Toy_Box: Skleněná stěna aneb kdyby jatka měla stěny ze skla, byl by vegetariánem každý…
Galerie divadla/ Jatka78 - Praha Holešovice
3. 10. - 5. 11. 2019
Jatka78 & tajemná komiksová autorka Toy_Box, jež ani po 10 letech na veřejnosti neodkládá svou masku, připravili výstavu nástěnných obrazů, vytvořených na míru pro halu Jatek 78, jejichž autorkou je Toy_Box: Skleněná stěna. Tento název vizuální intervence do prostoru Jatek 78 odkazuje k citátu člena Beatles Paula McCartneyho o tom, že ´kdyby jatka měla stěny ze skla, by byl vegetariánem každý´.
Důvod názvu výstavy je jasný. Chce připomenout původní,
dnes už téměř nevnímaný účel celého jedenáctihektarového areálu,
který až do druhé poloviny 20. století (1983)
fungoval jako největší a nejbrutálnější ´stroj na maso´ v Praze.
Výtvarnice Toy_Box, která má kořeny v technu a DIY scéně, se prostřednictvím výběru svých naturalistických pláten dotýká nejen krutosti každodenně páchané na zvířatech, ale i klasické tradice obrazů s tématem životní pomíjivosti memento mori a traumatizujících událostí ze svého osobního života.
„Občas přes den se mi zdá zlý sen: jsem zavřená se svými nejbližšími, mými dětmi a všemi, koho miluji, na místě, odkud není úniku. Jsme trápení a zubožení, ale přesto doufáme, že naděje existuje, kdesi, možná, naděje, na lepší život, anebo alespoň na život, v němž se naše utrpení nebude zhoršovat. Ale pak se v jednom okamžiku ukáže, že všechny naše naděje budou zmařeny. Čeká nás smrt, pravděpodobně bolestivá. Není v mé moci zachránit nikoho z mých blízkých, zahyneme tu všichni. Křičím hrůzou, a vím, že to vůbec ničemu nepomůže, všude vládne jen panika a bezmoc. Nezachrání se nikdo, včetně starších, k nimž jsem vzhlížela, a věřila jejich zkušenostem, včetně našich dětí. Jdeme na smrt, jeden po druhém, jsem u toho, jak zahynou ti, které mám nejvíc ráda. Jsem svědkem.
Nikdo nás neslyší.
Není pomoci.
Nikdo nedbá.
Jatka….místo, kde se snoubí smrt a utrpení s průmyslovým zpracováním vzešlým z modernity.
Vítejte na výstavě, věnované všem bezejmenným obětem, jejichž hlas nikdo nikdy neslyšel.“
Popis jednoho z vystavených obrazů:
Prase řezníkem (malý obraz ve vagonu)
Autorka se zpovídá, proč tento obraz namalovala: příčinou byly vzpomínky na dětství
„Pochází z mé série démonů,
v níž zpracovávám svá traumata spojená s konzumací masa a dětstvím.
Když mi byly čtyři roky,
Máma mě svěřila do péče nevlastnímu dědečkovi,
který choval slepice a králíky.
Obvykle mi dal nějaké ze zvířat na hraní,
abych ho pojmenovala a skamarádila se s ním.
Vzápětí mi ho sebral,
často ho pak zabil
a
v některých případech mi ho ještě naservíroval k jídlu.
Právě ze špatného svědomí,
Že jsem za tyto tvory byla jako dítě zodpovědná
a
nedokázala jsem je ochránit,
pravděpodobně pramení můj celoživotní soucit se zvířaty“.
(text: Toy_Box)
Vystavené (prodejní) obrazy (seznam:
- Milada (bílý pes
- Prase řezníkem
- Čunda (gumová hračka - prasátko
- Kuřata s usekanými zobáky
- Oko bytosti, která chtěla žít (v oku se odrážejí mříže místa, kde jsou uvězněné
- Prase číslo 35
- Pes po psích zápasech
- Slepice v Přešticích
- Masový hrob
- Prasátko malé 4 - 5 kg
- Štěňák
„Právě promyšlená, chladně odosobněná účelnost do sebe zavinuté vražedné infrastruktury, která je dodnes do secesního a novorenesančního areálu zřetelně otištěná, asi nejvíce podtrhuje představu jatek jako koncentračního tábora pro zvířata, jak ji naznačuje kniha Charlese Pattersona Věčná Treblinka s nic nezastírajícím podtitulem Ve vztahu ke zvířatům jsme všichni nacisté.
Ne náhodou byla jatka situována na periferii hlavního města, po větru a jejich součástí byla speciálně vybudovaná železniční vlečka s rampami, kde bylo možné vykládat najednou až 18 vagónů živých tvorů určených na porážku. Jen v roce 1921 zde speciálně založená ´řeznická´ banka proplatila 73 milionů kilogramů masa a 85 milionů kusů živého dobytka a ještě v 70. letech 20. století bylo možné si přímo z okénka na Bubenském nábřeží koupit čerstvou krev z právě zabitých zvířat.
Určujícím námětem otevřené série obrazů, jíž se Toy_Box věnuje několik let, jsou hlavně způsoby, kterými lidé dodnes poškozují zvířata a způsobují jim utrpení, počínaje krutými podmínkami, v nichž je drží, a jejich usmrcováním konče. Všímá si situace krav, prasat a slepic v průmyslových velkochovech i množíren psů a pořádání psích zápasů, stranou nezůstává ani chov kožešinových zvířat.
