Tomáš Rajlich – Sochař / The Sculptor (1964 – 1969) aneb katalog stejnojmenné výstavy v Museu Kampa

19.03.2025 18:38

 

Tomáš Rajlich

Sochař / The Sculptor (1964 – 1969)

Autor: Jan Skřivánek a kolektiv

Katalog

Vydalo Museum Kampa  

Nadace Jana a Medy Mládkových

 

 

K právě probíhající výstavě v Museu Kampa, v prostorách zvaných Konírna,

výstavě soch a objektů Tomáše Rajlicha, s podtitulem Sochař / The Sculptor,

vydala tato přední kulturní instituce, katalog věnovaný - samozřejmě a především –

probíhající výstavě, ale svým obsahem rámec výstavy a běžného výstavního katalogu daleko přesahující.

 

 

Katalog – „Tomáš Rajlich – Sochař / The Sculptor (1964 – 1969)“ -

obsahem a provedením uměleckým, grafickým, technologickým i obsahovým

daleko přesahuje běžný standard tradičních výstavních katalogů v celé šíři nabídky.

Za objevnou výstavou prací umělce, na nějž se již bezmála zapomnělo,

ač se mu v kulturním světě dostalo vysokého uznání,

zatímco zde byl záměrně vymazáván režimem z povědomí naší veřejnosti.

Katolog k výstavě zpracovaný kurátorem současné Rajlichovy výstavy Jenem Skřivánkem,  

se stal důstojnou a pro většinu potenciálních čtenářů i objevnou antologií

věnovanou jednomu tvůrčímu období jednoho z našich největších výtvarných umělců,

malíře a sochaře Tomáše (Thomase) Rajlicha.

 

 

O bílých místech naší novodobé kulturní historie

 

Dodnes se – díky zatemnění jisté části české národní kultury mezi lety 1948 – 1989 objevují „bílá místa“ v našem kulturním vývoji. Týká se to všech odvětví kultury, sochařství nevyjímaje. Jedním z takových bílých míst je i sochařská tvorba světově proslulého, u nás v tom směru ovšem prakticky neznámého a hlavně z tvůrčího kontextu těch let doslova vymazaného  - sochaře a malíře - Tomáše Rajlicha.

Jen nemnoho vyvolených a odborně fundovaných osob z kulturního dění ví, že ten světoznámý malíř Thomas Rajlich byl v letech 1964 – 1969 naším vynikajícím sochařem, kterého do emigrace odsud vypudil – dnes už zase znovu značně aktuální zločin, jakým byl - vpád tzv. spřátelených armád, tedy faktická okupace našeho státu tehdejším Sovětským svazem, dnes nechvalně známým Ruskem.

Únik ze spárů okupačního jha proměnil sochaře Tomáše Rajlicha v malíře Thomase Rajlicha. Kdo ví, jak by se život této naší umělecké legendy, známé ve světě a u nás zamlčené, vyvíjel nebýt té emigrace…

Říkává se, že vše zlé je i k něčemu dobré. Možná bychom dnes neměli umělce nad jiné dvojjediného. Světového malíře i národního sochaře. Kdo ví…

 

 

O zpracování katalogu

 

O katalogu „Tomáš Rajlich – Sochař / The Sculptor (1964 – 1969)“ bez nadsázky platí, že jde o výjimečnou událost na poli výstavních katalogů vůbec, Důvodů k tomuto tvrzení si potenciální čtenář najde řadu. Především je to kvalitní obsah. Jak už řečeno, postaral se o něj především šéfkurátor Musea Kampa a kurátor předmětné výstavy - Jan Skřivánek.

Obklopil se schopnými lidmi, kteří jeho vysoce kvalitní text dále zhodnotili svým - také perfektním – odvedením práce. Bez uzardění lze tedy ocenit vnikající grafické zpracování Jany Vahalíkové, stejně jako vysoce kvalitní fotografie bezmála desítky předních fotografů včetně legendární Galerie Klenová a Národní galerie. Uznání si však zaslouží také precizní tisk, na nadstandardně kvalitním papíře, což je dílo přední pražské tiskárny Indigoprint s. r. o. 

 

 

O obsahu katalogu

 

Texty Jana Skřivánka jsou čtivé, obsažné a nejsou zbytečně dlouhé, sdělují informace promyšleně a informačně hodnotně.

Katalog otevírá jednostránkový životopis Tomáše Rajlicha. Tu jednostránkovost je dobré zdůraznit vzhledem k tomu, jak obsáhlý a dějově pestrý byl celý dlouhý a pestrý život Tomáše (dočasně Thomase) Rajlicha. Přesto se Janu Skřivánkovi podařilo z přívalu Rajlichových životních peripetií vyjmout a zkomprimovat to nejpodstatnější a nejilustrativnější.

Následuje téměř stovka stran (přesněji dvoustran) věnovaných ukázkám sochařské tvorby Tomáše Rajlicha. Dvoustránkové řešení pro každý z artefaktů do katalogu zařazených byl správný tah, protože na levou, méně pohledovou stranu, jsou situovány popisky, zahrnující název díla, dataci jeho vzniku, zvolený materiál a rozměry. Na pohledové pravé straně je tak všechna - ničím už výtvarné nerušená - plocha věnována čistě objektu v jeho plné kráse.

V řadě případů se na levé straně nalézá - pro ozvláštnění a ilustraci, nákres původního Rajlichova návrhu daného díla, či jeho dobová fotografie instalace v plenéru, v interiéru anebo v ateliéru. Tento doplněk není ale uveden u většiny z půlstovky zařazených prací, nýbrž jen u některých. Nedochází tak k faktografickému zahlcení čtenáře, jisté stereotypnosti, která by mohla nastat, při kompletním servisu těchto dochovaných archiválií.

Uvážlivé rozhodnutí to bylo i proto, že počáteční autorova dokumentace k vytvořeným dílům se na rozdíl o hotových výtvorů dochovala a jistě to svádělo k jejich zveřejnění.

Vytvořená díla z těch let, však byla povětšině zničena. Vlivem zubu času, ale z větší části spíše všeobecnou ignorancí kulturní hodnoty soch, nebo dokonce zvůlí nechápající a neuznávající moci úřední. Jen díky dochovaným podkladům mohly vzniknout identické kopie původních skulptur a být tak uspořádána výstava.

V závěru katalogu je zařazen – opět celostránkový - přehled bibliografie publikací týkajících se Tomáše Rajlicha a jeho tvorby. Soupis svědčí o odpovědné badatelské práci autora Jana Skřivánka. Následují ještě chronologické soupisy výstav kolektivních a autorských a sezam institucí, jež se pyšní nějakými díly Tomáše Rajlicha. U všech třech seznamů je ale předem uvedeno, že jde pouze o výběr nejvýznamnějších výstav a institucí, což svědčí jak o pečlivosti autora katalogu, tak o popularitě autora uměleckých prací.

 

 

Závěrem ještě malý postřeh

 

Autoru těchto řádek, jemuž se dostal do rukou – díky laskavosti Musea Kampa – katalog k výstavě Tomáše Rajlicha, neuniklo, že v týmu, jenž se v různých rolích a profesích podílel s autorem katalogu Janem Skřivánkem na zhotovení díla, lze číst opakovaně i příjmení – Rajlichová. Je to tak správně. Je z toho vidět, že Jan Skřivánek, spolupracoval i se členy rodiny Tomáše Rajlicha, což mělo nesporně pak i blahý vliv na výsledek vznikajícího katalogu.

 

Text: Richard Koníček

Ilustrační fota z katalogu nazvaného „Tomáš Rajlich – Sochař / The Sculptor (1964 – 1969)“ 

 

Tomáš Rajlich

Sochař / The Sculptor (1964 – 1969)

Autor: Jan Skřivánek a kolektiv

Katalog

Vydalo Museum Kampa  

Nadace Jana a Medy Mládkových

Katalog je a bude i po ukončení výstavy možno zakoupit na poledně Musea Kampa

 

Více o výstavě:

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/tomas-rajlich-sochar-the-sculptor-aneb-o-sochach-a-obrazech-se-nema-nic-rikat-na-sochy-i-obrazy-se-ma-divat-t-r/