Richard Kočí: Víření prachu aneb od racionality k hravosti
Centrum současného umění DOX - Praha
3. 6. - 31. 8. 2016
Na vernisáži akce Máme otevřeno, v rámci večera otevřených dveří galerií, ateliérů umělců a dalších kreativních míst na Praze 7, jsme zhlédli výstavu Víření prachu, kde DOX vystavuje monumentální objekty sochaře Richarda Kočího z jeho nejnovější tvorby, kterou v posledních letech charakterizuje odklon od monumentálních dřevěných plastik, v nichž převažovala architektonická racionalita, směrem k současné podobě tvarů vyznačujících se hravostí barev a organickou mnohotvárností.
Richard Kočí (* 1954)
- odešel v roce 1967 z Československa nejprve do USA, kde studoval umění na North Texas State University, a později do Španělska, kde v Madridu pokračoval ve studiu sochařského umění a grafiky, konkrétně hlubotisku
- po prvních letech věnovaných akademické, klasické soše, se jeho práce nadále vyvíjela a stylizovala, až postupně figurální vlivy ustoupily větší otevřenosti, kterou v té době reprezentovala abstrakce a trpělivé úsilí seznámit se s různými materiály, jako je dřevo, mramor a bronz
Po návratu do Čech v 2. polovině 90. let začaly vznikat jeho první monumentální sochy ze dřeva, které se na delší dobu staly jeho typickým rukopisem, přestože se i nadále věnoval malbě a grafické tvorbě.
- díla byla od 80. let do současnosti představována na řadě samostatných i skupinových výstav v Čechách, Španělsku, USA či Brazílii
Objekty, které Richard Kočí vytvořil v posledních letech,
mají v Centru DOX premiéru a od autorovy předešlé tvorby se velmi liší.
Zůstává sice křivolaká linie jako nosná forma tvaru, avšak sochy mají výrazně barevnou lakovou úpravou, dřevo nahradil laminát a racionalitu vystřídala uvolněnost a hravost.
„Jestliže Kočího starší plastiky,
vytvořené z překližky a určené do interiéru
připomínaly biomorfní konstrukce Richarda Deacona,
dnešní polystyrenové objekty s vibrující optikou černobílé povrchové kresby
připomínají spíše atraktivní op-artové objekty Viktora Vasarelyho pro venkovní použití, “
popsala autorovu tvorbu kurátorka výstavy Vlasta Čiháková Noshiro.
Sám Richard Kočí o své cestě od manuální konstrukce dřeva
k téměř industriální modelaci syntetických materiálů řekl:
„V minulosti jsem byl přesvědčen, že nevyprávím žádný příběh.
Ale také jsem se domníval, že potřebuji důvod a obsah.
Dnes si naopak myslím, že nepotřebuji ani důvod ani obsah, a že všechno v životě je o příběhu.
Prožitek vytvoří příběh a umění, vědomě či nevědomě, odráží všechny prožitky a zkušenosti.
Příběh pokračuje, prožitky se opakují, jen finální podoba umění se mění.
Ale jádro zůstává de facto pořád stejné .“
Richard Kočí na výstavě v Centru DOX představuje kromě polymorfních soch
také obrazy geometrizující abstrakce z posledních let.
Kurátorka: Vlasta Čiháková Noshiro
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)