R200 NON-FICTION aneb ´oranžový žralok´ jako výsledek spojení originálu s historií
DOX – Centrum současného umění - Praha
16. 4. - 11. 5. 2015
Na V.I.P. vernisáži nové výstavy R200 NON-FICTION jsme za velkého zájmu návštěvníků zhlédli nový automobil v příjemně oranžové barvě a příběh jeho vzniku na černobílých fotografiích Antonína Kratochvíla. A fotografovali jsme všichni…byl to pro nás vskutku designérský svátek….
Instalace R200 NON-FICTION představila nový luxusní automobil, který je výsledkem spojení výjimečného designu, precizního zpracování, urputnosti a nesentimentálního nadšení dvou mužů, jimiž jsou úspěšný český designér Petr Novaque a ředitel společnosti Kovovýroba Hoffmann Marek Hoffmann. Oba se rozhodli spojit své síly a inspirováni legendárním československým vozem stvořili ´Erko 21. století ´. Spolu si tak splnili tentýž sen – vyrobit vlastní autentické auto, v němž by se spojil originál s historií.
„Design je prostě nefiktivní verze umění,“
Douglas Coupland, kanadský umělec a spisovatel, Generace X, 1991
„Škoda 130 RS je automobil, o kterém se nemusí psát, mluvit, ani ho stavět na piedestal slávy jako něco legendárního. On prostě skutečná československá legenda je a zvolit si jeho tvar jako východisko k naší prvotině pro nás bylo přirozenou volbou,“ vysvětlili autoři volbu své inspirace. Ikonická silueta Škody 130 RS je totiž podle nich karoserií, která se v poválečného období v Československu nejvíce povedla.
- Při navrhování designu se Petr Novaque se podle svých slov snažil být inovativní, ale zároveň zachovat všechny důležité a charakteristické prvky původní karoserie – tedy najít optimální poměr retro prvků a současné stylizace. Během 1,5 roku autoři sami navrhli a vyrobili větší část vozu s využitím několika málo sériově vyráběných dílů.
- Celková koncepce ´Erka´ je klasický super sport verze coupé se dvěma sedadly a s motorem uloženým za sedadly mezi nápravami. Jako technický základ pro stavbu bylo použito Audi R8 s manuální převodovkou, z něhož byl zachován osmiválcový motor, podvozek a okenní skla.
Petr Novague (1981) patří k nejrespektovanějším českým designérům. Absolvoval obor produktový design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a design studoval také na Univerzitě Duisburg-Essen v Německu a na Akademii výtvarných umění v Bratislavě. Je držitelem mezinárodních prestižních designových ocenění, např. Red Dot či IF Design Award. Jednu Red Dot ze tří získaných obdržel za celohliníkovou stohovatelnou židli Edge. Navrl mimo jiné i design smartphonu Verzo, nový model kola Favorit nebo sodovkač Limobar, za který letos získal další prestižní cenu IF Design Award.
Marek Hoffmann (1973) je ředitelem společnosti Kovovýroba Hoffmann (založené v roce 1989), která úspěšně působí na českém i zahraničním trhu se specializací na segment prototypové malosériové výroby lisovacích a tvářecích nástrojů karosářských dílů pro renomované výrobce automobilů.
Kurátor: Leoš Válka
Máme otevřeno:
Pondělí: 10.00 – 18.00 hodin
Úterý: zavřeno
Středa a pátek: 11.00 – 19.00 hodin
Čtvrtek: 11.00 – 21.00 hodin
Sobota - neděle: 10.00 – 18.00 hodin
Pokladna: +420 295 568 123
„Vyrobit a navrhnout auto není totéž jako vytvořit umělecké dílo. Automobilový designér musí pracovat s tím, co má k dispozici. Umělec pracuje s myšlenkami. Bližší pohled na automobil vypovídá o tom, jak žijeme, jak věci vytváříme, i o nás samých. Není to umění, ale je to největší počin v oblasti designu, je to artefakt, který obsahuje větší koncentraci designérského talentu na čtvereční centimetr než cokoli jiného.“
Deyan Sudjic, B jako Bauhaus, 2014
170 00 – Praha 7
Poupětova 1
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková