Vendulka Prchalová: Far from Nowhere aneb když se do skla zhmotní prožitky cest, které vedly autorku Daleko od nikam
Vendulka Prchalová
Far from Nowhere
7. 3. – 30. 4. 2025
kurátor Michal Vaníček
Galerie Kuzebauch
„Výstava Far from Nowhere představuje vyvrcholení autorčina
dlouhodobého uměleckého a experimentálního projektu, jehož výstupem je
stejnojmenná kolekce skleněných objektů.
Soubor vystavených artefaktů v sobě zaznamenává autorčinu cestu napříč kontinenty,
při níž sbírala předměty se silnou intimní vazbou na místa, v nichž pobývala a tvořila.
Ve skleněných objektech jsou zachyceny otisky rozličných kulturních i přírodních fenoménů, se kterými byla na svých cestách postupně konfrontována –
od americké Montany, přes německé Frauenau, až po japonskou Tojamu.“
kurátor výstavy: Michal Vaníček
V Galerii Kuzebauch, vše při starém…
Bdělí a křehké sklářské artefakty obdivující návštěvníci www.www-kulturaok-eu.cz , asi zaznamenali dočasnou absenci zpráv o nádherných výstavách konaných v Galerii Kuzebauch. Na vině byl náš web, nikoli Galerie, která se prezentacím výrazných vycházejících osobností tvořících skleněné zázraky věnuje s neúnavnou vytrvalostí a s přímo objevitelským talentem. Jen se to tak semlelo, že jsme v této vitríně toho nejlepšího co na naší mladé sklářské scéně září, nějaký čas nebyli.
Konečně jsme se vrátili a konstatovali, v Galerii Kuzebauch vše při starém. Aktuální výstava Vendulky Prchalové nazvaná mnohoslibně „Far from Nowhere“ patří opět k malé ukázce velké pozoruhodnosti Galerií tak systematicky objevovaných osobností našeho sklářského umu.
S tvorbou Vendulky Prchalové jsme za náš web setkávali zatím jen na kolektivních výstavách a tak jsme byli zvědavi, jak její vývoj pokračuje a také, zda se nezměnilo – nedej, Bože – něco v Galerii Kuzebauch. Ihned po vstupu do Galerie se nás však - jako vždy - ujal se svým typickým šarmem sám pan MgA. Tomáš Hendrych, jeden ze dvou (spolu s paní Ing. Lucií Havlovou) provozovatelů, jak zní jejich oficiální označení. Lépe by jim ale patřilo poetičtější označení - „dobrých duší“ - téhle specifické galerie v malebné lokalitě půvabné starobřevnovské zástavby, na úbočí oblíbené rekreační zóny, jakou je Ladronka. Úlevně jsme si oddechli: „V Galerii Kuzebauch, vše při starém…“
Ale teď už o tvorbě Vendulky …
Slovo ovšem předáme povolanějšímu, kurátoru výstavy Far from Nowhere. Naše slova by totiž byla jen čistě laická a pouze obdivná…
„Pro realizace Vendulky Prchalové (*1989) je příznačná vysoká míra experimentu a neortodoxní přístup k materiálu, který až „mučivým“ způsobem ohýbá a tvaruje. V tvůrčím procesu a autorčině přístupu není žádná krutost, ale potřeba dosažení jistého tvaru a artikulace vlastních pocitů a myšlenek, odrážející i celospolečenská témata, nejistoty, úzkosti či touhy. Ve své tvorbě kombinuje sklo s dalšími materiály, např. kovem, tuší a sádrou. Na podzim roku 2022 absolvovala program doktorského studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v Ateliéru skla pod vedením Ronyho Plesla. V dizertační práci Směsi/Mixtures se autorka věnovala inovativnímu pojetí materiálů a postupů výroby forem pro tavené plastiky. Krátce poté absolvovala rezidenci v mezinárodním centru sklářského vzdělávání Pilchuck Glass School ve Washingtonu v USA. Svá díla představila na řadě mezinárodních výstav a soutěží. V minulém roce byly její realizace k vidění na výstavě Czech Glass, Quo Vadis?!, která byla součástí Venice Glass Week. V rámci přehlídky byly autorčiny realizace vybrány do výstavní sekce The Venice Glass Week HUB Under 35, přičemž za prezentaci v této sekci získala hlavní cenu odborné poroty.“
Všechno odpovídá poslání Galerie Kuzebauch
Jak to ostatně formulují sami provozovatelé Galerie Kuzebauch, Ing. Lucie Havlová a MgA. Tomáš Hendrych.
