Suburbicon: Temné předměstí aneb proč už to není sídlištní satelit plný úspěchu a blaha?!
Kino Lucerna - Praha
2. 11. 2017
Když jsme na www.www-kulturaok-eu.cz dostali od společnosti Bioscop pozvánku na novinářskou projekci filmu s názvem - Suburbicon: Temné předměstí, trochu nás zamrazilo. Nebude to horor? Nebo bohapustý krvák? V pozvánce ale stálo, mírně matoucí, že původní scénář stejnojmenné černé kriminální komedie napsali v 80. letech pánové Joel a Ethan Coenovi. Proslulé to americké režisérské, scénáristické, kameramanské a producentské duo.
To znělo víc než svůdně. Viz jejich komedie (Bratříčku, kde jsi?, Potíže s Arizonou, Záskok), pořádně nadupané thrillery (Millerova křižovatka, Zbytečná krutost, Muž, který nebyl) či umné žánrové míchanice (Barton Fink, Fargo, Big Lebowski, Po přečtení spalte, Seriózní muž). Ale hlavně jejich proslulé kriminální drama ´Tahle země není pro starý´, oceněné Oscarem za nejlepší film roku 2007. Navíc režii má na svědomí sám George Clooney, jenž se dokonce podílel i na konečné verzi scénáře. A nakonec ještě hlavní protagonisté, oba držitelé Oscarů - Matt Damon (Dobrý Will Hunting, Marťan) a Julianne Moore (Pořád jsem to já, Hodiny). Nabídka, co se neodmítá a do kina jde, i kdyby uragán řádil.
Suburbicon: Temné předměstí aneb oč tam běží?
„V 50. letech je život v prosluněném středo-americkém městečku Suburbicon bezstarostný a idylický. Malebné domky, upravené trávníky, dokonalé místo pro šťastné rodiny. Taková je i rodina Gardnera Lodge. Tedy navenek…Jedné noci vše změní vloupání do jejich domu. Gardnerova manželka Rose je zavražděna. Policie velmi rychle zatkne podezřelého. Ale když dojde na stanici k identifikaci, Gardner pachatele neoznačí. A možná pro to má dobrý důvod. Podezřelým z brutálního činu je totiž lichvář, který má na starost klienty, kteří své dluhy mafii neplatí včas. Gardnerovo rozhodnutí spustí řetězec podezírání, vydírání, násilí a pomsty…
Tolik oficiální anotace. Nic víc neprozradíme ani my. Budete zírat jako my na novinářské projekci.
Trochu pod povrch a trocha souvislostí
Po II. sv. válce se střední třída v Americe začala stěhovat na předměstí, kde vyrůstaly jako u nás po roce 1989 ´idylické, cenově dostupné domy´ a předměstí pak tvořila svým způsobem propojenou místní komunitu. Americký sen o vlastnictví domu se stal realitou.
„Po válce jste si mohli koupit pěkný dům s garáží a dvorem. Mohli jste dostat dobrou práci, žít v příjemném prostředí a založit rodinu. Když jste bílí… Co je zábavné, je odstranit tuhle vnější vrstvu z dokonalého domácího života a vidět, na jak ošklivé věci můžeme narazit.“
Scénář vznikl podle událostí z Levittownu v Pensylvánii. George narazil na dokument z roku 1957 - Krize v Levittownu. Pravdivý (!) příběh o tom, co se stalo, když se Meyersovi stali první afroamerickou rodinou, co se nastěhovala do Levittownu. Ten večer se jim před domem sešlo asi 500 lidí řvoucích rasové urážky, s vlajkou Konfederace a pálících kříž na trávníku.
To je ale jedna rovina filmu. Tváří se sice jako druhý plán, ale když se člověk zamyslí, je to vlastně plán první. Teď ale o tom druhém, či prvním, jak chcete: Když Clooney pracoval na případu Levittown, vzpomněl si na scénář, co mu poslali Coenovi už v roce 1999 – jmenoval se Suburbicon. Černá komedie s thrillerovými prvky, připomínající jejich filmy Fargoči - Po přečtení spalte. Zase zoufalé postavy, v jimi zaviněné zoufalé situaci, které dělají zoufalé a totálně špatné kroky. Téma, které nemusí být jen černou komedií, ale o poznání méně rozverným a pořádně rozběsněným thrillerem. A ještě ke všemu Clooneyho napadlo přenést scénář Suburbiconu a do divokého týdne, kdy se do Levittownu nastěhovali Meyersovi.
„V národním vědomí je něco, co se chce na tu éru dívat růžovými brýlemi,“ řekl k spojenému a výslednému příběhu Matt Damon (Gardner Lodge), otce ´vzorové´ rodiny.„Chceme věřit, že všichni byli šťastnější. Lidé jsou ale lidé a dál se děje plno temných věcí.“ Dodává. Ano, zdánlivě je Gardner Lodge modelový manžel a otec, ale skutečnost je o hodně jiné…
Co na to www.www-kulturaok-eu.cz ?
Především úleva, že tuhle, skoro antickou tragedii, natočil Clooney s citem pro diváky. Když už násilí, tak žádné zbytečné naturalizmy. Když stříká krev, tak ji vidíme nepřímo a hlavně pak na zemi či oděvu. Když sex, tak bujný až hanba, ale zase jen tak na domyšlenou. Clooney nedělá polopatický film, ale film pro myslícího a domýšlejícího se diváka. Předpokládá, že to, co občas ve filmu dokonce jen slyšíme, si umíme představit. Zajímavý a pozitivní klad filmu pro méně otrlé. Jinak by to totiž bývala mohla být docela hustá jatka.
Druhá věc je, že smícháním žánrů není jasné, zda sledujeme horor, místy, a nutno říci, že snesitelnými místy, to horor je. Ale také sledujeme thriller, protože se to vše, co se tam děje, děje v jednom zápřahu a divák nemá chvilku klidu, aby to stihnul rozdýchat.
A do třetice je to vlastně detektivka. Nic se o tom neříká, policie naráží, ač tuší, divák od počátku tuší, že to je jinak, ale netuší jak. Ledacos se sice dá očekávat, už jsme viděli víc filmů na podobné téma, ale zas až tak to nevadí. A když pak už ve finále divák opravdu tuší, není si vším alespoň úplně jist. Takže jediný normální a v podstatě vyšetřující je syn hlavní postavy. Proto i detektivka. Ten celý film, ke svému zděšení, střípek po střípku zjišťuje, jak se věci mají. Nejprve to o něm dospělí ještě netuší, podceňují ho, a když pochopí, že ví víc, než si mysleli, rozhodnou se konat.
A k tomu přidejme ten nešťastný příběh o rodině Afroameričanů mezi zapšklými a předsudky odchovanými americkými Jižany. Směs obou příběhů se sice neruší, i když jde v obou případech o něco jiného a klidně by to mohlo fungovat jedno bez druhého. Ale je to tak dobře. Nesrovnávat ale se současnou migrací. Jde o to, kdo kam migruje a na jaké úrovni. Takže žádné hrušky s jablky.
Přemýšlejme. O to asi šlo. Co je zlo, co předsudek a jací jedni i druzí.
Katarzí emotivního kolotoče je závěrečná scéna. Dva kluci – černý a bílí – si vzdor všemu, co se dělo a stalo, co zažili a prožili a co jim předvedli dospěláci, si jdou spolu zahrát baseball tak jako na počátku filmu. Naděje, že s dalšími generacemi to bude lepší? Snad ano…
Mimochodem: Ten kluk - Nicky - hraje ho Noah Jupe (točí už od roku 2015, stihl osm filmů a devět TV seriálů a zahrál si dokonce i v jinak – pro nás diskutabilním, typicky americkém - zpracování atentátu na Heydricha - ve filmu Smrtihlav) je v Suburbiconu nejlepší. Moc tam nemluví, ale hraje jak z partesu a rozumíte mu jako málokomu.
A poslední věta: Že z toho nejste moudří. To je dobře. Jinak byste na to nešli.
Titul: Temné předměstí (Suburbicon)
Země původu: USA
Producenti: George Clooney, Grant Heslov, Teddy Schwarzman
Režie: George Clooney
Scénář: Joel Coen, Ethan Coen, George Clooney, Grant Heslov
Kamera: Robert Elswit
Střih: Stephen Mirrione
Hudba: Alexandre Desplat
Výprava: James D. Bissell
Kostýmy: Jenny Eagan
Hrají:
Matt Damon: Gardner Lodge, Julianne Moore: Rose/Margaret, Oscar Isaac: Roger, Glenn Flesher: Ira, Alex Hassell: Louis, Noah Jupe: Nicky, Megan Ferguson: June, Michael D. Cohen: Stretch, Gary Basaraba: strýc Mitch, Karimah Westbrook a Leith M. Burke Meyersovi
Premiéra: 9. 11. 2017
Stopáž: 104 minut
Přístupnost: nevhodný do 15 let
Žánr: krimi, thriller
Internet: https://www.bioscop.cz/_web/film/suburbicon
Facebook: https://www.facebook.com/magicbox.cz/?fref=ts
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=TuHU6sFNAOo
Hodnocení: 69 %
Richard Koníček
Foto: internet