Snímek ´Yves Saint Laurent´ aneb bez práce se unudíme?!
Na naše poměry až nezvykle čerstvě se podařilo společnosti Bioscop přinést našim divákům lahůdku, životopisný film, nazvaný jasně a jednoznačně Yves Saint Laurent. Uvážíme-li, že v Paříži měl tento první celovečerní hraný film o žití a práci módního návrháře Yvese Saint Laurenta premiéru teprve 8. ledna 2014, je to nesporně dárek nad jiné. Rádi jsme proto přijali pozvání společnosti Bioscop na novinářskou prezentaci tohoto záslužného snímku.
Strhující příběh sledujete ´jedním dechem´
První, co nás ve filmu upoutalo, byl úžasný drive, jakým táhl režisér a oba protagonisté hlavních postav, pohnutý příběh geniálního módního návrháře a jeho realistického celoživotního partnera, kupředu. Ten film totiž nemá hluchá místa a nenechá vás vydechnout, nebo se snad dokonce nudit. Šlape to a tlačí vás to scénu od scény. Navíc jde o - příhodně k tématu - vizuálně působivý snímek s řadou vysloveně výtvarných momentů, aniž by ale šlo jen o nějakou samolibou kameramansko-režisérskou machu. Děj nezahrnuje zbytečně popisně celý život tvůrce YSL, ale jen ten nejpodstatnější úsek jeho života,odehrávající se na pozadí nezadržitelného odumírání éry slavných elitních haute couture módních domů před jejich rozplynutím do hédonismu moderních světových módních značek. Tím, že se režisér Jalil Lespert věnoval pouze letům 1956 až 1976, tedy době, kdy Yves Saint Laurent ohromoval svým až neuvěřitelným talentem módní svět a bořil dosud zavedené zvyklosti a mýty, zachytil nejen pouhý dokument o životě tohoto tvůrce, ale také vývoj jeho firmy, vývoj dynamicky se řítící módní scény a vývoj módních trendů ovlivněných dobou a během dějin. To vše, aniž bychom byli zahlceni fakty či úmornou popisností.
„Chci tvořit, nezávisle, bez práce umřu nudou,“ YSL
YSL a Pierre Bergé
Yves Saint Laurent je ve filmu zachycen od jeho raných let práce u Diora(už ve 21 letech byl pověřen řídit značku na dovolené náhle zesnulého Christiana Diora) až po jeho dnes už kultovní poslední opravdu svobodnou a převratnou kolekci Ballet Russes z roku 1976. (Ta opravdu poslední byla ale až v roce 2002, v Pompidou Centre Paris).
Svět módy a její zákulisí končících padesátých let je tu ilustrován elegantními modely Diora a prvními modely YSL, stejně jako módní dobovou jazzovou hudbou i zdobnými elegantními pařížskými apartmány a vhodně volenými postavami, jež je obývají. A stejně zdařilé je aranžmá jejich bohémského marockého stylu (inspirace z Marakéše), pro změnu s hudbou kapely Loulou de la Falaise.
V obou prostředích se naplňuje i důvěrný příběh dvou mužů, kteří se potřebují a bez jednohoz nich, bez Pierra Bergého by YSL nebyl čím byl. Pierre prožil podstatnou část svého života intimně i profesně s Yvesem a jeho značkou. Je to on a jeho obchodní a manažerský talent, kdo se zasloužil o vznik značky YSL jako haute couture módního domu. A je to také on a jeho láska, co dává geniovi důvěru tvořit podle vlastních snů a představ a ukázat světu nový a naprosto osobitý pohled na ženskou krásu a eleganci.
Film ale zachycuje i občasné až skoro bludné excesy YSL, zejména v éře hippie, tedy v letech 1960 až 1970, spojené s drogami a sexem. Období, jež Pierrovi, usilujícímu o nerušený pracovní klid pro svého chráněnce přináší záchvaty žárlivosti a vyvolává v něm až uzurpátorskou potřebu kontroly nad svobodným duchem génia. Nicméně i z těchto odboček vznikají nové impulzy a aktuální vidění módních kreací reflektující, často až skandálně trendy a poptávku doby.
„Na plaché si dejte pozor, ti vedou svět.“
Pierre Niney (Yves) a Guillaume Gallienne (Pierre)
Oba herci jsou přední osobnosti proslulé ´la Comédie Française´ a působí ve svých rolích velice přirozeně. Především YSL, originální, provokativní, výstřední a inspirativní, ale i plachý, vděčný, samotářský, nevyrovnaný, uzavřený a v posledních letech šťastný nejvíc jen, dvakrát do roka, ve chvíli, kdy vrcholí aplausem úspěšná přehlídka jeho nové kolekce. Díky nim je na film radost koukat. Výkon Pierra N., dokonale přejímajícího styl mluvy a manýry Yvese, jakoby skoro až reinkarnoval samotného mistra tak, jak ho známe z dobových snímků a fotek. Režisér Jalil Lespert měl tu výhodu, že se chystal za pomoci dosud žijícího Pierra Bergého, což režisérovi otevřelo i soukromý archiv slavného tvůrce a umožnilo autentičtěji se vcítit do rolí obou osobností. Zdařilo se tak umělecky skoro až zdokumentovat životní příběh a vášeň mužů, tvůrce, jenž byl až umanutě oddán svým múzám a umění a jeho smutného, moudrého a chvílemi až zoufalého anděla strážného. Vznikl tak portrét geniálního umělce, který přeměnil své maximalistické vize a bohémské sny v realitu. A to bere za srdce i dává podnět k zamýšlení.
„Nic neumím, ani šek vyplnit,…“ YSL
Jalil Lespert nebudoval ikonický mýtus
Jalil Lespert (37 let) o svém filmu prohlásil, že jím chtěl vytvořit příběh lásky, ale i lidí, bojujících za své sny. Osobnost Yvese Saint Laurenta byla pro něj prý ´vrcholem nesmělosti a elegance´. Nicméně záměrně a v rámci objektivity, aby nevznikl nějaký barvotiskový kýčovitý kolorit filmu, ukazuje otevřeně, i když s citem a uměleckými prostředky, také umělcovy stinné stránky, jako jsou deprese, pochybnosti, boj s vlastními možnostmi, ale i drogy, alkohol a příležitostná nedůtklivost vůči nejbližším, jeho rozladěnost a dokonce i nevěru.
Laik se poučí a odborník neurazí
YSL je opravdu dobrý film. Dobrý ve smyslu, že pravdivý, nesklouzávající ke sladkobolnu, k neobjektivitě, k mýtizaci. Je to živočišný lidský příběh, dvou protikladů, které se doplňují. Úletového nespoutaného tvůrce a milujícího partnera, snažícího se vytvářet mu zázemí a prostor pro jeho tvůrčí vzlety, stejně jako tolerujícího a chápajícího mistrovy duševní nevyrovnanosti. Aniž by nás unavil, seznámí nás – laiky – se vším, co jsme dosud o tomto křehkém světě módy netušili, předestřel nám jednu dějinnou etapu, která se nevrátí, ale zbytečně nás při tom nedojímá nějakou falešnou nostalgií. Pokocháme se pohledy na krásné dobové modely, které dnes zdobí přední umělecké galerie, i modelky. Bez jediného vydechnutí nás dotlačí až do něžně odevzdaného epilogu, který je jen decentně a minimalisticky naznačen, aby si zbytečně nevynucoval dojetí happy endu. Samozřejmě jsme nebyli nesporně obeznámeni se vším, jak ze života obou postav, tak z profesního chodu jejich práce, ale věřím, že i odborníci uznají, že jde o film, který je krásný, nenásilně poučný a obohacující.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lNPV66PKoak#t=4
(Originální) titul: Yves Saint Laurent
Produkce: Francie
Režie: Jalil Lespert
Scénář: Marie-Pierre Huster, Jalil Lespert, Jacques Fieschi
Formát: 2.35 : 1, Dolby Digital, 2D digital, české titulky
Žánr: životopisné drama
Stopáž 106 minut
Přístupnost: evhodný do 12 let
Předloha: Laurence Benam (kniha)
Premiéra: 27. 3. 2014
Kamera: Thomas Hardmeier
Střih: François Gédigier
Hrají: Pierre Niney (Yves Saint Laurent), Guillaume Gallienne (Pierre Bergé), Charlotte Le Bon (Victoire Doutreleau), Laura Smet (Loulou de la Falaise), Marie de Villepin (Betty Catroux),Nikolai Kinski (Karl Lagerfeld), Ruben Alves (Fernando Sanchez), Astrid Whettnall (Yvonne de Peyerimhoff), Marianne Basler (Lucienne Saint Laurent), Adeline D'Hermy (Anne-Marie Munoz), Xavier Lafitte (Jacques de Bascher), Jean-Édouard Bodziak (Bernard Buffet), Alexandre Steiger (Jean-Pierre Debord), Michèle Garcia(Raymonde Zehnacker), Olivier Pajot (Charles),Judi Beecher, Anne Alvaro a další.
Distributor: Bioscop
Zdalipak víte, že:
- Yves Saint-Laurent celým jménem Yves Henri Donat Mathieu Saint Laurent (* 1. srpna 1936, Oran, Alžírsko, +1. června 2008, Paříž, Francie) byl jedním z nejvlivnějších francouzských i světových módních návrhářů 20. století. Během své více než čtyřicetileté kariéry tvořil a měnil trendy v módě. Jeho značka YSL se stala symbolem kreativity a luxusu.
- Francouzský herec Pierre Niney (YSL) se narodil 13. března 1989 v Boulogne - Billancourt. Člen de la Comédie-Française (od 16. října 2010).
- P. N. získal francouzskou filmovou cenu - Caesars(2012 a 2013)
- Guillaume Gallienne (Pierre) se narodil 8. února 1972 v Neuilly-sur-Seine.Je to francouzský herec, spisovatel a režisér a člen de la Comédie-Française.
- G. G.získal řadu ocenění, včetně dvou cen Molière (2010, 2011) a čtyř Caesars (2014).
Hodnocení: 100 %
Richard Koníček
Foto: Bioscop