Raqib Shaw zdobí pražskou Galerii Rudolfinum aneb nanášíme-li emailové barvy dikobrazími ostny (Porcupine –prickle- email)
Raqib Shaw zdobí pražskou Galerii Rudolfinum aneb nanášíme-li emailové barvy dikobrazími ostny (Porcupine –prickle- email)
Raqib Shaw
Galerie Rudolfinum
7. 6. – 15. 9. 2013
Na tiskové konferenci 6. 6. 2013 nám bylo představeno, poprvé v České republice vůbec, dílo Raqiba Shawa, zejména jeho poslední práce, které autor považuje za vrchol své tvorby. Některá díla vznikla speciálně pro tuto výstavu. Osobně byl rovněž přítomen energií jen sršící temperamentní autor, narozený v indické Kalkatě, jenž žije již 22 let v Londýně. Černovlasý, přišel v růžové košili, v růžovém saku se šátkem u krku a v džínách..Jen jsme zírali, zřejmě všichni, na před sebou jeden z autorových největších obrazů, který přechází od tmavomodré noci ke růžovému svítání, kdy jsem v několika okamžicích počítala medvědy (15?), tygry, jeleny a laně, opice i hady…stejně jsem se nedopočítala…Jak nám autor tohoto vskutku monumentálního obrazu sdělil, na další dílko tohoto typu si ještě chvíli počkáme…
Houfy rajských ptáčat, roje omamně sladkých květů …
Malíř Raqib Shaw zřejmě rád sní. Nachází ráj v dramatické kráse přírody a divokosti zvířecího bestiáře, tvoří oslepující a opulentní Panovu symfonii, jež se záhy proměňuje ve řvoucí krutou podívanou se silným erotickým až sadomasochistickým podtextem. Majestátní scenérie bohatě zaplněné hybridními stvořeními - napůl lidmi, napůl zvířaty - jež konají tak lidsky, že až brutálně, jsou výmluvnou asociací mezi lidským a zvířecím chováním, odhalujíc krvavé hádanky mytologických příběhů. Jedná se o skvostné vyobrazení přízračných, nadpozemských férií odrážejících melodramatické splynutí rozkošnické krásy a bolestného smutku, vyprávějící osobní příběh a životní pocit samotného autora (z tiskové zprávy ).
Příroda - hory a jezera
Autor hledá klid a mír zjitřených emocí v obrazech, tvořících mohutně vzklenutý oblouk mezi vlastní indickou minulostí a hlubokou znalostí evropské vizuální a literární kultury. Inspirací jsou mu tradice dějin evropské a východní literatury. V této souvislosti můžeme v jeho obrazech nalézt konotace Homérovy Odyssey, Aischylova Prométhea, příběhů z Ovidiových Metamorfóz, básnických vizí z Miltonova Ztraceného ráje, perverznost, excentričnost a surrealismus Lautréamontových Zpěvů Maldororových, více než nápadné příbuznosti s hlavním hrdinou Huysmanova románu Naruby, Wu Chengen-ova Opičího krále a mnoha dalších. (z tiskové zprávy ).
Zjednodušeně řečeno… krásně kýčovité …
Prostě máme před sebou fantasmagorický svět triumfu slasti a okouzlující krásy, ale bohužel, podle mého názoru, spějící velmi rychle ke kýči (po chvíli mě z obrazů, zdobených drahými kameny a vkládanými štrasy, bolela hlava). V každém případě prohlížíme-li si na první pohled idylické obrazy Raqiba Shawa déle, zjistíme určitou zlověstnost a všudypřítomné nebezpečí.
Ze životopisu excentrického malíře
- Raqib Shaw se narodil v roce 1974 v Kalkatě
- Vyrůstal v Kašmíru v rodině indického obchodníka se vzácnými tkaninami, koberci a šperky, v níž se liberálně propojovaly hinduistické, buddhistické a křesťanské tradice
- V Indii žil do svých 18 let
- V roce 1998 se odstěhoval do Londýna, kde studoval výtvarné umění na Central Saint Martins College of Art and Design
- Raqib Shaw měl doposud výstavy v nejvýznamnějších galeriích v mnoha světových metropolích, ať už to bylo Metropolitní museum umění v New Yorku, Tate Britain a White Cube v Londýně nebo Kunsthalle Wien
Olejomalba malíře nelákala...
... autor tedy začal experimentovat s použitím emailu, jež vzešlo ze zcela praktického hlediska. Emailové barvy či laky používané v automobilovém průmyslu byly dostupnější a zcela postačující pro účel experimentování, ze kterého se zrodila specifická až alchymistická metoda tvorby, jež vyniká mimořádnou precizností a jedinečnou barevností, připomínající třpyt odrážejícího se lesku ranní rosy. Jak nám potvrdil autor, trvalo to 12 let, než přišel na tu správnou techniku. Emailové barvy jsou nanášeny na podklad dikobrazími ostny a nespojují se v další nuance tónů, nýbrž zůstávají ve své čisté podobě. Můžeme tak pozorovat, jak precizně byla do jasných tónů barev přimíchávána bílá, jež dodala motivům plastičnosti a oslňující intenzity. Přidáním drahých kamenů zvyšuje autor reliéfnost, živost a divokost celého výjevu na svých obrazech.
Výstavu jsme připravili ve spolupráci s Manchester Art Gallery, kde měl projekt svou premiéru, avšak jedinečnost pražské verze spočívá také v tom, že byla koncipována v bezprostřední interakci s autorem.
Na výstavě můžeme shlédnout díla ze soukromých sbírek z celého světa, především ze sérií:
* Nepřítomnost Boha (Absence of God)
* Rozmarné šelmičky (Whimsy Beasties)
* Suity (Suites)
* Ztracený ráj (Paradise Lost)
* Zahrada pozemských rozkoší (Garden of Earthly Delights)
* skulpturu Malý Adam (Small Adam)
- Raqib Shaw si po celý svůj život pečlivě všímá, jaká je morální a společenská situace dnešní doby, a vnáší tyto pocity a inscenuje své obrazy jako pro diváky podívanou svévolného ničení, rozkladu a pádu člověka na pozadí vytříbené směsi námětů kulturní tradice lidské civilizace, mimoděk odkazující na současné globální kulturní propojení.
- Raqib Shaw otevírá postkoloniální problematiku, příznačnou zejména pro Británii, s plným vědomím svých kořenů, kdy se sice odvolává ke kulturnímu dědictví Indie, avšak již z pohledu Brita či britského světa.
- Dvojakost tohoto přístupu umožňuje pozorovat zrození nového postoje nezávislého a nezatíženého nánosy zjednodušeného čtení historického, politického a společenského vývoje obou národů, ale naopak ve složité mozaice nuancí a jemných přediv významových složek někde naznačuje otázky barbarství a bestiálnosti civilizace
Ateliér umělce – grotto plné květů
V umění Raqiba Shaw můžeme však nalézt slastné východisko z období krize a útočiště před agresí a vulgaritou světa. Jeho ateliér je prý plný květů…no hlavně, že autor ty vůně linoucí se z nich vydrží!
Závěrem
Galerie Rudolfinum v čele s ředitelem Petrem Nedomou nám již po několik let zprostředkovává styk se zahraničním uměním, které bychom asi ani v cizině neobjevili, v tomhle úsilí budiž chvála! Ale při pohledu na honosné obrazy Raqiba Shawa mě přepadal pocit marnosti, kdy ve světě vládne bída, ať už ji bereme z jakéhokoliv hlediska, a zde vidíme obrazy, které (netvrdím, že umění musí byt pro obyčejné lidi), patří spíše do asijských paláců a místností…že bylo vyplýtváno tolik drahokamů na plátna sice jedinečných obrazů, ale naštěstí od jediného umělce tohoto typu na světě…… doufám jen, že se nezjeví více taky´Shawa´kopírujících umělců… ne, ta představa mě vskutku děsí!
K výstavě vychází bohatě ilustrovaný katalog s esejí Davida Lomase, profesora dějin umění na univerzitě v Manchesteru a předmluvami Marie Balshaw, ředitelky Manchester City Galleries a Petra Nedomy, ředitele Galerie Rudolfinum, kurátorů výstavy. Tento katalog vydala Manchester Art Gallery, Galerie Rudolfinum vydala jako součást katalogu překlad textů do češtiny.
Výstava vznikla ve spolupráci Manchester Art Gallery a Galerie Rudolfinum.
Lektorské oddělení Galerie Rudolfinum připravilo k výstavě soubor doprovodných programů, jakými jsou přednášky a komentované prohlídky výstavy.
Kurátor výstavy: Petr Nedoma
Máme otevřeno:
úterý – středa, pátek – neděle: 10:00 – 18:00 hodin
čtvrtek: 10:00 – 20:00 hodin
Galerie Rudolfinum
Alšovo nábřeží 12
CZ 110 01 Praha 1
T +420 227 059 205
galerie@rudolfinum.org
Hodnocení: 100 % zážitek, 50 % jako krásně kýčovité obrazy
Ing. Olga Koníčková
Foto: Galerie Rudolfinum