Svět chce být klamán aneb co víme o ´´Fikcích a mystifikacích´ v umění 19. století ?
Západočeská galerie v Plzni, výstavní síň „13“, Pražská 13, Plzeň
13. 2. – 5. 5. 2013
Výstava byla připravena ve spolupráci Západočeské galerie v Plzni a Národní galerie v Praze k programu 33. ročníku plzeňského mezioborového sympozia k problematice 19. století na téma ´Historické fikce a mystifikace v kultuře českých zemí 19. Století´.
Výstava je další z řady výstav, které od roku 2009 pravidelně pořádá Západočeská galerie v Plzni ke každoročním mezioborovému sympoziu k problematice 19. století, jež se koná v rámci Smetanovských dnů v Plzni.
Tématem letošního 33. ročníku sympozia (21. - 23. února 2013) jsou „Historické fikce a mystifikace v kultuře českých zemí 19. století“. Autoři výstavy Eva Bendová a Vít Vlnas z Národní galerie v Praze ve spolupráci s Markétou Dlábkovou, Jiřím Rakem a Kateřinou Svatoňovou zpracovali námět ve třech tematických kapitolách.
- Inspirující a provokující Rukopisy
Eva Bendová ve spolupráci s Markétou Dlábkovou se věnuje problematice Rukopisů. Témata Rukopisů se od čtyřicátých let 19. století zařadila do stálého repertoáru historického malířství. Dobový názor odpovídající představám romantického historismu reprezentuje list Vojtěcha Hellicha Záboj a Slavoj z litografického alba Vyobrazení z českých dějů (Abbildungen aus der böhmischen Geschichte, Vídeň, 1847).
Velkou výzvou se v 50. letech stalo celkové ilustrační zpracování Rukopisů. Výstava představuje řadu ilustrací k Rukopisu královédvorskému Josefa Mánesa z roku 1857. Ty se sice dočkaly vydání až v roce 1876, ale záhy se staly východiskem tvorby nastupující „generace Národního divadla“. Vedle Mikoláše Alše charakterizuje mánesovský typ také vystavená sochařská díla k rukopisům od Václava Levého a Josefa Václava Myslbeka. Monumentální zpracování látky Rukopisů reprezentuje dosud nevystavený velký akademicky formulovaný kartón Výjev z bitvy pod Hrubou Skálou z roku 1895, vytvořený pravděpodobně Karlem Vítězslavem Maškem.
- Iluzivní atrakce
Eva Bendová ve spolupráci s Kateřinou Svatoňovou se zabývá dobovými strategiemi obrazového klamu a čisté obrazové iluze prostřednictvím panoramat (divák má možnost vidět dosud nevystavenou řadu 13 skic k panoramatu Bitvy u Lipan Luďka Marolda), ale i fotografie a filmu (zpětná projekce filmu Jana Kříženeckého Žofínská plovárna, promítaného tímto způsobem na výstavě Architektury a inženýrství v roce 1898). Expozice dokládá strategie používané pro zobrazení či prohlížení zdánlivě trojrozměrných objektů, které získaly v Čechách v 19. století značnou popularitu a mnohdy se prolínaly s historickou malbou.
- Dějiny jinak (literární a historické konvence čtení zobrazeného příběhu)
Autoři Vlnas a Jiří Rak ukazují přímo v expozici, jak snadno se na základě konvence vytvářejí historické obrazové fikce a mystifikace. Řada vystavených významných historických obrazů (Antonín Machek, František Ženíšek, Václav Brožík, Mikoláš Aleš, Jan František Gretsch aj.), plastik (Josef Václav Myslbek), ale i archeologických a národopisných předmětů je opatřena odlišnými, někdy i záměrně provokativními názvy. Jejich konfrontace s očekávanou konvenční představou diváků názorně dokládá konstrukci národních představ a mýtů.
Autoři se při této odborné práci nepochybně dobře bavili s vírou, že tato dekonstrukce historické paměti nejen poučí, ale podobně pobaví i diváka.
K výstavě vydala Západočeské galerie v Plzni ve spolupráci s Národní galerií v Praze stejnojmennou publikaci, která tvoří již pátý titul ediční řady katalogů k výstavám uspořádaným k mezioborovému sympoziu v Plzni k problematice 19. století.
Realizační tým:
AUTOŘI VÝSTAVY: Eva Bendová, Vít Vlnas
ODBORNÁ SPOLUPRÁCE: Národní galerie v Praze, Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i. – Petra Trnková
AUTOŘI TEXTŮ: Eva Bendová, Vít Vlnas
JAZYKOVÁ REDAKCE: Lenka Jindrová
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ: Martin Pivrnec
REALIZACE TEXTOVÝCH PRVKŮ: Jakub Čermák
INSTALACE: Jan Jirka, Petr Kutek
ZAPŮJČITELÉ:
Moravská galerie v Brně
Muzeum hlavního města Prahy
Národní filmový archiv
Národní galerie v Praze
Národní muzeum
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Západočeské muzeum v Plzni
Kurátor: Petr Jindra
Partneři : Národní galerie v Praze, Ústav dějin umění AV ČR, Plzeňský kraj, Město Plzeň, Plzeň 2015, o.p.s., Rada galerií ČR
Mediální partneři: Mladá fronta DNES, I-Prague, Centrum Bavaria Bohemia, Český rozhlas Plzeň, Plzen.cz
Otevřeno: denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin
Komentované prohlídky s autory výstavy: 5. 3. a 2. 4. 2013 v 17 hodin
Závěrem
Jen podle promítaného videa jsme zjistili, že instalace této výstavy proběhla na černých stěnách s bílým stropem s vestavěnými stropními světly. Vypadá to moc hezky. Bohužel osobně já do Plzně se nedostanu, protože nestačím zhlédnout ani všechny výstavy v Praze. Jinak doporučuji k návštěvě.
Ing. Olga Koníčková (zpracováno podle tiskové zprávy)
Foto: ZČG Plzeň