Skrytá čísla aneb (pravdivá) pohádka o tom, jak chytré k uznání došly
ICP3 – Praha
10. 1. 2019
Říká se, že každý americký film je ve skutečnosti rafinovaná agitka na americký sen. Zejména, když se chce a má a musí pokaždé dokazovat, že i outsider, ať už v jakémkoli směru a smyslu, má šanci stát se hrdinou, jedničkou, být happy. A něco na tom je…
Film Skrytá čísla, který jsme měli možnost zhlédnout při pravidelných projekcích v Informačním středisku Prahy 3, je takový typický produkt amerického stylu. Moc se mu vytknout nedá, moc ho velebit také ne. Do dějin filmu se nezapíše.Vyšumí a bude zapomenut.Ale aktuálně pozvedne sebevědomí malým a amerického ducha tvrdícího, že tam u nich nic není nemožné, pokud jedinec tvrdě pracuje, posílí až až. Jediné novum tohoto typicky mírně kýčovitého snímku se sladkým happyendem je, že tentokrát je to celé o skutečných postavách a jejich skutečných příbězích. A to je pak před divákem problém, jak to celé vnímat.
Rasismus a segregace
Citlivé zámořské téma dnes, a tím více před 60 lety. Cosi dál přežívá. A když jeden oscarový skandál rozvířil Afroameričan Chris Rock svým výlevem na téma výběr poroty, zejména co se týče barvy pleti herců, tak druhý oscarový rok se to musí prostě vyžehlit. Ideální téma, tři reálné a pro záměr nezpochybnitelné Afroameričanky na hranici geniality a přežívající rasismus v 60. letech na jihu Spojených států je k mání. Tři hrdinky, bez nichž by tak hned a možná vůbec nevylétla raketa s hvězdnatou vlajkou a astronautem do kosmu, ve kterém už ale o něco dřív létal Gagarin ze studenoválečně soupeřící země, je sousto akorát k věci. Jaký to průšvih a ostuda, když USA jsou až druhé. A jaká to spása v podobě dosud přehlížených žen černé pleti, které by věděly, jak na to, ale pitomé a přežilé předsudky je k tomu prostě nepustily. Ke škodě národní hrdosti. Až osvícený šéf srazil ceduli, určující, že toaleta je jen pro bílé, tudíž není pro barevné, a poté prohlásil, že čůráme všichni stejně, čímž šokoval obě strany. Ale ukázal názorně, že svět už není jen černý a bílý, ale je náš a jen společně ten vesmír dobudeme. A dobyli.
Tenhle film tedy nemohl na příštích postskandálových Oscarech neuspět. A uchlácholit tak pořád ještě ten - sem tam - probublávající rasismus a kontrarasismus.
Film sám?
Nejít o skutečný příběh, byla by to pohádka o tom, jak chytré k uznání došly. Ale tím, že jde o skutečnost, a často i dost zfabulovanou, lze se divit, co se to tam v té dnes tak glorifikované Americe dělo. Lze se zamýšlet nad lidskou omezeností a zaslepeností předsudky. Lze se ale i zamýšlet nad nesmyslností studené války, promítající se i do tak ušlechtilých cílů, jakým je dobývání kosmu. Z filmu vyplývá jednoznačně, že zhora od politiků vůbec nešlo o nějaký vědecký pokrok a technický úspěch, ale o čistě politické čachry na téma, kdo je a bude lepší a v podstatě o zastrašování tím, kdo na toho druhého má víc trumfů v rukávu. Bu, bu,bu…
A co scénář, režie a hraní?
No, snad to nepřeženeme příliš, když řekneme, že je škoda, že tak závažný materiál byl tak barvotiskově pojat, místy až karikaturně, jakoby se tvůrci nemohli rozhodnout, zda vyrábějí satiru - snad už - na překonané poměry, nebo dokument o úžasných mozcích, které posunuly svět. Ano, paráda byly vhledy do dřevních začátků slovutné instituce jménem NASA, malé exkurzy do souvislostí a technických problémů letu do kosmu. Ukázky lidských povah, které jsou, byly a budou, všude na každém pracovišti. Tady však šlo nejen o prestiž, ale také o život astronauta, který je nakonec v tom satelitu sám a sám a nezbývá mu, než věřit, že ti tam dole, na Zemi, udělali a spočítali opravdu vše tak, aby se vrátil živ a zdráv. Ani odvážný astronaut totiž není sebevrah. A věta Johna Glenna, prvního amerického astronauta: „Neletím, dokud mi ta chytrá holka nepotvrdí, že vše je spočítáno dobře. Vám nevěřím,“ hovoří za vše.
