Shibori – ´Vlákno a prostor/Fiber and Space´ aneb proč je modrá tak dobrá?!

18.05.2014 15:45

 Galerie kritiků  - Palác Adria  Praha

17. 5. – 15. 6. 2014

 

Byli jsme pozváni na tiskovou konferenci a na zahájení mimořádně zajímavé výstavy, na které jsme mohli, za osobní účasti japonských umělkyň, zhlédnout jejich práce. Prof. Kaei Hayakawa  pochválil vynikající prostory Galerie kritiků, kde vskutku instalace shibori děl se povedla na výbornou.  Profesor rovněž trpělivě odpovídal na naše dotazy, a tisková konference by se nám protáhla na více než dvě hodiny, nebýt faktu, že dorazily štěbetající japonské umělkyně. Okamžitě se chopily svých fotoaparátů a zachycovaly si na nich vzájemně své práce, přičemž se nám neustále při jakémkoliv setkání klaněly…no, klaněli jsme se navzájem o sto šest…  Na vernisáži jsme navíc ještě přivítali usměvavou Věru Čáslavskou, která popřála výstavě hodně úspěchů. Rovněž jsme přivítali  japonského velvyslance v Praze, který otvíral den předtím výstavu ´Japonismus v českém umění´ v Salmovském paláci.

 

Shiboru = technologie barvení látek se záznamem tvaru

 

Výstava: Shibori  – Vlákno a prostor

Vystavili jsem přehlídku současné japonské tvorby (kde jsme si mohli všimnout, co všechno se dá s látkou dělat), jež pracuje s textilním vláknem, vesměs ručně tkaným materiálem, barveným převážně přírodním indigem (technika zvaná aizome) a batikovaným různými vzory, např. na způsob ornamentu či znaků kaligrafie. Vznikají tak jedinečná díla jako moderní vyjádření dávné tradice.

 

Jedná se o unikátní volnou tvorbu 40 renomovaných japonských autorů, sdružených v celostátní japonské asociaci Shibori pod vedením mistra Yoshihide Hayakawa, jež si kladou za cíl koncepční oživení tradiční technologie a výtvarnou nápaditost. Vystavují v mnoha zahraničních muzeích, včetně USA, Číny a Austrálie.

 

Batika je starou technikou původního barevného zdobení hedvábí v Asii, jejíž podstata spočívá ve vykrývání míst při barvení látky, jimiž se vytvářejí původní vzory v barevně tónované ploše. Shibori  je jednou z originálních batikovacích technik a její jedinečné jemné vzory vznikají:

skládáním

mačkáním

stáčením

uzlováním

kroucením

šitím či svazováním podkladové látky do pravidelných organických nebo geometrických tvarů. Podle způsobu vzorování ve vazbě na charakter podkladové látky má shibori svou metodologickou typologii.

 

Shibori považujeme za úplně nejstarší techniku dekorování látek barvením. Kolébkou této technologie je Indie, ale v současnosti se s ní však už setkávám všude na světě. Kromě Indie má svou hlubokou tradici v Jižní Americe, v Peru, kde byla součástí kultury Nasků a Inků, v různých částech Afriky, v Číně a v Japonsku.

Japonsko - shibori

První práce shibori se objevily v Japonsku už v 8. století, avšak k oživení produkce došlo ve 20. století, kdy se začalo pracovat i s konopím a barví se nejen indigem, ale i jinými rostlinnými výtažky, v souvislosti se zavedením džínoviny dokonce syntetickými barvivy. I rejstřík podkladových tkanin se rozšířil, kromě hedvábí se pracuje s organdy, vlnou, gázou, ručně vyráběným papírem, polyesterem...

(kurátorka: Vlasta Noshiro Čiháková)

 

 

Když se vzory rodí přímo manuální prací

Jak nám na tiskové konferenci vysvětlil pan prof. Kaei Hayakawa, technikou shibori (organické barvivo) zdobíme i látky k výrobě kimon.  Arimacu je rodiště profesora Hayakawy, a technologie shibori se zde rozvíjí jako kulturní odvětví už přes 400 let. Technik shibori je nyní již přes stovku, ale v zásadě se dělí do 3 kategorií: svazování, svinování, šití

 

Nejvíce nás zaujal tento jednoduchý a velmi emotivní dopad Hirošimy (foto kruh a paprsek - viz nahoře)
 

  • 1992   - v Arimacu se konalo Mezinárodní sympozium shibori, a deklarovalo technologické specifikum shibori takto:
  • při zvrásnění látky se  během barvení vytvářejí různé tvary 
  • proto při barvení vytvarované vzory také gradují
  • proti slunci je látka viděna jako transparentní

 

Galerie kritiků – Palác Adria

110 00 Praha 1

Jungmannova 31/36

 

Máme otevřeno: denně mimo pondělí: 11.00 – 18. 00 hodin

Hodnocení: 100 %

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka