Tomáš Jetela - Hollywood, Part III. - aneb lepší už to nebude?!

22.12.2013 18:46

Galerie kritiků - Palác Adria

19. 12. 2013 – 24. 1. 2014

 

Byli jsme pozváni na vernisáž výstavy mladého autora Tomáše Jetely, figurálního malíře, jenž se vernisáže osobně včetně kurátorky Vlasty Čihákové Noshiro zúčastnil. V čase předvánočním na nás obrazy však působily nepříjemným dojmem, ba děsivě.  No, ani jsme se nedivili poté, co jsme zjistili, že byl Jetela v Londýně přepaden (my jsme rovněž v Londýně byli atakováni a vtlačeni málem do výlohy obchodu, ale výloha i my to naštěstí vydrželi, ale lepší už to asi nikde v dnešním světě nebude, si myslíme). No, a studium u Michala Rittsteina rovněž muselo výtvarný projev Jetelův aspoň částečně ovlivnit. Dáme raději slovo povolanějším, paní kurátorce Vlastě Čihákové Noshiro, vynikající výtvarné kritičce.    

 

Jetelova výstava v pražské Galerii kritiků navazuje na jeho dvě předchozí výstavy – Hollywood v Brně a Hollywood Part II. v Galerii k.art.on v Praze. Vycházejí z  cyklu obrazů s názvem Zloději ptáků (Chemistry Gallery), založeného na traumatické zkušenosti autora s jeho fyzickým přepadením při pobytu v Londýně. Tato událost ho přiměla blíže se seznámit s „podsvětím“, zkoumáním protagonistů zločinu prostřednictvím starých černobílých fotografií, jež sloužily k převedení kriminálních případů do světa literatury nebo filmu. Ve spojení média malby a koláže jakožto ustáleného pojetí obrazového materiálu, ocenil autor v zobrazení krimi-postav filmovou estetiku střihu a složil ve svých obrazech upřímný hold i atmosféře klíčových okamžiků dramat „béčkových“ hororů, starých sci-fi filmů a undergroundových komiksů. Tyto obrazy jsou doplněny portréty filmových hvězd, do nichž se promítá hollywoodská aura „továrny na sny“, oscilující mezi obdivem a odporem k lesku komerčních mýtů. Jetelova malba navazuje na ironizující kontext prací Andyho Warhola i na expresionistické úsilí o vyjádření vnitřních pocitů např. u Francise Bacona, Chaima van Soutina nebo Vincenta van Gogha, charakterizované bravurní kresbou. Takto odkazy na Hollywood umožnily autorovi jedinečný sestup do vlastního podvědomí “. (Vlasta Čiháková Noshiro, kurátorka výstavy)

 

Tomáš Jetela (*1986), finalista Ceny kritiků, absolvent pražské Akademie výtvarných umění, ateliéru Michaela Rittsteina

 

O Paláci Adria

 

• Palác pochází z let 1923-1924, kdy byl postaven ve stylu rondokubizmu italskou pojišťovnou Riunione. Autorem návrhu byl arch. Josef Zasch, který na něm spolupracoval s architektem Pavlem Janákem.

• Palácem prochází z Jungmannovy ulice na Národní třídu pasáž Adria

• Sochařskou výzdobu paláce vytvořili Otto Gutfreund, Jan Štursa, František Anýž, Karel Dvořák a Bohumil Kafka

• Přestavba objektu pro divadelní provoz, kterou provedli architekti František Cubr, Josef Hrubý a Zdeněk Pokorný,se uskutečnila v letech 1958-1959

  

   Galerie kritiků

 PALÁC ADRIA 1. patro

 Jungmannova 31, 110 00 Praha 1

 tel: +420 224 494 205

 fax: +420 222 520 676


galeriekritiku@volny.cz,

www.galeriekritiku.cz

 

Otevřeno: denně mimo pondělí: 11.00 -18.00 hodin

 

Vstupné:

základní 40 Kč

snížené 20 Kč

školní (skupina nejméně deseti žáků v doprovodu pedagoga) 10 Kč

 

Hodnocení: 80 %

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka