Ralica Nikolova – Cesta času aneb když je grafika moje srdeční záležitost

09.01.2014 15:27

Bulharský kulturní institut – BKI Praha

8. 1. – 7. 2. 2014

Byli jsme pozváni do Galerie Bulharského kulturního institutu na vernisáž prodejní výstavy akvarelů a grafiky, jejichž autorem je umělkyně  Ralica Nikolova. Akce se zúčastnila i autorka Ralica Nikolova, v černém kostýmku elegantní, subtilní a sympatická bulharská umělkyně.

 

Při zahájení jsme se dozvěděli, že Ralica Nikolova dostala od BKI - Praha nabídku, aby uspořádala v Praze výstavu svých prací, s čímž samozřejmě nadšeně souhlasila. Autorka pracuje v oblasti grafiky, akvarelu a ilustrace, ale přesto Ralica Nikolova nejraději se zabývá grafikou, že jí nejvíce sedí a že si ji patřičně užívá  (technikou dřevorytu). Seznámila se kdysi se spoustou  osobností, kteří v tomto oboru pracovali, a tak ji grafika zaujala velmi.  Dále nám prozradila, že při školních přednáškách o grafice pociťuje autorka radost, že se i mladí studenti o tuto techniku v dnešní době zajímají.  Pokud jde o vystavené akvarely z posledních jejích deseti let, některé namalovala, když pracovala v Banské Bystrici.                                 

 

Co jsme viděli na vlastní oči

Nejvíce nás zaujaly figurální grafické listy, zejména z cyklu Seance a Legenda. Většinou  můžeme pozorovat ženské postavy, které podle slov autorky nevytvářela podle modelů, ale podle své fantazie,  z nichž mnohých čiší tajemství i hrůza, při které nás příjemně mrazí…. Vystaveny jsou i četné ex-libris. 

 

Ralica Nikolova

  •  vystudovala Národní výtvarné gymnázium a obor Ilustrace u prof. Petra Čukleva na Národní výtvarné akademii v Sofii, kde od roku 1986 přednáší na katedře Výtvarného umění. Pracuje v oblasti grafiky, akvarelu a ilustrace.
  • V 80. a na začátku 90. let ilustrovala knihy pro děti a mládež pro tehdejší nejprestižnější vydavatelství (Balgarski hudožnik, Otečestvo, Balgarski pisatel, Narodna mladež, Prosveta aj.), později pracovala pro jedno z nejvýznamnějších vydavatelství v Bulharsku Zachari Stojanov. Je autorkou mnoha ilustrací a kreseb na obálky dětských časopisů (Slavejče, Družinka, Plamače aj.).
  • Od roku 1976 představuje svou práci na mezinárodních uměleckých přehlídkách grafiky v Lublani, Varně, Baden-Badenu, Berlíně, Banské Bystrici, Heidelbergu, Kjótu, Wakayamě, Sent-Niklaasu, Sofii a jinde.
  • V letech 1986 a 1988 byla členkou mezinárodní poroty Bienále grafiky v Banské Bystrici.
  • Od roku 1974 se účastní všech Národních výstav ilustrace a umění dětských knih, jakožto i souborných bulharských výstav ilustrace v zahraničí ve Španělsku, v České republice, Rusku, Slovensku, Sýrii, Srbsku aj. Mezinárodního bienále ilustrace v Bratislavě se účastnila v letech 1981, 1983, 1985, 1987, 1989, 2001, v Barceloně 1984, 1986, 1988, 1990, v Bělehradě 1988 a v Boloně 1986, 1989 a 1990.
  • Aktivně pracuje i v oblasti grafické miniatury a ex-librisu. Účastní se i mezinárodních bienálí ex-librisu v Sank-Niklaasu, Ankaře, Praze a Soluni.
  • V letech 2001-2003 pracovala na společném projektu „Současná grafika z Bulharska a Japonska“, Kjóto – Municipal Museum of Art a Tokušima Modern Art Museum.
  • Je členkou Svazu bulharských výtvarníků.
  • Její práce (grafiky i akvarely) jsou majetkem Národní výtvarné galerie, Sofijské městské výtvarné galerie, Městské galerie ve Vídni, Muzea grafického umění Steiner v Bad Stebenu, Grafické sbírky města Lublaň, Regionální galerie v Banské Bystrici, Muzea ex-librisu v Ankaře a mnoha soukromých sbírek v Bulharsku a zahraničí. 
  • (z e-mailového textu BKI)
  •  

Bulharský kulturní institut

Galerie BKI-Praha

110 00 Praha 1

 Klimentská 6

+420 233 326 862

bki@bki.cz

www.bki.cz

Vstup: volný

 

Hodnocení: 99 %

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka

 

Dřevoryt (xylografie) – zdroj: Wikipedia

  •  je grafická technika tisku z výšky, vynalezená Thomasem Bewickem v 18. století. Po vynálezu se technika velice rychle rozšířila po Evropě. Na rozdíl od dřevořezu je matrice nařezána napříč létům, což umožňuje bohatší modelaci a stínování obrazu. Dlouhou dobu byla tato technika užívána jako reprodukční.
  • matrice je nařezána napříč létům. Tyto malé nařezané kousky dřeva se sklíží a jejich povrch zbrousí. Tím vznikne dřevěný štoček neboli tisková matrice. Pro tyto účely je vhodné tvrdé dřevo: zimostráz nebo buk.
  • K rytí je potřeba mít speciální xylografická rydla, vyrobená ze zakalené oceli. Hloubka vrypu je cca 1 mm, přičemž matrice je volně ložená na stole.

Faksimilový dřevoryt: precizní odrývání čar podle originálu, aby vystihl charakter originální předlohy.

Tónový dřevoryt: převod tónových hodnot předlohy (kopírování lavírovaných nebo tušových kreseb). Šlo o vystižení modelace a tónování originálu.

Originální dřevoryt Thomase Bewicka: Je vyroben pro tisk z výšky, takže lze vytisknout spolu s textem.