A ona chytrá holka, geniální Katherine Johnson (hraje ji Taraji P. Henson), opravdu poslední chybu objevila, napravila a kosmickému cestovateli odsouhlasila, že může letět. A on to vzal jako výzvu: „Tak pánové, jdeme na to.“
Nastoupil a letěl. A přežil a stal se hrdinou. A nakonec i ta černá Katherine Johnson. A když pak, už 98letou Katherine, režisér budoucího filmu Theodore Melfi s její budoucí představitelkou Taraji P. Henson navštívili před natáčením ve Virginii a probírali s ní její příběh a prohlíželi si fotoalba, tak jim Katherine pořád dokola udiveně opakovala“: „Já nechápu, proč chcete točit film právě o mně. Vždyť jsem dělala pouze svou práci. Nic víc…“
No… Škoda, že tenhle moment ve filmu není, že film končí triumfem a typicky americkou masovou hrdostí…
A nakonec ještě slovo českého distributora
Snímek Skrytá čísla líčí příběh Katherine Johnson (Taraji P. Henson), Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) a Mary Jackson (Janelle Monáe), tří geniálních Afroameričanek, jež pracovaly v NASA a jejichž výpočty stály za vysláním astronauta Johna Glenna na oběžnou dráhu. Významně pomohly zamíchat pořadím souboje v dobývání vesmíru. Trojice vizionářek nedbala na rasové a genderové předsudky a stala se inspirací pro další generace. Bontonfilm
Takže?
Film lze samozřejmě vidět. Občas vám kypí žluč z rasové nabubřelosti, občas se musíte usmívat nad životní moudrostí a chytrostí oněch tří Afroameričanek, občas vás nadchne nestárnoucí sympaťák Kevin Costner v roli šéfa svým normálním, ale v daném prostředí šokujícím, pohledem myslícího člověka, i když se dá uvažovat, nakolik je to jen čisté lidství a nakolik i pragmatismus. Občas fandíte té obrýlené komické génijce, když to natře radě ´moudrých´ papalášů, občas kroutíte hlavou nad směšnou nesmyslností nesmyslných zákonů, a tak pořád dokola.
Rozhodně se při tom nenudíte a jste zvědavi, na ani ne tak na to, jak to dopadne, happyend je tu jasný, ale spíš na to, jak to ty černé holky nakonec s těmi bílými naboby uválčí. A dostane vás asi detail, který nepřekvapí v tak exponovaném prostředí. Scéna, kdy se do místnosti pro sálový počítač stěhují díly a vrcholný výpočetní tým, který jinak hravě vymýšlí matematické vzorce, jaké ještě nikdo před nimi nevymyslel a nepotřeboval, špatně zaměří šíři vchodu do místnosti a šíři dodávaných dílů. Neprojdou do sálu. A šéf nejvyšší, nad svým nepraktickým týmem vrcholných vědců, jen obrátí oči v sloup -
"to jste to nemohli předem změřit? "
A vchodové dveře do sálu se před nervózně podupávajícími techniky, stěhujícími počítač, začínají chaoticky a svépomocně rozšiřovat tak, jako za krále klacka, ručně a kladivem, podle vzoru našeho Pata a Mata. Ale život už je takový. Takže, možná je jenom škoda, že scénář nebyl více propracovaný. Takhle je to alespoň docela zábava.
Titul: Skrytá čísla (angl. Hidden Figures)
Země produkce: USA 2016
Produkce: Peter Chernin, Theodore Melfi, Pharrell Williams, Jenno Topping, Donna Gigliotti
Režie: Theodore Melfi
Scénář: Allison Schroeder, Theodore Melfi
Kamera: Mandy Walker
Hudba: Hans Zimmer, Pharrell Williams, Benjamin Wallfisch
Střih: Peter Teschner
Scénografie: Wynn Thomas
Kostýmy: Renee Ehrlich Kalfus
Hrají: Taraji P. Henson, Octavia Spencer, Janelle Monáe, Kevin Costner, Jim Parsons, Kirsten Dunst, Mahershala Ali, Glen Powell, Aldis Hodge, Kimberly Quinn, Olek Krupa, Ken Strunk, Ariana Neal, Saniyya Sidney, Jaiden Kaine, Maria Howell, Arnell Powell, Ron Clinton Smith, Rhoda Griffis, Wilbur Fitzgerald, Afemo Omilami, Cullen Moss, Randall Newsome, David Kallaway, John F. Kennedy (a z.), Martin Luther King (a. z.), Howie Johnson, Frank Hoyt Taylor, Donna Biscoe, Lidya Jewett, Alkoya Brunson
Žánr: životopisný / historický / drama
Stopáž: 127 minut
Ocenění:
Academy Awards (Oscary):
2017 – D. Gigliotti, J. Topping, P. Chernin, P. Williams, T.Melfi (Nejlepší film)
2017 - Octavia Spencer (Vedlejší herečka)
2017 – Allison Schroeder, Theodore Melfi (Adaptovaný scénář)
Golden Globes:
2017 - Octavia Spencer (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)
2017 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer, Pharrell Williams (Nejlepší hudba)
BAFTA:
2017 – Allison Schroeder, Theodore Melfi (Adaptovaný scénář)
Florida Film Critics Circle Awards:
2016 - Octavia Spencer (Nejlepší vedlejší herečka)
2016 - Nejlepší obsazení
Hodnocení: 89 %
Richard Koníček
Foto: internet
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=_tIGdSVnsbQ