Shalom Tomas Neuman: Fusionism aneb když vyprskneme ve vířivé změti smyslů…
Stará čistírna odpadních vod v Bubenči – Praha
11. 7. - 4. 9. 2018
Na slavnostní vernisáži výstavy obrazů a instalací, výstavy Fusionism, jež je dílem amerického malíře českého původu Shaloma Tomase Neumana, která se konala za jeho osobní účasti v industriálních prostorách Staré čistírny odpadních vod v Bubenči, které si pro svoji instalaci a performance umělec vybral, Shalom Tomas Neuman nadšeně prohlásil: „Nedovedu si představit vhodnější místo! Nikdy jsem nic takového neviděl!“
Shalom Tomas Neuman, považovaný za ´otce fusionismu´,
zasvětil tomuto žánru téměř celý svůj umělecký život:
„Bourám bariéry mezi disciplínami a spojuji je v jeden umělecký styl
s nekonečným množstvím tvůrčích možností
jako malba, sochařství, světlo, zvuk, divadlo, video a digitální umění.
Chci tyto samostatné žánry neodlišitelně
fúzovat v nový, multidisciplinární a multisenzorický umělecký styl!“
Kurátor výstavy Miroslav Lewandowski spolu s Magdalenou Šebestovou výstavu Fusionism amerického malíře českého původu Shaloma Tomase Neumana zahájili dvojjazyčně, česky a anglicky.
Shalom Tomas Neuman začal svůj vstup slovy, že jistojistě v těchto osobitých prostorách Staré čistírny odpadních vod, nabité jeho díly, proniká pozitivní energie do nás všech přítomných.
Což jsme mohli potvrdit za všechny naše smysly, na něž jednotlivé artefakty a skulptury mistra uměleckého směru zvaného fusionism působí.
A jak, nás Shalom Tomas Neuman poučil jednou jedinou výstižnou větou - je to i hlavní smysl celého směru fusionismu.
Tvůrčího směru, který se oprošťuje od vazeb na jednotlivé umělecké žánry, ale cíleně je propojuje v jeden umělecký výsledek. A tak fusionism zahrnuje výtvarnou, malířskou, sochařskou, hudební, slovní, světelnou tvorbu v promyšlené kombinace, které ve svém výsledku dávají vzniknout dílu zcela novému, samostatnému a v podstatě syntetizujícímu vše do něj vložené.
Shalom Tomas Neuman nám také napověděl zkratku k pochopení uměleckého směru fusionism. Ta vedla do jednoho ze sálů vymezených rozsáhlé výstavě často i rozsáhlých děl, kde ve smyčce trvale běží několik videí (Itálie, 2013, S. T. Neuman při příležitosti předávání cen připravil performanci k velké libosti ředitele historického divadla Teatro della Pergola), zachycujících performance a instalace z výstav a akcí pořádaných autorem dříve.
Poslechli jsme jeho radu a troufáme si říci, že jsme na videích smysl směru fusionismu opravdu pochopili v plné šíři. Jak totiž ze záznamů vyplynulo, tak k syntéze uměleckých směrů již do díla vložených patří ještě další dimenze, jako je tanec, improvizace, řeč těla, bodypainting a vše, co si lze pro performanci představit. Výstava jeho děl je vždy povýšena aktivní účastí, aktivním improvizovaným zapojením diváků - v pokud možno co největším počtu – čímž se výstava ze souboru jednotlivých děl fakticky mění v jedno dílo, v jeden bezhraniční a unikátní a pokaždé neopakovatelný umělecký celek.
Však nás také Miroslav Lewandovski pozval na druhý den právě na takové ´sfúzování´ všech vystavených děl za pomoci aktivních i neaktivních diváků.
Miroslav Lewandowski nám pak stručně představil mimořádnou osobnost jakou Shalom Tomas Neuman je. Dodal, že fusionism je objevem Shaloma Tomase Neumana, že on je autorem tohoto směru, že s ním začal jako první na světě v 50. letech 20. století v USA, kde žije.
Shalom Tomas Neuman k tomu pak vtipně dodal paralelu svých nelehkých životní peripetií. Narodil se totiž v Praze, jeho rodinu postihla válka a koncentrační tábory, a po nástupu komunismu zbytek jeho rodiny našel domov v Izraeli. Sám Shalom Tomas Neuman se posléze odstěhoval do USA. Po roce 1990 se poměrně často na delší pobyty vrací zpět do Česka.
Shalom Tomas Neuman
to s úsměvem glosoval nádhernou a výstižnou větou:
„Narodil jsem se v Praze,
moje vlast je Izrael,
domov mám v New Yorku,
ale srdce mi zůstalo v Praze.“
Procházíme expozicí plnou křižujících světel a videí
Vystavená autorova díla jsou spojením tradiční malby a asambláže s instalací.
Ze začátku to působí rušivě, ale pak si uvědomíme, že je situace přesně až nepříjemně vystižena -
svět se opravdu ocitá nebezpečně mimo jakoukoliv kontrolu…(zdroj: NG v Praze - 2011)
Ve dvou podlažích Staré čistírny jsou vystaveny povětšinou na překližkách artefakty (povětšinou z nalezených předmětů, hraček a odpadu), ke kterým, když se přiblížíme, tak začnou mluvit a hrát (originální nahrávky). Díla (portréty Amerika 2007 - 2014) jsou totiž opatřena detektory pohybu, MP3 přehrávači a zvukovými čipy.
Všude to útočí na naše smysly ve stylu fusionismu,
jak to Shalom Tomas Neuman ve svém rozhovoru pro časopis Xantypa
s Magdalenou Šebestovou vysvětlil,
„…jsme tvorové, kteří přijímají vjemy mnoha způsoby.
Naše smysly jsou kombinované.
Vezměte si třeba autonehodu: slyšíte ji, vidíte, cítíte…
A všechny tyhle pocity jsou neoddělitelné.
A tak jsem si v roce 1967 předsevzal, že tyhle vjemy sloučím.
Proč chápat jednotlivé složky umění odděleně?
Malířství, sochařství, grafika…
Jeden smysl podporuje druhý a rozvíjí celkový dopad.
Zvukový a vizuální vjem k sobě mají velmi blízko -
určité kombinace barev jsou příjemné,
stejně jako určité zvuky působí libě,
zatímco některé barvy a zvuky drásají duši.“
Shalom Tomas Neuman (* 1947 v Praze)
- potomek české židovské rodiny
- většina kdysi rozvětvené rodiny zahynula v Osvětimi
- jeho rodičům a sestře se však podařilo přežít nacistický holocaust
- 1948: po válce uprchli před komunisty do izraelské Haify, kde Shalom prožil dětství
- v jeho 12 letech rodina emigrovala do Pittsburghu v Pensylvánii
- 1970, 1972: absolvent Carnegie - Mellon University /malířství a sochařství/
- od 1980: Shalom Tomas Neuman žije ve Spojených státech, dnes v New Yorku
- vystavoval v USA, Jižní Americe, Asii, na Středním východě a v Evropě
- 2011: poprvé vystavoval v Praze
- pohnutý životní příběh jeho rodiny a proslulost tohoto originálního, celosvětově velmi ceněného umělce inspirovaly Českou televizi, která s ním v současné době natáčí hodinový dokumentární film, kde sleduje jeho kroky v USA, Izraeli, Polsku, Francii, Itálii a České republice
Stará čistírna odpadních vod Praha – Bubeneč
- národní kulturní památka, kotevní bod Evropské cesty průmyslového dědictví ERIH
- jedna z prvních čistíren městských odpadních vod, postavená v letech 1901 – 1906
- je dnes jediným dochovaným celkem tohoto charakteru na světě
- bývalý areál technické vybavenosti města postavený společně s dodnes funkční pražskou kanalizací je jedinečným příkladem počátků moderního čištění městských odpadních vod na přelomu 19. a 20. století
- prostory architektonicky unikátní stavby dnes nabízejí neobvyklé možnosti kulturního využití
Kurátor, producent výstavy: Miroslav Lewandowski
Výstava je organizovaná Association of Culture for Europe ve spolupráci s Galerií Lewandowski
a záštitu nad ní převzalo Velvyslanectví Spojených států amerických v Praze,
Magistrát hlavního města Prahy a České centrum Mezinárodního PEN klubu.
160 00 Praha 6
Papírenská 6
Máme otevřeno pro veřejnost:
po - pá: 9.00 - 17.30 hodin
so - ne: 9.30 – 18.00 hodin
Vstup: zdarma/ přes kavárnu „Café Továrna“
Hodnocení: 99 %
Richard Koníček
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Richard Koníček, © Ing. Olga Koníčková