(S)měna aneb skupinová výstava o hmotné a nehmotné podstatě peněz na téma 1 KČS s politickou vězenkyní z 50. let na líci

18.02.2025 18:40

 

(S)měna

Anetta Mona Chisa, Alena Kotzmannová, Lucia Tkáčová, Zbyněk Baladrán, Petr Dub, Ládví, Artur Magrot, Janek Rous, Daniel Vlček, Ivan Vosecký, Dušan Zahoranský

od 24. 1. do 27. 3. 2025

Kurátorka: Nina Moravcová

Pragovka Gallery

 

 

„Skupinová výstava (S)měna vytyčuje pole našeho společného výzkumu.

Stáváme se v ní kartografy neviditelného.

Zaměřujeme pozornost na pomyslné hybatele našich kroků, kteří

dennodenně, ač na to často zapomínáme, vymezují trajektorie našeho pohybu,

definují naše rutiny i osobní či kolektivně sdílené tužby.

 

 

Díla na výstavě odkazují ke hmotné i nehmotné podstatě peněz.

Peníze a jejich oběh fungují na úrovni vztahů. Jsou závislé na interakci mezi lidmi.

Jsou katalyzátory procesů, které mají zásadní vliv

na život nás samotných i fungování celé společnosti.

V současné digitální éře se však stále více vytrácejí z oběhu.

Možná i tato skutečnost nám brání v porozumění mechanismům,

v jejichž soukolí se nacházíme.

Snaha o jejich poodhalení a lepší pochopení situace,

v níž jsme se ocitli, je naší společnou motivací i jediným cílem.“

kurátorka výstavy, Nina Moravcová

 

 

Na počátku nebylo slovo, ale kačka…

 

Snad jen vyjma nejmladších ročníků známe všichni československou korunovou minci, která platila od roku 1957 až do roku 1993, tedy rovných 36 let a byla nejdéle platnou mincí v historii našeho mincovnictví.

Autorkou této výjimečné mince byla akademická sochařka Marie Uchytilová. Za svůj život (* 1924 + 1989) vytvořila bezpočet plastik, portrétů, medailí a soch. Mimo mnohé jiné například i sochu Barunky v České Skalici, či Lidickou matku se svými zmizelými dětmi. Ale především, přes nezájem ba až odpor komunistického režimu, zcela světově unikátní sousoší 82 zavražděných lidických dětí.

Jedním dílem však doběhla i ten všudypřítomný a nechutně bdělý komunistický režim, na celé čáře. Dokázala to tou nám tak milou korunovou mincí.

Pomohla tomu náhoda, ale dá se také mluvit o ironii osudu. Na minci, jak ještě většina pamatujeme, byla žena, v pokleku, s rýčem a sázející lipovou ratolest. Tehdy asi 32letá sochařka se se svým návrhem přihlásila do soutěže vypsané na novou jednokorunovou minci. Nikdo ve výběrové komisi netušil, že předlohou postavy věrně vyobrazené na lícové straně mince, je Bedřiška Synková, v té době ovšem politická vězenkyně, odsouzená již v roce 1954 za velezradu, neboť ilegálně, přes zákaz scautu, vedla i nadále jeden skautský oddíl. Náhoda tomu chtěla, aby návrh mince od Marie Uchytilové, v prvním kole, komisí neprošel jako vítězný. Ale tehdejšímu ministru financí, též členu výběrové komise, jímž byl jakýsi Julius Ďuriš, se však návrh Marie Uchytilové natolik zalíbil, že ho - ve výběrové komisi - prosadil z moci úřední. A tak politická vězenkyně, navíc, později dokonce i emigrantka, vesele cinkala do kapes papalášů a věrně složila nám všem…

 

 

Artur Magrot a jeho projekt Oběživo (2023 a 2025)

 

Prazákladem výstavního projektu kolektivní výstavy nazvané (S)měna v Pragovka Gallery, je právě dílo Artura Magrota nazvané Oběživo (2023 a 2025).  Ten se právě proslulé jednokoruně Marie Uchytilové s vezenkyní Bedřiškou Synkovou na líci po stránce umělecké i lidsky obsahové ve svém příspěvku do výstavy věnoval.

Kurátorka výstavy (S)měna, Nina Moravcová, k tomu říká:

„Skupinová výstava (S)měna v sobě propojuje téma oběživa s tématem práce. Prostřednictvím vystavených děl, usiluje o odkrývání neviditelných procesů, které podmiňují naši každodenní životu realitu.

Na úplném počátku našich úvah o oběhu fyzické či symbolické měny stál příběh zakódovaný do reliéfu modifikované korunové mince od Artura Magrota. Můžeme ho považovat za záminku ke společnému rozhovoru autorek a autorů přizvaných k výstavě, východisko k přemítání o relativizaci obecně sdílených hodnot. Magrotův reliéf se objevuje v Pragovce svěšený v podobě trojrozměrného objektu. Stává se pomyslnou slepou mapou, modelem krajiny, která se může stát předmětem metaforického čtení. Její povrch je dynamicky modelovaný. Je výsledkem působení nezkrotného živlu- toku peněz, jenž s sebou bere vše, co mu stojí v cestě, a nechává za sebou hluboká koryta i odplavené sedimenty. Rozlévá se do nesčetných proudů, jindy jako tichá voda břehy mele a jeho působení se projevuje teprve v čase. Právě tato slepá mapa se stává předmětem našeho společného výzkumu.“

 

 

Zkoumání peněz, jejich oběhu a nás v koloběhu produkce a spotřeby

 

Autorky a autoři zúčastnění na výstavě (S)měna nás svými díly provokují k zamýšlení se a přehodnocování něčeho tak rutinního, jímž je peněžní svět. Kurátorka výstavy, Nina Moravcová, to shrnuje následovně:

„Některé autorky a někteří autoři se podobně jako Magrot noří hluboko pod povrch žitých, často hraničních zkušeností, aby se doptávali po možnostech našeho fungování v rácmi systému, který k nám není vždy zcela přátelský.

Jiří Zahoranský či Ivan Vosecký ... přispívají do dialogu formou přímočarých komentářů, prostřednictvím přímočarých sdělení zakódovaných do všeříkající zkratky.

Petr Dub  ve svých dílech oscilujících na pomezí malby a objektu naopak nastolené téma posouvá do abstrahované roviny. Jeho práce nás dráždí svou vizualitou. Za jejich vznikem však stojí úvahy o problematických aspektech našeho fungování v rámci společenských struktur.

Janek Rous  oproti tomu sleduje naše počínání na pozadí plynoucího času, jenž se zdá být v této diskuzi jedinou neochvějnou konstantou. Právě on, v horizontu neslučitelném s naší zkušeností postupně vrství a obrušuje hmotu kamene, který se stal objektem zájmu

Aleny Kotzmannové ve videu nazvaném „Horizontální pád“, kamene, jako zástupného symbolu, k němuž se upíná naše lopotné úsilí, všechny naděje a tužby, jež může v jediném okamžiku zmařit vnější činitel, v tomto případě strmý burzovní pád…

 

 

Všichni vystavující umělkyně a umělci:

Anetta Mona Chisa, Alena Kotzmannová, Lucia Tkáčová,

Zbyněk Baladrán, Petr Dub, Ládví, Artur Magrot, Janek Rous,

Daniel Vlček, Ivan Vosecký, Dušan Zahoranský

                  

 

Text: Richard Koníček

Foto: Marie Kubíčková, DiS.

 

 

(S)měna

Anetta Mona Chisa, Alena Kotzmannová, Lucia Tkáčová, Zbyněk Baladrán, Petr Dub, Ládví, Artur Magrot, Janek Rous, Daniel Vlček, Ivan Vosecký, Dušan Zahoranský

od 24. 1. do 27. 3. 2025

Kurátorka: Nina Moravcová

Pragovka Gallery

út-pá: 13:00-19:00

so-ne: 12:00–18:00

www.pragovka.com