Sofie Švejdová: 9058 aneb mám (však) rád vodu zelenou, pletu si ji s ozvěnou…obě narážejí na stejnou skálu...

16.04.2018 09:58

Atrium na Žižkově – Praha

12. 4. – 7. 5. 2018

 

 

 

 

Na slavnostní  vernisáži k výstavě Sofie Švejdová: 9058, která se uskutečnila v Atriu na Žižkově / Za Trojku, příspěvková organizace/ v koprodukci s Jiří Švestka Gallery, byli přítomni Jiří Švestka - kurátor výstavy, který Sofii Švejdové v roce 2014 uspořádal samostatnou výstavu  Big Hug Mug ve své  Jiri Svestka Gallery v Berlíně, Sofie Švejdová/autorka (abstraktních, džungle, kytice) 7 akrylů a pastelů, Lucie Vítkovská /za MČ Prahy 3 a za Mgr. Iva Vojtková/ Za Trojku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hudební vložku zajistil Miroslav Tóth, skladatel a saxofonista, který u příležitosti  Sofiiny vernisáže 9-0-5-8 bere jako intervalovou řadu, kterou použil a kterou kombinuje s lámajícím se /kry nahrávkami rozpouštějícího se ledu.  

 

 

 

 

 

 

 

 

„Sofie Švejdová (nar. 1990) od svých studií na pražské UMPRUM

experimentovala s různými médii,

v poslední době se však věnuje zejména malbě.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Předchůdcem jejích nejnovějších abstraktních a expresivních maleb

byly série pláten a objektů,

 založených na reflexi fenoménu televizních seriálů

 a rozplétání jejich psychologických vzorců.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dalším zdrojem její současné tvorby jsou její malby s poeticky feministických nádechem,

jimž dominuje motiv písmene „V“ s jeho všemi možnými způsoby interpretace.

Na materiálu těchto dvou témat Sofie Švejdová zpochybňuje postupy vizuální narace a

záměrně volí objekty, jejichž reálný základ je málo pravděpodobný.

 

Jinou linii v tvorbě Sofie Švejdové představují kresby a akvarely.

S kresbou začala v době,

kdy se stala mladou matkou dvou dětí

a dočasně neměla dostatek času k práci na velkých plátnech v ateliéru.

 

Od té doby se kresba stala integrální součástí jejího uměleckého výrazu,

v níž je schopná vyjádřit obdobný konflikt fikce a skutečnosti

jako na jejích akrylech na plátně.

 

 

Abstraktní tvorba Sofie Švejdové posledních

dvou let ji ukazuje v roli

 jakéhosi dirigenta tvarů a barev,

který pracuje s různými konkrétními podněty,

kolem nichž buduje dynamickou kompozici.

Vedle melodických linií se na jejích obrazech objevují mocné akordy,

které mohou být, i díky své syrovosti,

vnímány jako reminiscence na Elegie Roberta Motherwella.

Barevné linie a plochy se proplétají,

aby vytvořily nový, hlubší a méně dostupný prostor s vrstvami,

v nichž se neustále cosi odehrává, ale my to nejsme schopni dohlédnout. “

(text: Jiří Švestka)

 

Sofie Švejdová: (* 1990 Plzeň)

  • 2008: stáž na Royal Academy of Fine Arts, Antverpy, Belgie
  • 2014 – 2019: studium UMPRUM Praha (Architektura a design), ateliér malby – Stanislav Diviš, Jiří Černický

 

Kurátor:  Jiří Švestka

130 00  Praha 3

Čajkovského 12a/12

Vstup: zdarma

 

Doprovodné programy

 

Galerie: čtvrtek 19. 4. 2018 /19.00 hodin - komentovaná prohlídka - vstup zdarma

 

Galerie a kaple: sobota: 21. 4. 2018/ 16. 00 - 18.00 hodin - Záhada 9058 /vedoucí workshopu Sofie Švejdová

vstup: 80 Kč, vhodné pro děti od 4 -12 let

 

Kaple: sobota: 28. 4. 2018/ 21.00 hodin - ´Eau de Kupka´ -

multimediální představení - vstup zdarma

 

 

A ve výstavní síni nainstalovaná litinová retro-vana  s vodou

(s naštěstí jen s brčálově zelenou),

která potěšila zejména malé děti,

má připomínat příběh zavražděného Jeana Paula Marata

za Velké francouzské revoluce v roce 1793.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maratova smrt  (La Mort de Marat)

je obraz francouzského malíře Jacquese-Lousie Davida,  vytvořený v roce 1793.

Obraz je součástí sbírek Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique v Bruselu.

Obraz zachycuje událost z období Velké francouzské revoluce:

zavraždění revolucionáře Jeana Paula Marata Charlottou Cordayovou.

 

Historický kontext

Jean Paul Marat, nazývaný přítel lidu, byl zavražděn 13. 7. 1793

a tento zločin byl revolucionáři považován za útok proti nové ústavě.

Marat byl příslušníkem radikální Hory,

která začala v červnu 1793 zatýkáním a popravami omezovat vliv girondistů

(jejich sympatizantkou byla Charlotta Cordayová),

čímž začalo období jakobínské Hrůzovlády.

Charlotta Cordayová byla znechucena revolučním terorem a radikály považovala za nepřátele revoluce.

Odjela do Paříže a pod záminkou udání girondistů požádala o návštěvu u Marata.

Ten ji přijal ve vaně, neboť trpěl lupénkou.

Cordayová jej zabila nožem ukrytým v šatech.

Po svém činu byla odsouzena revolučním tribunálem k trestu smrti gilotinou

(zdroj: wikipedie)

 

Hodnocení:  89 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva, wikipedie)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

www.zatrojku.cz

www.atriumzizkov.cz