„Galerie Kuzebauch byla založena v Praze v roce 2012. Prezentuje výjimečné příklady studiových děl jak mladých, tak již zavedených designérů a výtvarníků, kterým tak pomáhá zviditelnit se napříč uměleckými obory doma a v zahraničí. Zaměřuje se zejména na výstavy sklářských výtvarníků.
Více než sto malých sklářských dílen a skláren po celé České republice umožňuje jednotlivým tvůrcům vlastnoručně pracovat i experimentovat s různorodými sklářskými technikami a vytvářet tak jedinečná díla. Po staletí budovaná tradice českého sklářství stojí nejen na historii, bílém sklářském písku a zručných řemeslnících, ale především na lásce ke sklu a znalostech, které se dědí z generace na generaci.“
Výstava „Far from Nowhere“ podle jejího kurátora - Michala Vaníčka
Citujeme precizní a fundovanou tiskovou zprávu kurátora výstavy, Michala Vaníčka.
„Představené objekty jsou vytvořeny specifickou metodou, při níž jsou nalezené či získané materiály transformovány do skleněných forem, které následně procházejí dalším procesem manipulace na sklářské huti. Díla tak reflektují nejen technologické inovace, které autorka dlouhodobě zdokonaluje, ale také její osobní zkušenosti s jednotlivými navštívenými lokalitami. V objektech pak můžeme číst témata a postupy, které jsou pro ni dlouhodobě typické – kombinace skla s dalšími materiály, zoomorfní motivy, experimentování s formami či hravá rekontextualizace nalezených předmětů.
Vystavený soubor děl obsahuje kromě samostatných artefaktů též dvě podskupiny předmětů nazvané Klackosauři a Okurkodlaci. Klackosauři jsou vytvořeni pomocí odlitků naplaveného dřeva z japonské pláže Iwasehama, zatímco Okurkodlaci odkazují na její fascinaci morfologií japonské okurky, jíž si mezi svými japonskými kolegy vysloužila přezdívku Kappa – japonské vodní monstrum, jemuž jsou tyto pochutiny tradičně obětovány. Kromě těchto objektů výstava představuje i další experimentální práce, například série Missing Parts a Stretched, které vznikly v rámci experimentů s foukaným sklem. V kolekci se také objevují drobné tavené plastiky využívající multiplikaci a deformaci původních voskových modelů, často obohacené o jiné materiály jako rýžové lano nebo přírodní či lakované dřevo.
Zmiňovaná Kappa je v japonské kultuře vnímána jako tvor veskrze ambivalentní. Na jedné straně je hravým a mlsným duchem řek a jezírek, na druhé straně zákeřným tvorem, který může uchvátit a utopit neopatrné kolemjdoucí. Tento rozpor mezi nebezpečím a přátelskostí odráží širší princip japonských yokai – bytostí, které nelze jednoznačně označit za dobré či zlé. Tato inherentní nejednoznačnost je příznačná i pro Vendulku Prchalovou, jejíž umělecká díla vzbuzují zároveň pocity harmonie i neklidu, řádu i nahodilosti, surovosti i křehkosti.“
Každá výstava ožívá nejvíce – komentovanou prohlídkou
Nejbližší komentované prohlídky se lze, v Galerii Kuzebauch na výstavě prací Vendulky Prchalové nazvané Far from Nowhere, zúčastnit už 2. 4. 2025!!!
Komentovaná prohlídka výstavy proběhne nejen s kurátorem výstavy, Michalem Vaníčkem ale také – což je vzácné a zvlášť přínosné – i za přítomnosti samotné umělkyně,
Vendulky Prchalové!!!!!
Text připravil: Richard Koníček
Foto: Wenca Nikoníček
Vendulka Prchalová
Far from Nowhere
7. 3. – 30. 4. 2025
kurátor Michal Vaníček
Galerie Kuzebauch
Říčanova 19, Praha 6
t.: +420 233 355 246
Fb/Ig @galeriekuzebauch, @schaudepotkuzebauchOtevírací doba
Po – Pá 10:00 – 17:00
(vstup přes Bistro a Café Kuzebauch, popřípadě zazvonění na zvonek Happy Materials)
Vstup do galerie je volný
Více k autorce:
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/stanislav-libensky-award-2016-aneb-z-mikroskopu-do-skla/