Tibor Honty: Thanatos aneb když nám v hlavě neustále zní barokní ´memento mori´
Galerie 9 - Praha
15. 1. - 7. 2. 2019
Na vernisáži nové (prodejní) výstavy fotografií a kreseb Tibor Honty: Thanatos její autorka Mária Kudasová připomíná československého fotografa Tibora Hontyho a jeho tvorbu věnovanou tématu smrti. Fotografie (na ručním papíře) inspirovaly I. Medka Kopaninského, aby napsal své (úžasně trefné) reflexe (během 16 hodin). Spolu s pocitovými textíky Márie Kudasové doprovází Hontyho málo známé fotografie, polovina z nich dokonce dosud nepublikované). Mária Kudasová i Ivo Medek Kopaninský byli na akci, kterou zahájila Eva Kořánová, kurátorka galerie 9, osobně přítomni. Rovněž se akce zúčastnil Ing. Jan Jarolím, starosta MČ Prahy 9.
Výstava je také prezentací výpravné publikace s originálními tisky Hontyho fotografií. Kniha, resp. bibliofilie, se jmenuje Thanatos a vydala ji vlastním nákladem Mária Kudasová, autorka výstavy v počtu 13 kusů. Fotografie byly převzaty z rodinného archivu Timora Hontyho. Kudasová vyslovila přání, že by výstava mohla putovat i dál, např. na Slovensko.
„Jestliže se nějakému starověkému Egypťanovi opravdu podařilo převtělit, včetně jeho názoru na posmrtný život, pak jeho reinkarnace nepochybně proběhla do Tibora Hontyho.
A naopak - kdyby se tento autor dožil dnešních dnů, evidentně by s potěšením splynul s tou částí obyvatel, které říkáme gotici.
Ano - tak velice bylo jeho výtvarné cítění každodenně zaměřeno na fascinaci latentní smrti ve všedním životě.
Fotografické dílo, které po sobě zanechal, se odkazy na Smrt přímo hemží. Její atributy nalézal vlastně všude. Od rozpadajících se soch v uzavřených depozitářích až třeba po tvářnost balvanů v lesích. Od veřejných prostor radostných pouťových atrakcí po skličující území dvorů činžovních domů. Nenápadně přítomnou na masové manifestaci právě tak jako triumfující na prostém vojenském pohřbu.
Při pečlivé prohlídce zde prezentovaných fotografií nepřekvapí zjištění, že jejich autor velice zdařile navazuje na přirozeně morbidní životní postoj našich předků. Ten známý postoj, který nám zaznamenal třeba Erben ve své Kytici.
Snad žádný z našich moderních fotografů neměl tak vyhraněný cit pro vyhledávání skrytých funerálních atributů v nejvšednějších předmětech jako Tibor Honty. Jakoby v jeho mysli zcela anachronicky, zato neustále znělo barokní ´Memento Mori´.
Zde prezentovaná kolekce jeho záběrů je toho nejlepším důkazem. Jak se ostatně může přesvědčit každý, kdo se na ni nezaujatě podívá. A uvidí, že ony fotografie jsou sdostatek výmluvné než, aby je bylo nezbytné složitě vysvětlovat. I bez obšírných komentářů je jejich prohlídka pozoruhodným zážitkem.“ Ivo Medek Kopaninský
Řemeslníků zpodobnění jak to dneska berem.
Nežli by se měli k dílu, rač stáli modelem.
Tibor Honty (*9. 5. 1907 Krompachy na Slovensku - †1. 12. 1968 Praha)
- 1927: odmaturoval na klasickém gymnáziu v Bratislavě
- 1930 - 1933 studoval keramiku na Škole uměleckých řemesel. Svou keramiku pak vystavoval v Praze a v Paříži
- přestěhoval se natrvalo do Prahy, kde 10 let pracoval v tiskárně jako chemigraf a retušér
- 1935: začal fotografovat - věnoval se reportážní a sociální fotografii a fotografování uměleckých plastik
- po 2. sv. válce vstoupil do Spolku výtvarných umělců Mánes, kde se v roce1948 podílel na vzniku fotografické sekce
- v 60. letech fotografoval dokumentární fotografie uměleckých děl pro muzea a pro Národní galerii v Praze i v Bratislavě, které byly publikovány v knihách o výtvarném umění, např. v monografii Majster levočského oltára
Ze sádry život popsán tence
na visačkách evidence
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva - Ivo Medek Kopaninský)
Foto: © Ing. Olga Koníčková