Světlo v architektuře aneb jak slavnostně osvětlujeme památky?
3. ročník specializované výstavy svítidel, designu a příslušenství pro odbornou veřejnost
4. – 7. 4. 2013
Veletržní palác Národní galerie v Praze
V minulých týdnech jsme se zúčastnili třetího ročník bienále výběrové výstavy svítidel, příslušenství osvětlovacích soustav a řízení osvětlení předních českých a světových značek, který proběhl od 4. do 7. 4. 2013 ve Veletržním paláci v Praze. A to pod lákavým názvem ´Světlo v architektuře 2013´. Na výstavě jsme mohli zhlédnout nejlepší a nejvýznamnější české a světové značky z oboru svítidel a osvětlovací techniky.
„Světlo je všechno, když není tma. Světlo je barva. Světlo je všechno, co vidíte“ (www.pizzakobra.iguzzini.com)
Světlo – čtvrtá dimenze v architektuře
Víme dobře, že vnější podoba budov a staveb je dána konstrukcí a schopnostmi architektů, jak je dokážou do okolního prostředí vkloubit, nebo naopak je odlišit. Osvětlení architektonické, osvěcování, používáme především u objektů, u nichž vyhodnocujeme jejich historický, komerční nebo urbanistický význam. Dovedeme si vůbec představit, že by Pražský hrad nebyl v noci vidět? Bylo by to ochuzení i pro turisty…ne?! A vůbec jsme netušili, jaké je architektonické osvětlení věda…!! A protože jsme chtěli vědět více,z přednáškového bloku a diskuzi na téma: Osvětlení v architektonických projektech,který jsme pořádali na půdě České komory architektů v rámci Czech Architecture Week, dne 3. 4. 2013 v 18:00 hodin, jsme si vybrali velmi zajímavý referát ing. Jiřího Černého (Artechnic-Schréder, ČR), který nám všem v přeplněném sále ČKA vysvětlil, jaké jsou:
základní principy slavnostního osvětlení památek a architektonických objektů
Nejdříve nás ing. Jiří Černý seznámil s historií osvětlení architektury, kdy jsme se dozvěděli, že jsme začali památky osvětlovat již mnohem dříve než je tomu dnes, a to např. z hlediska lepší orientace, z hlediska bezpečnosti – zabránění loupežím a z hlediska panovníka, který tak dokazoval svou moc. Ale masivnější rozšíření architektonického osvětlování však záviselo na vývoji zdrojů osvětlení, na stupni jejich obsluhy a jejich bezpečnosti… když v roce 1799 jsme začali použít plynová svítidla (bez punčošky), chyběla nám ještě bezpečnost zdrojů- o výbuchy jsme nouzi neměli…až s vynálezem punčošky jsme to vylepšili… a úplně nejlepší řešení jsme nalezli s použitím elektrické energie… s vynálezem obloukové lampy….s objevem dalších světlených zdrojů - dálkového reflektoru, sodíkové výbojky, zářivky,žárovky , halogenu i LED…no, máme to zpřeházené, a tak upozorňujeme, že toto není odborný článek, jen reprodukujeme naše dojmy ze skvělé výstavy… a přednášky ing. Jiřího Černého…Jako další objev jsme přidali k architektonickému osvětlení i hudbu…
Náročná předpříprava
A protože světlo hraje důležitou roli, nejen že vytváříme určitou atmosféru, ale musíme si, my architekti, předem objekt, který budeme realizovat v rámci slavnostního osvětlení,pořádně prohlédnout. A co to znamená? Kde se například nalézá? Na vrchu, v tmavé uličce…a také z jakého materiálu stavba je? Ten totiž určí činitel odrazu světla, protože např. nejvíce světla totiž odráží čistý bílý mramor, nejméně zašpiněná žula či cementová mazanina či litý beton (to abychom z toho byli lítí, ne?). Musíme vyhodnotit i z jaké vzdálenosti budeme objekt pozorovat…no otázek je hodně…i jakým směrem budeme chtít, zda horizontálně či vertikálně, objekt osvětlovat…jaké stíny budeme chtít… snažíme se minimalizovat provozní náklady světelné soustavy, vyhodnotíme energetickou náročnost…ovládání a řízení osvětlovacích soustav…provedeme vizualizaci vybraných svítidel v reálném exteriéru …optimalizujeme soustavu nasazením řídících systémů, kterými zvyšujeme estetickou hodnotu řešeného prostoru…atd. a to vše v součinnosti s památkáři a techniky - musíme se držet norem..hlavy nám šly z toho kolem… pak už nám to přišlo příliš technické, ty grafy a náčrty… a tak jsme jen nadšeně aspoň pozorovali diapozitivy realizací, včetně těch barevných…. No, bylo to prima…
* Nabídka svítidel a světelných zdrojů pro architekturní osvětlení zahrnuje v současné době: světlomety pro halogenidové výbojky halogenové žárovky, svítidla a světlomety pro světelné diody, reflektorové LED zdroje, LED pásky a LED řetězce.
- Ing. Jiří Černý ze společnosti Artechnic - Schréder navrhuje slavnostní osvětlení architektonických památek a je autorem mnoha významných realizací (osvětlení Karlova mostu, Národního divadla , Vyšehradu, kostela sv. Ludmily nebo Petřínské rozhledny). Od roku 2003 vyučuje předmět ´Světelný design pro divadlo, film, televizi a architekturu´na divadelní fakultě DAMU v Praze.
Akce: Světlo v architektuře
Místo konání: Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7
Otevírací doba: čtvrtek - neděle: 10.00–18.00 hodin
Organizátorem výstavy ´Světlo v architektuře´ byla společnost Czech Architecture Week s.r.o., která pořádá každoročně v Praze již šestým rokem festival architektury a urbanismu Architecture Week (www.architectureweek.cz) a má dlouholeté bohaté zkušenosti s pořádáním výběrových akcí podobného charakteru jak v České republice, tak v zahraničí.
Vstupné:
čtvrtek - pátek (dny pro odbornou veřejnost):
plné: 120 Kč, snížené (studenti, důchodci, ZTP): 60 Kč, rodinné: 190 Kč
sobota - neděle: plné: 60 Kč, snížené (studenti, důchodci, ZTP): 30 Kč, rodinné: 100 Kč
Ing. Olga Koníčková
Foto: Zdeněk Stuchlík