Petr Nikl: Rojení aneb broučci z Tokia a Šanghaje na Žižkově či ´vědět jak´…
Galerie Atrium - Praha 3
6. 9. - 6. 10. 2019
Petr Nikl je všestranný umělec. Tak všestranný, že není obor, s nímž by nějak nekoketoval. A když už, tak je to vždy paráda. V rámci výstavy Rojení, kterou připravil a konal pro Galerii Atrium, jsme ho mohli spatřit současně jako muzikanta, mima, herce, výtvarníka a vlastně - jako vedlejší produkt - i jako baviče. Dětí i dospělých. Tak široký záběr má konání tohoto umělce. A slovo konání je v případě jeho výstav na místě. Niklovy výstavy jsou vždy performancemi. A zpravidla i samotnou tvorbou.
Broučci v akci
Na výstavě Rojení, jejímž kurátorem je Petr Vaňous, nám Petr Nikl představil 6 obrazů. Vtipně a výmluvně nazvaných Rojení 1, 2 a 3. A k tomu přidal Černý tanec a Včelstvo. Vezměme to postupně. Vystavené artefakty Rojení jsou obrazy vzniklé mimovolní tvorbou. Rovněž tak Černý tanec. Jen Včelstvo z roku 2019 je autorova koláž litografií na papíře, plátno /200 x 200 cm).
A co že je to mimovolní tvorba?
Zdánlivě živelný a náhodný
vznik abstraktní kresby,
realizované při autorově performanci.
Sám Petr Nikl to skromně ohodnotil slovy:
„Uvidíte, že na vzniku těchto mých obrazů mám pramalý podíl.“
Ale je to jinak. Autorovi těchto řádek to připomíná jiný výrok, autorova otce (byl technik) jenž se o tvorbě vyjadřoval takto: „Vyrobit, stojí 1 koruna.Vědět jak, stojí 99 korun. Celková cena produktu pak činí 100 korun.“
Ano, Petr Nikl má na finálním obraze skutečně relativně pramalý podíl, ale je tu ono ´vědět jak´. A nápad. Nový, unikátní, jeho. Kdokoli po něm to může zkusit. A kdo viděl performanci jako my, dokonce ví ´jak´, ale už bude jen druhý. Petr Nikl s tím přišel první. A to je těch 99 do 100.
A že je použití všelijakých hejblátek, co různě běhají po plátně a tvoří obrazce, nápad na víc jak 99, dokazují vystavená díla. Tak třeba Rojení 2 vzniklo v Tokiu za obdivu přihlížejících návštěvníků v Tokiu a Rojení 4 pro změnu ve zcela ohromené Šanghaji. Plánek, kde je to, kde které Rojení, dostaneme k dispozici při vstupu do galerie. Kdo je pedant a počítá výše zmíněná díla, zjistil, že do šestice obrazů jeden chybí. Už ne. Rojení číslo 4 stvořil Petr Nikl přímo v Galerii Atrium a přímo pro ni. A před námi.
Jak obraz vzniká?
Díky umu, vynalézavosti atypicky českému kutilství či dokonce jistému hračičkovství autora. Na plátno natažené na podlaze galerie autor postupně vypouští rozmanité elektronické hračky, řiditelná autíčka a jiné, vlastnoručně a s fantazií zhotovené samohyby, co běhají, jezdí, točí se a vrtí na rozloženém papíře. A všechny za sebou trousí barvu. V čárách, v kruzích, jiné ve šmouhách či flekancích. Autor jich na plátno vypustí desítky a rej začíná. Breberky do sebe narážejí, odstrkují se, přetlačují, běhají a jezdí. A Petr Nikl mezi nimi poskakuje, uskakuje, přeskakuje je, aby je tu a tam postrčil, posunul či přemístil.
A tak v symbióze Niklovy fantazie a barvy trousících hejblátek vzniká onen mimovolní,
jen mírně (leč uváženě) usměrňovaný abstraktní obraz.
Malba končí tím, že dojde stále dolévaná barva a diváci,
bez rozdílu věku a letory propuknou v jásot.
V Šanghaji, Tokiu i v Atriu na Žižkově.
Akce je zážitek.
A kdo dorazí na výstavu po zahájení,
spatří už dílo na stěně. Je vystaveno jako Rojení 4 mezi 3. a 2. oknem.
Chvála kreativním tvůrcům, kteří dokazují,
že i tvorba může být hrou a hra tvorbou.
(text: Richard Koníček)
130 00 Praha 3
Čajkovského 12a/12
Vstup: volný
Máme zavřeno : neděle, pondělí
Hodnocení: 99 %
Richard Koníček
Foto: © Richard Koníček
Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/petr-nikl-naprasene-obrazy-aneb-kdyz-nejen-vzpominky-zblednou/
Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/magicke-vikyre-play-aneb-poznejme-kolobrnk/
Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/petr-nikl-pijavice-aneb-kankovy-tanec-opet-robotickych-svabu/