Tomáš Bím aneb jsem Mistr zapomenutých zákoutí

01.07.2016 14:02

Galerie HOLLAR  - Praha

22. 6. – 17. 7. 2016

 

 

 

Na vernisáži prodejní výstavy litografií Tomáše Bíma byl autor sám také přítomen.  Bímovy (nefigurální) litografie jsou všeobecně známé, mnohdy evokují práce Kamila Lhotáka. Na www.www-kulturaok.eu.cz jsme jenom netušili, že autora známe od vidění již dlouho. Tomáš Bím je členem SČUG od roku 1989. Akci zakončil hubební vložkou Ivan Mládek.

 

Bímovy litografické listy jsou specifické svou přímou souvislostí s jeho malbou.

Bímovy  litografické listy mohou plnit stejnou funkci v moderních interiérech stejně jako oleje na plátně.

( prof. Frant. Dvořák, 2010)

 

 

Je tomu 40 let, kdy jsem inicioval vydání série litografického souboru Balónové létání tehdy neznámého výtvarníka Tomáše Bíma. Tímto počinem se dostal do povědomí sběratelů a současně si oblíbil techniku kresby na kámen. Dnes, kdy je mistrem této discipliny, je poněkud úsměvné, jaké to byly začátky, spíše pokusy, dostat se mezi známé, uznávané grafické mistry jako rovný k rovným. V proslulé litografické dílně v Říční v té době vytvářeli svá díla Lhoták, Vysušil, Liesler, Gross, Born, Šalamoun a další velikáni. Nebylo snadné se do této společnosti vmísit. Ovšem Tomáš Bím byl a je silná nátura s darem velkého talentu, který měl za sebou praktické zkušenosti tiskaře. Prakticky zvládl základy tisku z kamene jako by nic a hned v počátku pochopil, že litografický kámen má duši, která napomáhá všem pokorným snílkům, jež touží vytvářet velké umění.  V  té době tito mistři povýšili barevnou litografii na výsostné umění, které zajímá nejen sběratele, ale i širokou veřejnost.   

 

 V té době se kolem litografické dílny scházeli osobnosti, mnozí již tehdy slavní u nás i v zahraničí a společným úsilím, sami od sebe nejen vytvářeli hodnotné umění, ale jaksi navíc pořádali pro sebe plesy, divadelní představení, filmové projekce, slavili monstrózně své narozeniny, vydávali soubory grafik, které vystavovali a zapíjeli kulturním vyžitím ve společnosti s herci a v neposlední řadě jezdili do zahraničí na slavné výstavy s profesorem Františkem Dvořákem. Toto období bylo svým prožitkem a prožitkem jedinečné, neopakovatelné a odráží se tak v Bímově tvorbě dodnes.       

 

 

Tomáš Bím se současně s grafickou tvorbou věnoval a věnuje malbě. Tím soustavně a zároveň svébytně pokračuje především v barevném pojetí témat, které je tak osobité, že se Tomáš Bím stává Mistrem zapomenutých zákoutí. Tvůrčí představivost ho od prvopočátků instinktivně zavádí na periférie měst, která se stávají jeho stálou motivací. Nevzhlednost, často již neexistující krásy zašlých zákoutí, převádí ve vlastní bímovskou realitu, jenž nás nepřestává udivovat. Připomenu plovárny, hřiště, cirkusy, reklamy, antuková hřiště, parky, balóny, kupky sena, kolny, komíny, golfové jamky, prapory a mohl bych pokračovat... ale od toho je v Hollaru bilancující výstava grafik mistra Tomáše Bíma. “ (MgA. Jaroslav Černý)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

110 00 Praha 1

Smetanovo nábř. 6

www.hollar.cz

 

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková