Pocta Jaroslavu Seifertovi aneb … to slovo letělo jak pták do sítě hvězd …
Jaroslav Seifert by se dožil letos 115 let. Nebylo mu přáno. Nelehký osud, těžká nemoc a i přesto všechno úctyhodný věk (84 let) nám ho vzal právě před 30 lety v roce 1986. V souběhu těchto výročí, a hlavně z vůle lidu, dobročinnosti a pochopení i přispění některých institucí jsme se konečně dočkali jeho důstojného připomenutí. Vznikl pomník Jaroslava Seiferta.
Ale zdá se spíše, že než jen o pomník, jde o celý veřejný prostor. Prostůrek, abychom byli upřímní. Malý kousek zanedbaného pozemku na rušné křižovatce s adresou Chelčického 2 u stanice tramvají Lipanská, kde končí Seifertova a Táboritská. Tam na Žižkově byl do nedávna malý plácek, který patřil k přilehlému domu. Od jeho majitelů vzešla iniciativa, které se jako dobrý duch chopila paní Zuzana Roithová, za své si ji vzal PEN klub, jmenovitě Jiří Dědeček a při Českém centru mezinárodního PEN klubu vznikl nadační fond. Bylo jej zapotřebí. Ne pro financování pomníku samotného, protože i sochař Jiří Roith se vzdal veškerého honoráře, ale na stavební práce s umístěním pomníku spojené. Opravit se totiž musel nejen sám vyvýšený plácek, ale i opěrná zeďpod ním. Ale i zde byly náklady minimalizovány sponzorstvím. Stavební firma Roith (čtete správně, v akci se angažovala skoro celá rodina Roithů), která akci prováděla, patří také ke sponzorům. Stejně jako třeba nedaleké Divadlo Járy Zimmermanna a mnoho dalších institucí i osob. Samozřejmě i radnice Prahy 3 a Ministerstvo kultury České republiky přispělo svými díly.
Stuha z pevného sevření se vymrštila k výšinám
Tak nějak by se mohl charakterizovat pomník Jaroslava Seiferta na Žižkově, kde se autor a náš jediný nositel Nobelovy ceny za literaturu narodil, prožil dětství, dospívání i mládí a jak sám uváděl, Žižkovákem se cítil vlastně celý život, ačkoliv od roku 1938, tedy od 27 let, žil a tvořil na Břevnově, v ulici U Landronky, kde byla v roce 2010 instalována jeho pamětní deska.
Jak zaznělo při odhalení Seifertova pomníku, nebyl jen tak ledajakým literátem, a tak ani jeho pomník nesmí být „jen tak ledajaký“. A není. Zamítnuta byla socha i jiné formalismy a přijat byl návrh, jenž od 19. 9. 2016 můžeme všichni obdivovat. Připomíná nejvíce stuhu, obepínající vyvýšeninu, stuhu, která se v jednom místě roztrhla a vzepjala vzdorně, tažena silou ducha autora, vzhůru, k nebesům, k výšinám, k nadhledu, jak vysoko chceme. A na té vzdouvající se stuze jsou vytesána slova symbolická, slova z jeho básně, Prosinec 1920: „… to slovo letělo jak pták do sítě hvězd …“, plně charakterizující sílu literárního odkazu básníka.
Byli jsme při tom…
Musíme za www.www-kulturaok-eu.cz přiznat, že jsme se na slavnostní akt odhalení plastiky šli podívat, už proto, že ještě pár dní před 19. 9. 2016 nic nenasvědčovalo, že tu pomník bude a jak bude vypadat. Dokonce jsme ani nic moc nečekali. Ale naše překvapení bylo veliké a upřímné. Jednak jde o opravdu důstojný a hodně symbolický pomník, jednak jde o opravdu záslužné zvelebení tohoto veřejného prostůrku. A hlavně nás překvapil zájem, který akt vyvolal. Především přívalem přítomných osob všech věků i typů. A to nebylo nijak moc hezky, a jak ve své kratičké řeči s nadsázkou připomněl Jiří Dědeček, dostavili jsme tam v pracovní době (akt se konal od 10 hodin dopoledne). V davu ale nebyli jen občané, Žižkováci, a mnozí zdaleka, včetně zahraničních hostů z právě v Praze konaného Světového kongresu spisovatelů, ale i velký počet osobností kultury, vědy, umění či církve. Zahlédli jsme mimo jiné i Tomáše Halíka, prezidenta České Křesťanské akademie ČKA, či Jiřinu Šiklovou. Byl a hovořil tu samozřejmě i ministr kultury Daniel Herman, který v krásné, libozvučné a nepatetické řeči, konstatoval to nejdůležitější:„Konečně tímto činem splácíme dluh, který naše společnost vůči jedinému našemu nositeli Nobelovy ceny za literaturu, kterého v této zemi máme.“
K dalším řečníkům patřil Zdeněk Lukeš, historik architektury, který krom toho, že ze svého pohledu odborníka na veřejný prostor a architekta vysoce ocenil artefakt zvelebující významné a frekventované místo, zavzpomínal i na osobní setkání s Jaroslavem Seifertem. V mládí, když už byl básník těžce nemocen, potřeboval Zdeněk Lukeš pro jakousi publikaci o době Devětsilu a 30. letech zorientovat se v dochované korespondenci osobností té doby, pohybujících se kolem Jaroslava Seiferta. Byl překvapen, jak básník ožil, jak si pamatoval, a jak krásně a rád vzpomínal na tu dobu a jak moc mu pomohl s jeho úkolem.
Mezi řečníky nechyběla ani zjevně potěšená výsledkem i akcí starostka Prahy 3, Vladislava Hujová. Netajila se radostí, že se dílo zdařilo a i ona, z titulu starostky, mohla být zdaru věci nápomocna. Neuniklo nám, jak se se zájmem celou dobu akce věnovala té – mezi přítomnými vůbec nejvýznamnější – dceři Jaroslava Seiferta, Janě Seifertové-Plichtové. A ani to, jak byla básníkova dcera, která spravuje otcovo dílo, potěšena a upřímně z toho všeho šťastná.
V závěru přednesl Zdeněk Svěrák báseň Jaroslava Seiferta, Prosinec 1920, z níž byla vyňata a vytesána ona symbolická slova a s humorem sobě vlastním nás vyzval, abychom – postřehneme–li v básni slova – zdvihli ruku, že jsme ta slova postřehli. Ocenil les rukou.
Jak se také odhaluje pomník nositele Nobelovky?
O úvod i závěr aktu se staraly děti, smíšený dětský (rozhlasový) sbor, jenž zazpíval pod vedením své sbormistryně dvě písně. Při úvodní držely děti v rukou růže. Před závěrečnou je položily na úpatí pomníku. Jak nám bylo vysvětleno, výjimečný pomník výjimečnému básníku chce i výjimečné odhalení. Proto proběhlo formou kladení, nikoli věnců, ale jednotlivých růží, jako symbolu úcty a pokory k osobě Jaroslava Seiferta a jeho dílu.
Malá vsuvka autora těchto řádek na závěr…
Přiznám se bez mučení, že z velkých básníků jsem přívržencem Vítězslava Nezvala. To však neznamená, že bych se s Jaroslavem Seifertem míjel. Četl jsem nejen jedním dechem jeho úžasnou knihu vzpomínek „Všecky krásy světa (1979)“, ale i řadu jeho sbírek i básní. A s jednou z nich mám hluboký a neopakovatelný zážitek.
Už ve 2. či 3. třídě na základce ve škole objevili, že jsem schopen zdárně přednášet básně. Nejen v hodinách k tomu určených, ale i veřejně, při akcích školy a dokonce i mimo ni. Byl jsem tedy nasměrován na tehdy existující literární soutěž v přednesu, zvanou dobově Soutěž tvořivosti mládeže, v řeči zkratek STM. Jak šel čas, zúčastnil jsem se řady kol a ročníků. Přednášel jsem nejen „mého“ Nezvala, ale i Zábranu či Floriana a samozřejmě Seiferta. Výsledky různé, ale největší úspěch jsem měl se Seifertem a jeho básní Motýli z klíčové ze sbírky Maminka, V mé knihovně, ilustrované Jiřím Trnkou. Sbírku napsal a vydal Jaroslav Seifert dva roky po mém narození, v roce 1954. Tedy už jako zralý, zkušený a známý básník. Obsahovala řadu půvabných vzpomínek na dětský svět, které mi byly v tom mém světě hodně blízké.
Navíc se jednalo o prostinké a jednoduché verše (např. Mlýnek na kávu, Všední den, Dědečkův pohřeb, Vějíř, Krabice na čaj, Domov), které mi mluvily z duše. Oslavovaly dětství, ale hlavně dobro, krásu a práci. A jazykem, který mi odpovídal. A celkem jsem měl dost prozíravý vkus, protože dnes se právě tahle sbírka považuje za jedno z děl tak zvaného zlatého fondu české literatury. Překvapilo mě, samého, že se mi báseň, s níž jsem se probojoval přes řadu kol nižších až do krajského kola, vybavila ještě i po více jak půlstoletí právě pod pomníkem Jaroslava Seiferta.
Motýli
Když chlapci jarem rozcuchaní
bělásky v hrsti nosili,
běloučký pel jim zůstal v dlani.
Ubohá křídla motýlí!
Motýly znám i každou kytku.
Hle právě sedl na římse
žluťásek! Kdepak mám svoji síťku?
Však nesmím ven a učím se.
Z počtů mám desetinnou tečku,
pak zeměpis a mluvnici.
