Tomáš Polcar: Rezonance aneb proč převažuje šedá, černá a bílá stáhnutá barevnost?!
Galerie U Prstenu - Praha
22. 10. – 21. 11. 2014
V Galerii U Prstenu, která byla několik měsíců uzavřena, jsme objevili novou výstavu, a to výstavu obrazů Tomáše Polcara. Kromě obrazů, jež jsou charakteristické tím, že převažuje šedá, černá a bílá stáhnutá barevnost, a které jsou umístěné i v suterénu Galerie, jsme ve vnitrobloku zhlédli vystavené šestihranné betonové segmenty z předchozího cyklu Sóma. Kurátorkou výstavy je Lucie Šiklová.
Výstava Rezonance (= odezva, ozvěna, souznění nebo také fyzikálně shoda kmitočtů - frekvencí - vlastních kmitů soustavy s frekvencí zdroje) představuje Polcara především jako malíře. A v přeneseném slova smyslu je autorovou rezonancí frekvencí šestiúhelník. Ten také vystupuje ve své harmonizující funkci z obrazů…a geometrickou strohost autor malířsky mění prostupováním prostoru.
Tomáš Polcar patří do umělecké generace, která výrazně vystoupila v 90. letech předchozího století. Je to generace
specifická, která ještě zažila šedou a stísněnou předlistopadovou dobu, ale dozrávala a naplno vykročila již do svobodného tvůrčího času. Nadechovala a reformovala se i Akademie výtvarných umění, přicházeli sem inspirativní profesoři, pořádaly se společné výstavy. Taková konstelace mladé a začínající umělce pochopitelně formovala a s odstupem času se ukazuje, že to tehdy byl velmi dobrý kadlub, ze kterého vzešly výrazné umělecké osobnosti.
Tomáš Polcar na Akademii výtvarných umění v Praze prošel 3 ateliéry a poznamenaly ho 3 umělecké legendy:
- Hugo Demartini - převzal Demartiniho cit pro materiál a formu
- Aleš Veselý - převzal od Veselého zaujetí obsahem, energiemi, proporcemi
- Milan Knížák – převzal od Knížáka zaostření na reflexi, komunikaci, myšlenku
„Každý koncept je předurčen ke své vlastní smrti, pakliže se ho člověk snaží naplnit bezduše.“
* 13. 5. 1973 Praha
žije a pracuje ve Slavětíně nad Ohří
1991–1998 studium na Akademii výtvarných umění Praha
1991–1992 - Ateliér sochařství II., prof. Hugo Demartini
1992–1994 - Ateliér monumentální tvorby, prof. Aleš Veselý
1994–1998 - Ateliér intermediální tvorby, prof. Milan Knížák
100 00 Praha 1
Jilská 449/14
Máme otevřeno: úterý - pátek 14.00–18.00 hodin, i po telefonické domluvě +420 774 316
Hodnocení: 60 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková