrazy. „Šedavé město“ z roku 2022, „Město pod širým nebem“ datovaný na přelom let 2023-24 a „Čtenář pod stromem“ z roku 2024.
Pro autora je jeho místem vždy to místo, kde v plenéru vytváří své obrazy. Z vystavené trojice, ale plyne, že jde o Prahu (Strossmayerovo náměstí, Libeň a Vrchlického sady).
· Jan Heres
poskytl na výstavu dva ze svých obrazů, které jsou součástí autorovy nejnovější série nazvané vyzývavě – Peklo. Jedná se o obrazy „Věčné peklo“ a „Srdce“. Oba autor datuje do roku 2024. Místem pro autora a jeho obrazy je exotický Taiwan, kde byl na své umělecké stáži a tak jsou jeho obrazy inspirovány tamním uměním a spirituálními výjevy, jako jsou démoni trýznící smrtelníky, uprostřed bohatých přírodních scenérií typických pro Asii.
· Tomáš Honz
přispěl do výstavy třemi obrazy. „Tajemná záře“ datovaná rokem 2021, „Sníh na bezejmenné hoře“ z roku 2023 a „Skála na bezejmenné hoře“, rok 2024 I tento autor má své místo a maluje své obrazy převážně na konkrétním místě. Některé sice i v ateliéru, ale pak s odkazem na to, ono místo. To je v názvech obrazů uvedeno jako „bezejmenné“, ačkoli konkrétní jméno má a je i na konkrétním místě. Jenže autor říká: „ jméno neprozradím…“
· Matěj Macháček
vystavuje pouze jeden obraz, „Veined“ z roku 2020, pocházející z rozsáhlého autorského cyklu, na kterém pracuje už od roku 2020 dosud. Místem zrodu obrazu a místem autorovy inspirace byla v tomto případě Taipei National Univerzity of the Arts, kde byl na studiu a kde ho inspirovala tamní tropická krajina, zejména pak místní monumentální stromy zvané Banyan. Není divu, že obraz je malován stylově - tuší a akrylem na bavlněný papír, který se pak nakonec lepí na plátno…
Co dodat závěrem?
Snad parafrázovat známý výrok z divadelního prostředí, že není malých rolí. Variantou by bylo, že není malých galerií a není ani malých výstav. Vše ale záleží na chytré dramaturgii galerie. Najednou je pak z malé výstavy velká a z malé galerie nepřehlédnutelná. Že nejde o počet vystavených obrazů, jak to až příliš často bývá zvykem u kolektivních výstav, ale o pečlivý a promyšlený kurátorský výběr v takovém případě podmínkou. A právě tuhle záruku Galerie VIA ART od počátku skýtala, skýtá a i po - vnějšími okolnostmi - vynucené výstavní pauze, skýtat míní nadále. Ku prospěchu nás diváků.
Za www.www-kulturaok-eu.cz snad už jen – krom radosti ze znovu otevření Galerie Via Art, dvě zajímavé informace. První nám prozradila paní Radka Freislebenová, a to, že Markéta Kolářová, na výstavě zastoupená, ale na zahájení – pro svůj pobyt na oblíbených Filipínách – nikoli, bude mít ve VIA ART autorskou výstavu a že bude na zahájení téové výstavy už i přítomna.
Druhou zajímavost můžeme doplnit za náš web. Jan Heres má právě v tyto dny (až do 27. 4. 2025) rozsáhlou autorskou výstavu v noblesní poděbradské Galerii Ludvíka Kuby (GALK). Informaci o ní přineseme i na našem webu…
Text a foto: Richard Koníček (foto ze zahájení Galerie VIA ART)
Místa
Markéta Bábková, Markéta Kolářová, Jan Harant, Jan Heres, Tomáš Honz a Matěj Macháček
14. 1. – 7. 3. 2025
Galerie VIA ART
+420 604 450 549
https://galerieviaart.com/
Více k některým z autorů: