Terezie Kolářová/ Kristýna Cílková Novaldi/Pavla Vachunová: Kořeny aneb když je ještě můžeme nacházet…

01.02.2018 11:29

Pragovka Art District /The White Room/

1. patro  ´Éčka´– Praha

31. 1. – 23. 2. 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

Vernisáž nové výstavy Kořeny, výstavy umělecké triády -  Terezie Kolářové /malba, Kristýny Cílkové/velkoformátový tisk a Pavly Vachunové/porcelán - jež se shodla na společném tématu  - v The White Gallery představila v jejich  Kořeny/ Roots odlišné přístupy a způsoby hledání vlastní identity, ženské přirozenosti i síly a intenzivní vazby na prostředí, odkud vzešly. Odlišné formální prostředky je nerozdělily, ale naopak posílily mnohovrstevnatou výpověď o současné potřebě člověka přehodnocovat své postoje a nacházet pevné záchytné body v roztříštěné nejisté době.

 

Všechny tři, velmi půvabné umělkyně byly osobně přítomny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V levé části galerie Kristýna Cílková vystavila svůj triptych /sítotisk, poté ještě jeden tisk z cyklu Divoženky /téma divokých nespoutaných žen/.  Kristýna Cílková  se prostřednictvím rozměrných grafických monotypů věnuje ženám v jejich nespoutané podobě. V cyklech barevných serigrafií (S)Něhurky, Divoženky a najády, které díky osobitému zpracování přesahují techniku grafiky a směřují spíše k malířskému pojetí, zaznamenává živelnost, tajemnou mnohovrstevnatost i rozporuplnost těchto bytostí. Pokouší se zachytit atmosféru starých příběhů s koloraturním akcentem na dekor a výrazný detail. To vše provokuje naši fantazii a rozehrává úvahy nad tím, co se skrývá za obrazem a jaký výklad poselství se před námi rozprostírá. Finální umělecký rukopis Cílkové přitom výrazně ovlivňuje i úzký kontakt s indonéským umění, především se současnou grafikou, ale také s tancem a celkovou kulturou této země

 

Kristýna Cílková (* 1984 v Praze)

  • žije střídavě v Čechách a v Indonésii
  • vystudovala FaVu v Brně/Margita Titlová Ylovsky
  • stipendijní stáže v Indonésii
  • inovativně využívá techniku sítotisku k malířským výstupům

 

 

 

 

 

 

 

 

Naproti tomu Terezie Kolářová projektuje své mentální zkušenosti do malby (redukovaná škála kontrastních barev - šedočerná a oranžová pravá/bez záruky podle RAL 2004). Autorka vnímá obraz jako bránu do magického bezčasí, kde reálný zážitek nabývá ´božského rozměru´. Ocitá se tak ve svobodném prostoru za hranicemi světa 21. století. Zájem o jiné kultury, náboženství, zvyky a země ji zavedl  do exotických končin (Egypt, Indie, Izrael). V posledních letech se zaměřuje na vztah civilizace a krajiny, napětí mezi destruktivní silou člověka a vitální energií vegetace.  Vystavený soubor byl inspirován dvorkem již malířčiny zemřelé babičky, který dříve betonový, po léta pak opuštěný začal nezřízeně zarůstat ze všech stran.  Kořeny prorůstající moravským dvorkem a vrcholky Himalájí, to vytváří jednotu protikladů, harmonický, přesto však zneklidňující celek.

 

 Terezie Kolářová (* 1981 v Ostravě)

  • žije v Praze
  • studium malby na ostravské univerzitě v Ateliéru Daniela Balabána
  • absolvovala FaVU v Brně – Martin Mainer
  • má kvalifikaci na restaurování nástěnné malby (AVU Praha - Karel Stretti)
  • je rezidentkou Pragovky

 

 

 


 

 

Pavla Vachunová inspiraci ke své volné tvorbě našla ve slováckém folklóru a ve zvycích a rituálech v rodném Horňácku. Její bílá glazovaná kvítka či věnečky se stávají jakýmisi sarkofágy, vyprávějícími o odvěké lidské touze zachytit krásu v nesmrtelné, neměnné podobě. Porcelánové florální objekty jsou otiskem života zároveň důkazem věčné pomíjivosti  (v expozici uprostřed instalovaný objekt – z vlhkého porcelánu bude ještě pomalu vysychat).

 

Pavla Vachunová   - keramika,  šperk, plastika (* 1982 v Kyjově)

  • absolventka  VŠVU v Praze u sochaře Pavla Knapka a designéra Maxima Velčovského
  • studijní stáž na vysoké škole umění a designu v Halle
  • 2001 spoluzaložila studio Tyformy (šperky, užitý porcelán i velké exteriérové plastiky)
  • čerpá z moravských kořenů
  • je rezidentkou Pragovky

 

 (zdroj: text: Veronika Marešová)

 

 

 

 

 

 

 

 

Poté došlo ke slavnostnímu zahájení,

kdy se pražský soubor Lada, složený ze sedmi dívek,  po galerie rozprchl,

aby se zase semkl a zpíval nám folklórní  písně tak nespoutaným způsobem, 

až nás v zádech zamrazilo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurátorka výstavy: Veronika Marešová (* 1976 v Kolíně)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • vystudovala FUD UJEP v Ústí nad Labem, obor výtvarné umění a bohemistika
  • působí v GASKu v Kutné Hoře  již přes 7 let jako organizátorka výstavních projektů)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

190 00 Praha 9 – Vysočany

Kolbenova 923/34a

Máme otevřeno:

út - čt: 16.00 – 20.00 hodin

pá, so: 14.00 – 18.00 hodin

Vstup: volný

 

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

https://www.pragovka.com/