Petr Písařík/Vilém Kabzan: Geometrix aneb co když si nohou figurín povšimneme?!
Nová galerie - Praha
21. 5. - 13. 6. 2015
Na vernisáži nové výstavy Geometrix, kde vystavují dva umělci, Petr Písařík a Vilém Kabzan, kteří byli osobně zahájení výstavy přítomni, jsme zhlédli netradiční práce obou umělců. Jak galeristka Nina Hedwic lakonicky uvedla, nenajdeme u vystavených děl nikde popisky. Takže Kabzan vystavil své fotografie a objekty s punčocháčemi, Písařík vystavil své obrazy a zbytek…
Ve sklepních prostorách nás mile překvapily objekty, kde si Vilém Kabzan (na foto vpravo) usmyslel na spodní část figurín (od pasu k nohám) navléknout punčocháče, v různých ostrých barvách, přičemž neopomněl provést ještě jakési proplétání všech údů… a to vše se dalo ještě nafotografovat…mnohdy máme pocit, že se jednoduše díváme na nereálnou však, ale barevnou krajinu…
Proč je Kabzan takový?
Přestože absolvoval malbu na AVU v Praze u Jiřího Davida, Milana Knížáka a Michala Bielického, klasické médium ho ale postupem času přestalo umělecky uspokojovat…a.
- začal hledat nové možnosti uměleckého vyjádření. Přes zajímavé pokusy na poli instalací a objektů objevil také specifický svět digitálních médií, videa a fotografie
- snaží se být jakýmsi objevitelem či průkopníkem ve využívání digitálních technologií v rozsáhlé a nevyzpytatelné říši umění
- ve svých fotografiích se pokusil v dnešním světě umění takřka o nemyslitelné- začal fotografovat běžné věci, kterých si již vlastně ani tak moc nevšímáme, jako například pokojovou rostlinu, na této výstavě nohou figurín
- prostý fakt, existence fotografie zachycující přírodní oživení obýváku ovšem vyvolává také jisté znejistění- je to dnes téměř nepředstavitelné, dívat se na fotografii věci…. jen tak, toto pozorování vyvolává spousty otázek, vycházející z té první a nejprostší:
- co tím vlastně chtěl básník a v tomto případě vizuální básník říci?
- nic není jisté, snad nám chce vrátit pocit potěšení z prostého bytí pokojové rostliny, nohou figurín v barevných punčocháčích, právě v tomto místě a čase
- Petr Písařík (na foto vlevo) nám vystavil své obrazy, většinou plné třpytu a pozlátka….a několik instalovaných objektů
Studie na AVU, při kterých se Písařík setkal se třemi rozdílnými pedagogickými přístupy (ateliérech Milana Knížáka, Aleše Veselého a Stanislava Kolíbala) poznamenaly také jeho tvorbu:
nelze ho jdnoznačně charakterizovat jako malíře nebo sochaře, v jeho tvorbě se objevuje široké spektrum výrazových prostředků sahajících od malby, přes objekt až po instalaci
- Písaříkovy inspirace pocházejí ze světa módy a designu a jejich třepotavého a snadno opotřebovatelného půvabu
- Písařík snaží o umělecké ´ovládnutí´ prostoru skrze svůj specifický vizuální jazyk
- Tento výtvarný jazyk se vyznačuje především exaltovanou estetizací obrazu či objektu
- Písařík často pracuje s nalezenými materiály zcela banálního všednodenního charakteru, které dokáže skrze svůj vlastní umělecký pohled na svět přetavit do zcela překvapivých syntéz každodennosti, které mají vítanou vlastnost vyprovokovat, a tím i vytrhnout diváka z každodenní rutiny ubíhajících dnů.
Petr Písařík
- narodil se v Jindřichově Hradci a v současnosti žije a tvoří v Praze
- studium na AVU v ateliérech Milana Knížáka, Aleše Veselého a Stanislava Kolíbala
Vilém Kabzan
- studium malby na pražské AVU - ateliéry Jiřího Davida, Milana Knížáka a Michala Bielického
120 00 Praha 2
Balbínova 26
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková