ŠO – Mistři současné japonské kaligrafie II aneb proč jsme se ukláněli ? (Sho – Masters of Contemporary Japanese Calligraphy II
ŠO – Mistři současné japonské kaligrafie II aneb proč jsme se ukláněli ? (Sho – Masters of Contemporary Japanese Calligraphy II)
Konírna paláce Kinských
8. 6. - 8. 9. 2013
Sbírka orientálního umění Národní galerie v Praze již podruhé připravilo přehlídku současné japonské kaligrafie, na které představujeme nejnovější díla současných mistrů z celého Japonska. Komorní výstava představuje nejširší škálu interpretačních možností japonské kaligrafie v osobitém podání 60 umělců. Vedle klasických stylů kaligrafie solitérních čínských znaků, psaného japonského slabičného písma a pečetního písma můžeme vidět současné kaligrafické typy. Ty se zaměřují na citace moderní poezie, transkripci kaligrafických tahů řezaných do dřeva nebo bambusu, takže ztvárnění písma vyznívá plasticky, a na styl kaligrafie ovlivněný tušovou malbou.
Byli jsme pozváni v krásný sluneční podvečer 7. června 2013 na vernisáž výstavy japonské kaligrafie, což jsme s radostí přijali. Japonskem a jeho kulturou jsme totiž stále více fascinováni. Slavnostního zahájení se ujal zastupující generální ředitel NG Vít Vlnas, jenž poděkoval japonským mistrům kaligrafie a předal jim, z nichž někteří zde byli osobně, děkovné dopisy za 30 kaligrafií, které velkoryse darovali Sbírce orientálního umění NG v Praze. Všichni jsme se usmívali a navzájem se neustále po japonsku mlčky ukláněli.
Co nám řekla Markéta Hánová?
Ředitelka Sbírky orientálního umění v NG v Praze a kurátorka výstavy – paní Markéta Hánová, nám řekla: „V pořadí druhá výstava s titulem ŠO (Kaligrafie) je místem jedinečného setkání vybraných šedesáti kaligrafů, z nichž většina svá díla vytvořila speciálně pro tuto příležitost“. Dozvěděli jsme se, že kaligrafie se v Japonsku vyvinula v samostatný umělecký obor. Poté poděkovala všem, kteří se na výstavě podíleli, včetně tiskového oddělení i tiskové mluvčí paní Evě Kolerusové.
Na závěr vernisáže jsme vyslechli píseň „Proč bychom se netěšili?“, což jsme všichni natěšeně prožívali. Byl vskutku krásný, vlahý večer…a japonskou přívětivostí jsme se aspoň na chvilku nechali nakazit…
Po oficiálním zahájení výstavy japonský mistr pan Hiroshi Kato nám nakreslil několik kaligrafií na papír, přímo na dvoře Paláce Kinských. Navíc pan Kato na závěr svého vystoupení každou dokončenou svou kaligrafii, jejíž stopu vytvořil tanečním pohybem dvou štětců, vždy opatřil červeným razítkem.
Odkud pochází kaligrafie?
Kaligrafie vznikla v Číně, kterou považujeme za kolébku znakového písma, odkud se znaky během 6. stol. n.l. dostaly přes Koreu do Japonska. Za více než 1000 let vyspěla japonská kaligrafie natolik, že se sice dál uplatňují tradiční média - papír a tuš, ale i nové další materiály a techniky. Kaligrafické dílo v sobě zahrnuje jak vizuální, tak verbální sdělení. Přínosem kaligrafické čáry tedy také bylo, že objevila možnost rytmické modulace, která vyvolává dojem trojrozměrného obrazu.
Jaké rozeznáváme kaligrafické styly?
Kaišo –standardní kaligrafický styl
Sóšo -´trávové písmo´ či ´kurzivní styl´
Gjóšo - ´utíkající´ či ´semikurzívní´ písmo
Kókocumodži- znaky na věšteckých kostech
Tenšo- pečetní písmo
Reišo – úřednické písmo
Spolupracující organizace:
Asociace pro mezinárodní rozvoj kaligrafické kultury v Tokiu
Česko-japonská společnost
Kurátoři: Markéta Hánová, Shinkichi Okada
Doprovodné programy
- sobota – 22. června 2013 -´ Dílna japonské kaligrafie´ -2. patro Ateliér- Palác Kinských
(psaní kaligrafie na papír) - od 14.00 do 16.00 hodin – cena 120 Kč
(rezervace na e-mail: hanova @ngprague.cz, tel. 222 321 445)
- čtvrtky 13. června, 27. června 2013 v 16.00 hodin
Prohlídky výstavy s kurátorkou M. H.
cena 80/50 Kč včetně vstupného
ŠO – Mistři současné japonské kaligrafie II
8. 6. - 8. 9. 2013
Konírna paláce Kinských
Staroměstské náměstí 12
Praha 1
Otevřeno denně kromě pondělí: od 10.00 do 18.00 hodin
Vstupné:
základní: 50 Kč
snížené: 30 Kč
rodinné : 70 Kč
školní skupina: 20 Kč/1 student
Hodnocení: 90 %
Ing. Olga Koníčková
Foto: internet