Zkroušeně sedím u stolečku
a jaro běží ulicí.
Hospodařil jsem špatně s časem.
Dnes praží slunko do oken,
a já tu sedím nad atlasem,
odříkávaje spoustu jmen.
Nikobary a Andamany,
Borneo, Jáva, Celebes.
Motýlek stříbrem postříkaný
třepetá se až u nebes.
A babočka a oko paví,
když atlas jsem si rozvíral,
na mapě sedí blízko Jávy
a na Borneu admirál.
Černopláštník je na rovníku
a chlubí se svým sametem
a okáč v stéblech poledníků
houpe se jako nad květem.
Hleděl jsem dlouho v očka křídel,
zatajiv dech bych nesvál pel.
Dokud jsem hezčí neuviděl.
Pak na síťku jsem zapomněl.
Jaroslav Seifert
(*23. 9. 1901, Žižkov – +10. 1. 1986, 84 let, Praha)
pohřben je v Kralupech
- spisovatel, novinář, překladatel
- nejvýznamnější díla Na vlnách TSF, Píseň o Viktorce, Maminka, Koncert na ostrově, Morový sloup, Všecky krásy světa
- národní umělec (1966), nositel Nobelovy ceny za literaturu (1984), Řád T. G. M.
Patřil k Devětsilu, stál u počátku českého uměleckého poetismu. Vzdor zlým vztahům s komunisty obdržel titul národního umělce. Ale patřil i prvním signatářům Charty 77
- od 1919 mu vycházely básně v časopisech a novinách (např. Právo lidu)
- první sbírka, Město v slzách, vyšla v roce 1921. Seifert tehdy vstoupil do právě založené KSČ a do roku 1929 byl přispěvatelem nově založeného Rudého práva
- mimo to byl ale i redaktorem různých uměleckých a literárních časopisů (Sršatec, Reflektor aj.)
- 1929 byl z KSČ vyloučen pro souhlas s Manifestem sedmi, proti Gottwaldově bolševizaci strany
- vstoupil do Československé sociálně demokratické strany dělnické a psal do sociálně-demokratického tisku. Za války do Národní práce (1939–1945), po válce do novin Práce
- 1949 žurnalistiky zanechal a věnoval se výhradně literatuře
Ve 20. letech 20. století byl považován za hlavního představitele československé umělecké avantgardy. S Teigem redigoval Revoluční sborník Devětsilu (1922) a promýšlel formulace avantgardních manifestů, především manifest poetismu. Podílel se na redakci avantgardních časopisů Disk (1923–1925) a Pásmo (1924–1925), krátce i brněnského časopisu Host (1924)
- v poezii našel svůj hlas, který rozvíjel poměrně nezávisle na okolním literárním dění.
- po 1949 se věnoval jen psaní
- nemoc pohybového ústrojí mu od 50. let soustavnou práci znemožňovala
- veřejnou autoritu získal vystoupením na 2. Sjezdu československých spisovatelů v roce 1956, kritikou dosavadní kulturní politiky režimu
- v 60. letech se odmítaná tvorba z 50. let (Píseň o Viktorce) dočkala reedice
- 1967 byl jmenován národním umělcem
- 1969 byl zvolen předsedou Svazu českých spisovatelů, jenž ale fungoval jen rok
- 17. 1. 1969, po sebeupálení Jana Palacha, vyzval lid, aby Palachův čin nenásledoval
Pro občanské postoje i veřejnou autoritu patřil k autorům, kteří za tzv. normalizace upadli v nemilost a byli nuceni stáhnout se do ústraní.
Na konci 70. let vzhledem k Seifertově popularitě režim zkoumal, jak s oblíbeným básníkem naložit. Nabídl mu dohodu, že výměnou za vydávání knih nebude veřejně vystupovat a podepisovat žádné petice. Seifert to ignoroval a v prosinci 1976 signoval Chartu 77.
V roce 1984 obdržel Nobelovu cenu za literaturu. Kvůli jeho špatnému zdravotnímu stavu ji převzala básníkova dcera Jana Seifertová-Plichtová.
Jiřina Šiklová zaslala do zahraničí rukopis jeho pamětí Všecky krásy světa, za což byla soudně stíhána.
Udělení nejvýznamnějšího literárního ocenění režim musel uznat a místo umlčování podnikal pokusy přivlastnit si básníka pro propagandu
- počátkem ledna 1986 Seifert zemřel v nemocnici na Strahově
- státní pohřeb v Rudolfinu hrozil protikomunistickou manifestací, a tak ministerstvo vnitra z příprav vyloučilo rodin
- církevní loučení, konané v břevnovském kostele sv. Markéty, se konalo za dohledu STB.
- hrob Jaroslava Seiferta je v Kralupech nad Vltavou, odkud byli prarodiče z matčiny strany
Hodnocení: 100 %
Richard Koníček
Foto: © Richard Koníček