Poetika mezi abstrakcí a figurací aneb když se umělci různých uměleckých stylů (abstrakce i figurace) v boji o rozkvět kultury spojili
Institut Cervantes – Praha
9. 11. 2017 – 10. 2. 2018
“Čím více se na věc díváš, tím je abstraktnější, a také,
ironicky, více reálná.“
Lucía Freud
Vernisáž nové výstavy ´ Poetika mezi abstrakcí a figurací ´/ El mejor arte abstracto y figurativo español´ poprvé v Praze představila díla nejlepšího španělského umění 50. a 60. let 20. století. Jedná se o ojedinělou výstavu, která zahrnuje mistrovská díla – některá z nich poprvé opouštějí území Španělska – nejvýznamnějších 18 umělců 50. a 60. let 20. století, jako jsou Antonio López, Rafael Canogar, Martín Chirino, Antonio Saura a další.
Výstavu za velkého zájmu návštěvníků uvedla kurátorka výstavy paní María Toral slovy, že vystavená díla (35 děl abstraktních a figurativních, přičemž ta abstraktní byla mnohdy zajímavější, zejména svou technikou zpracování) vedou mezi sebou dialog. Výstava zahrnuje díla od různých španělských autorů (jsou zde i ženy), kteří se podle tradičního přístupu dějin umění zapsali do kategorií abstraktního a figurativního umění, a zároveň se řadí do Skupiny madridských realistů a do Skupiny El Paso.
Mnozí umělci z nich v březnu 1957 podepsali manifest jako důsledek silné potřeby změny, kterou cítili jako členové Skupiny El Paso i Skupiny madridských realistů. Španělsko od občanské války se totiž ocitlo v neutěšené kulturní izolaci, umění stálo stranou, zatímco v Evropě docházelo ke kulturní explozi. Umělci se scházeli se a hledali řešení, jak opět rozproudit rozvoj kulturního umění ve Španělsku, což nakonec dokázali.
V současné době jsou všichni tito autoři součástí španělských dějin umění, navíc sdíleli určitý společenský a politický kontext, konkrétně v poválečném období, kdy Španělsko trpělo izolací od ostatního světového dění. Mnozí umělci odcházeli do New Yorku či do Paříže, aby mohli se seznamovat s nejnovějšími trendy. Generační setkání umělců figurativního a abstraktního výtvarného umění vedlo k jejich různorodému ztvárnění potřeby expresivního projevu mladých tvůrců 60. a 70. let 20. století během španělské diktatury.
Vystavující umělci:
Amalia Avia, Rafael Canogar, Luis Feito, Juana Francés,
Martín Chirino, Antonio López, Francisco López, Julio López
Manuel Millares (1926 - 1972)
(Smíšená technika na pytlovině)
Mario Moreno, Esperanzo Parada, Manuel Rivera, Antonio Saura, Antonio Suárez,
Manuel Viola, Pablo Serrano y Lucio Muñoz,
Isabel Quintanilla
Kurátorky: Marisa Oropesa a María Toral
Hudební vložku zajistil orchestr Španělského institutu
Doprovodný program: Poetika mezi abstrakcí a figurací
Cyklus dokumentárních filmů
16. 11. 2017 – 8. 2. 2018
Série dokumentárních filmů doprovázejících tento cyklus zahrnuje různá díla,
v nichž ožívají hlavní představitelé obou skupin.
Zároveň představuje přiblížení se jejich práci a především významu a jedinečnosti
některých z nich,
a to optikou rozdílných kreativních a informativních dokumentárních snímků.
120 00 Praha 2
Na Rybníčku 536/6
Vstup: volný
www.praga.cervantes.es
Hodnocení: 89 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková