Preparing for darkness, Vol. 8 aneb výstava 13 autorů, podle Uwe Goldensteina, nás formou melancholie přenese přes temnoty dnešního světa
Preparing for darkness, Vol. 8
13 světových osobností současné malby
23. 3. – 19. 5. 2024
Museum Kampa
Výstava Preparing for darkness, Vol. 8
sestavená, letos již po osmé Uwe Goldensteinem, kurátorem výstavy,
spojuje poslání děl vybrané třináctky autorů
melancholie nad stavem dnešního světa a
precizní a mnohdy velmi originální technika tvorby,
která je autorskou reakcí na obklopení digitálními technologiemi.
Realismus obrazů i světlo, které díky technice vyzařují,
vtáhnou do děje a donutí přemýšlet o tom,
jaké za významy v sobě ony surreálné výjevy tají.
„Je načase se rozejít.
Je načase dát sbohem tomu typu současného umění
a zejména malířství,
který se zdá být zavěšen ve věčné postmoderně a který se
kvůli výraznému nedostatku uměleckých dovedností
nemůže odkazovat na nic jiného, než na sebe sama.
Tento stav moderního umění lze vnímat jako ‚pluriversum‘
stylů, citací a narážek bez zdání vnitřní soudržnosti.“
Uwe Goldenstei, kurátor
První dojem ohromeného diváka…
Kolektivní výstava třinácti autorů tvořících odlišnými styly? Hrozí nebezpečí z nejednosti a roztříštěnosti. Ale skutečnost? Divákův omyl z nesmyslné předpojatosti.
Vstupem do výstavních sálů přízemí pražského Musea Kampa, nastává ohromení. Ona ta „přehlídka odlišných stylů“ tvoří jeden celek. Ne, že ne. A ten celek není tvořen nějak formálně, styly, ale je zarámován svým obsahem. Smyslem téhle výstavy. A je to věru velmi nenudný celek. Atmosféra všech vystavených prací - ať už jsou vytvořeny jakkoli - je na téže vlně. Na vlně - melancholie. A v renesanci byli melancholici vnímáni jako myslitelé…
Druhý dojem ohromeného diváka…
Krása a dokonalost malby, technicky zvládnuté řemeslo. Jevy, jež se už v české kotlině hned tak nevidí. Na značném procentu výstav u nás totiž stále častěji vládne neumětelství nahrazené zdůvodněním plytkého díla velkými filozofujícími idejemi. A divák to necítí, divák se setkává s nudou. Na výstavě uspořádané Uwe Goldensteinem se ovšem nuda rozhodně nekoná. Vládne tu jen atmosféra vzbouzející zájem studovat jednotlivá díla a nacházet si v nich to své, to „co tím chtěl autor říci“. A věřte, že autor opravdu chtěl, že měl co říci a že věděl, jak to vyslovit tak, aby nás diváky zaujal, vtáhl do své výpovědi jako vděčné vnímatele, jež právě přeladil na svoji vlnu. Na výstavě Preparing for darkness, Vol. 8, je onou, na niž diváky naladí především zmíněná melancholie. Nad světem, který není aktuálně v ladu, jaký bychom v něm měli nacházet.
Třetí dojem ohromeného diváka…
Poslední večeře, podle Leonarda Da Vinciho. Ne, nelze subjektivně prohlásit, že tento monument je vrcholem celé expozice. Bylo by to křivdění ostatním dílům, ale dominantním vyvrcholením celé výstavy linoucí se od vstupu do jejího závěru, rozhodně ano. Chybí tam totiž hlavní postava. Ježíš. A je - jakoby - seškrábán. Proč? Zmizel nám snad v čase, či v naší nabubřelosti, nebo v našem ignorantství a z našich podvědomí? Je námi snad už zavržen a zatracen? Nebo se nám jen a jen dočasně vytratil…?
Bližší zaostření zraku naznačí, že tam z něj cosi vzdáleně zůstává. Aura? Věčnost symbolu? Bez ohledu na naši omezenost, přezíravost a pýchu, která nutně předchází onen tak příslovečný pád?
Ano, autor umně odloupal vrstvy malby, nanesené při tvorbě obrazu, až zmizela přesná kontura a zůstal jen jakýsi matný průsvit po zmizelých vrstvách. Analogie našeho současna? Melancholie, jako příprava na tmu? Deprese z mezilidských vztahů…?
Takhle černě to ale snad autor nemyslí. Snad mu jde jen o apel, že jsme ztratili spoj s historií umění… Snad…
Ale dost úvah poučeného diváka a dejme slovo nejpovolanějšímu
Uwe Goldenstein ve své kurátorské zprávě charakterizuje výstavu Preparing for darkness, Vol. 8 následovně:
„Má výstavní série, Preparing for Darkness, usiluje o představení opačného konceptu. Osmý ročník cyklu se koná v Museu Kampa a představuje 13 umělců – převážně malířů a malířek, kteří jsou příkladem generace vyznačující se výjimečným intelektuálním přístupem k uměleckým postupům. Výsledné hluboké zkoumání dějin umění ve spojení s jejich mimořádnou uměleckou zručností lze považovat za opravdové a bezprostřední, neboť každý z nich svým jedinečným způsobem nabízí skutečný, obrazově srozumitelný a vnímatelný dialog mezi uměním minulosti a do něj vepsaným vlastním emocionálním světem. Představované umělce spojuje vzkříšení melancholie, která se vrací, aby podtrhla magičnost diváckého zážitku. V tomto smyslu má mnou zvolená metafora Preparing for Darkness popisovat jak melancholii, tak stav světa.“
Dovětek autora těchto řádek
Slova čtená či slyšená, nemohou a nedokážou sdělit druhému atmosféru téhle výstavy jako celku, natož pak jednotlivých vystavených děl. Pořízené fotky, byť sebelépe provedené a sebelépe koncipované, pouze cosi naznačí o tom jak asi výstava vypadá, nikoli však jak působí.
A tak, kdo má zájem zažít ozdravnou sílu melancholie a připravit se na kolem jsoucí tmu světa, tak tomu nezbývá, než přijít do Musea Kampa a vstoupit do prostor věnovaných výstavě Preparing for Darkness, Vol. 8. Jen tak se setká s opravdovou atmosférou, která je společnou esencí všech tvůrčích snah zúčastněných autorů.
A hřát nás může fakt, že v této - doslova světové - výstavě nechybí ani česká stopa.
Adéla Janská, Richard Štipl a Daniel Pitín ji zřetelně a plnohodnotně vrývají mezi desítku světových spoluautorů této mimořádné výstavy.
Vystavující umělkyně a umělci
Nicola Samorì (IT), Enrico Minguzzi (IT), Flavia Pitis (RO), Radu Belcin (RO), Adéla Janská (CZ), Richard Štipl (CZ), Daniel Pitín (CZ), Adam Magyar (HU), Attila Szűcs (HU), Inna Artemova (DE), Adam Bota (AT), Liu Langqing (CH) & Rafael Megall (ARM / ve spolupráci s Demetriem Paparonim)
Text: Richard Koníček
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
Preparing for darkness, Vol. 8
13 světových osobností současné malby
23. 3. – 19. 5. 2024
Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových
U Sovových mlýnů 503/2
118 00 Praha 1 – Malá Strana
Otevřeno denně od 10 do 18 hodin
Více k českým autorům:
Adéla Janská:
Richard Štipl:
Daniel Pitín: