Thomas Hoepker: ´Heartland´ aneb proč to sladká léta šedesátá nebyla ?!

30.04.2014 09:49

Leica Gallery Prague - Praha

15. 4. – 15. 6. 2014

Byli jsme pozváni na osobní setkání s fotografem Thomasem Hoepkerem, kterého můžeme zařadit mezi nejvýznamnější německé fotožurnalisty 2. pol. 20. století. Leica Gallery Prague připravila Hoepkerovu dnes již legendární sérii černobílých fotografií, které líčí život v USA 60. let. Výstavní série, která  označujíme podtitulem ´americký roadtrip 1963´, vznikla původně na zakázku německého časopisu ´Kristall´, kde fotografie vycházely spolu s textem Rolfa Wintera.

Thomas Hoepker vzpomíná: „Jednou se nás šéfeditor Kristallu zeptal: Chcete objevovat Ameriku? Jasně, řekli jsme. Ale co přesně bychom tam měli dělat? Viděl bych to tak, že poletíte do New Yorku, půjčíte si auto a pojedete na západ, dokud nedojedete k oceánu. A pak pojedete zase jinou cestou zpátky. Budete fotit a psát o tom, co uvidíte. Jak dlouho chcete. Líbilo se nám to. Kývli jsme na to. Psal se rok 1963 a mně bylo 27 let.“

Zaoceánské cesty byly v 60. letech pro většinu obyvatel stále spíše výjimečné. V době, kdy Evropané vnímali USA jako kolébku jazzu a rock’n’rollu, jako supervelmoc plnou příležitostí a svobody, přiblížily Hoepkerovy fotografie čtenářům skutečný americký svět s jeho chudobou, rasismem, pravicovým radikalismem a denním násilím. Autor si nekladl za cíl vytvořit příběh, ale spíše sbírku dojmů.

Na cestě napříč USA strávil Thomas Hoepker spolu s píšícím kolegou Rolfem Winterem zhruba dva měsíce. V autě General Motors Oldsmobile Cutlass najeli 26 785 km a Thomas Hoepker pořídil téměř 4000 negativů. Editoři Kristallu vybrali kolem 60 motivů, které byly následně uveřejněny v podobě rozsáhlé reportáže v pěti číslech tohoto magazínu. Typickým obrázkem Spojených států byl v očích tehdejší Evropy povětšinou Manhattan s jeho mrakodrapy. Hoepkerovy fotografie však odhalily skutečnou tvář této země včetně problémů, které ji tou dobou ovlivňovaly. Zvláštní důraz kladl autor na politické události jako jsou atentát na Kennedyho, rasová diskriminace a oživování vlastenectví. Délka této obrazové reportáže čítající dohromady 65 stran byla i na 60. léta nevídaná a zařadila se mezi významné milníky novodobého angažovaného fotožurnalismu – subjektivní reportáže a dokumentární fotografie zachovávající si nejvyšší estetickou úroveň. Portréty plné emocí, neopakovatelné momentky a bizarní scénáře vykreslily obraz Ameriky té doby ve všech jeho aspektech. Cyklus ´Heartland´ má tak své nezpochybnitelné místo v dějinách fotografie a zároveň zůstává stále velice aktuální. (z textu Hans-Michaela Koetzleho - z tiskové zprávy)

 

Leica Gallery Prague

110 00 Praha 1

Školská 28

 

 

Vstupné: plné 70 Kč, snížené 40 Kč

 

Máme otevřeno:

pondělí - pátek: 9.00 –21.00 hodin,

sobota +neděle: 14.00 –20.00 hodin

 

Výstava se koná za finanční podpory Státního fondu kultury ČR

www.lgp.cz

Hodnocení:  85 %

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka

 

 Thomas Hoepker

  • 1936 narodil se v Mnichově
  • Fotografovat začal již na střední škole. Poté šel studovat dějiny umění a archeologii. Na univerzitě si koupil svou první Leicu a vydal se na cesty. “Uvědomil jsem si, že se více zajímám o lidi, kteří stojí před obrazy, než o umění samotné”. Svou profesionální fotografickou kariéru odstartoval ve 24 letech v časopise Münchner Illustrierte a Kristallu. Cestoval po světě a zachycoval působivé události mezinárodního významu. Od roku 1964 byl fotoreportérem Sternu a přispíval do agentury MAGNUM Photos. Pracoval jako kameraman a producent dokumentů pro německou televizi.
  • V roce 1976 se přestěhoval za prací do New Yorku a stal se uměleckým ředitelem amerického časopisu Geo.
  • Koncem 80. let byl uměleckým ředitelem hamburského Sternu a vstoupil do agentury MAGNUM Photos, jejímž byl v letech 2003–2006 prezidentem.
  • Žije v New Yorku a spolu se svou druhou ženou Christine Kruchen točí a produkuje televizní dokumenty.
  • Profesí fotograf, umělecký ředitel a filmař  byl prezidentem agentury MAGNUM Photos
  • Hoepker sám sebe pokládá za ´autorského fotografa´ (fotografujícího autora) vytvářejícího svá vlastní témata, která odráží jeho vizuální jazyk na pozadí historických událostí. Mnoho autorových černobílých i barevných reportáží je považováno za špičku novodobého fotožurnalismu.
  • Obdržel mnoho cen, mj. cenu za kulturu od Deutsche Gesellschaft für Photographie a cenu za film Death in a Cornfield od německého Ministerstva zahraničí.
  • Některé jeho fotografie jako např. zmíněný sociální dokument z USA 60. let, portréty Muhammada Aliho či fotografie útoku na World Trade Center 11. září 2001 jsou dnes již ikonické.