Výstava v prostoru bývalých jatek kombinuje nejnovější i starší práce, především kresby a závěsné obrazy, které Toy_Box skládá do vrstevnaté instalační situace ovládající prostor. Forma jejích prací je příznačně nesymbolická, je naopak dokumentární, místy až naturalistická, aby posílila nepřikrášlené přímočarou výpověď. (výběr z textu Radka Wohlmutha)
Součástí vernisáže byla i virtuální realita z jatek provozovaná veganským rozcestníkem Soucitne.cz s navazující sérií podcastů věnovaných právům zvířat.
Kurátor výstavy: Radek Wohlmuth
Toy_Box
- ilustrátorka, komiksová autorka a malířka
- žije se svou rodinou v Praze, kde také tvoří
- ve volném čase se ráda prochází v parku se psy, vymýšlí různé věci, a i když zrovna nepracuje, stejně nejraději kreslí
- studium: 2006 – 2011/absolvovala obor scénografie na dramatické fakultě Akademie múzických umění
- studium: 2005 – 2010/absolvovala obor interaktivní média, mediální komunikace na Literární akademii Josefa Škvoreckého
Ilustrace v knihách a komiksy (výběr)
Ilustrace k prvnímu dílu série sbírky urban legend Černá sanitka
Komiksová antologie Generace nula
Komiksový book Ještě jsme ve válce (Příběhy dvacátého století)
Publikace v komiksových časopisech AARGH! a Zkrat
Komiksová kniha Robot Dreams 2010
(diplomová práce na Literární akademii Josefa Škvoreckého)
Autorská komiksová kniha Moje kniha Vinnetou (2015)
Ilustrace v časopisech
Ilustrace pro Marie Claire, obálky časopisů Nový prostor, komiks Ukradený v časopise Respekt a A2, obálky literární revue A2, komiks A1one publikován v revue Labyrint, časopis pro děti Raketa, ilustrace pro Revue Prostor, ilustrace pro Hospodářské noviny a časopis Junák, ediční plán nakladatelství Paseka
Videa a animace
Spolu s Vojtěchem Peckou animace pro komiksový projekt Ještě jsme ve válce (režie Jan Svěrák)
Two Dead Police – audiovizuální projekt v rámci festivalu animovaných filmů PAF
Spolupráce na filmu Terezy Reichové Manuál na výrobu Teroristy (2011)
Výstavy (výběr)
•Bienále mladých v domě U kamenného zvonu (2010)
•Výstava Segregace škodí vašemu zdraví na ministerstvu kultury (2010)
•Samostatná výstava Heartcore v NOD (2009)
•Výstava v rámci festivalu animovaných filmů PAF
•Skupinová výstava mladých autorů komiksů Generace nula na UMPRUM
•Skupinová výstava v Karlin studion Čí je to město
Výstava v Evropském parlamentu ve Strasbourghu v rámci projektu o práci cizinců u nás Czech Made
výstava sítotiskového kolektivu Suck My DIY na Rohanském nábřeží
•Účast na ruském komiksovém festivalu Boom! (výběr z komiksů)
•Výstava Tamary Moyzes Segregace škodí zdraví na MŠMT (2011)
•Výstava Signály z neznáma, český komiks 1922 – 2012 (2013)
•Festival české a slovenské ilustrace LUSTR (2014)
Streetart v Hradební ulici v rámci rezidence v Egon Schiele Art Centra v Českém Krumlově (2014)
Streetart pro Egon Schiele Art Centrum a výstavu reminiscence Jiřího Koláře (2015)
•Workshop pro GASK v rámci Umění spojení (2015)
•Výstava Fear of Unknown, Kunshalle Bratislava (2016)
•Výstava knih oceněných Zlatou stuhou, Novoměstská radnice (2016)
•Malířská výstava v Egon Schiele Art Centru v Českém Krumlově (2018)
Ocenění
•Dvě komiksové ceny Muriel za Nejlepší komiksovou knihu a za nejlepší kresbu za autorský komiks Moje kniha Vinnetou (2015)
•Zlatá stuha, ocenění za nejlepší knihy na poli literatury pro děti v kategorii komiks za Moji kniha Vinnetou (2015)
Workshopy
Sítotiskový workshop společně s výtvarným kolektivem Suck My DIY v Chánově
Sítotiskový workshop pro děti z dětských domovů v rámci nízkoprahového centra
Sítotiskový workshop pro děti ze sirotčince v Harare, Zimbabwe
Sítotiskový workshop v Chebu v rámci festivalu chebské dvorky
Komiksový workshop spolu s klienty občanského sdružení Inventura pro festival Akcent 2011
Pražská tržnice, Haly 7 a 8
170 00 Praha 7 - Holešovice
Jateční 1530
Výstava je volně přístupná v době otevření Bistra & Baru Jatek78:
po - so: 10.00 - 24.00 hodin
neděle: pokud se hraje,
otevíráme 90 minut před začátkem představení
Vstup: zdarma
Hodnocení: 79 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková, jatka78
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/prazska-trznice-na-prahu-letosnich-zmen-aneb-mame-nove-logo/