Petr Brožka, Kateřina Burgertová, Eliška Fialová: Jen způsob jak neříct, co doopravdy chci aneb v čem spočívá dobrodružství umělců?!
The White Room/ Pragovka Gallery - Praha
20. 6. – 20. 7. 2018
V rámci synchronizované vernisáže výstav Rasmus Sondergaard Johannsen: Lineated Luminary a Petr Brožka, Kateřina Burgertová, Eliška Fialová: ´Jen způsob jak neříct, co doopravdy chci´, po společném zahájení v přízemí jsme galeristkou Lucií Nováčkovou byli vyzváni, abychom šli nejdříve do protější budovy, kde v The White Room byli připraveni Petr Brožka, Kateřina Burgertová, Eliška Fialová se svou expozicí ´Jen způsob jak neříct co doopravdy chci´.
Název výstavy Jen způsob jak neříct, co doopravdy chci
obsahuje 3 klíčová slova
- způsob -
- neříct -
- chtít -
Jisté způsoby malování mohou být hledáním způsobu, jak neříci přímou cestou, co autor chce říci.
Podvědomá potřeba ventilovat emoční hnutí u většinové populace v Evropě
naráží na síť vnitřních restrikcí.
Výstava se snaží tyto procesy odkrýt skrze příběhy, prožitky.
Výsledná podoba je shodně posunuta do stavu, který umožňuje poznat věci, o nichž ani nevíme,
že je chceme říci.
Dobrodružství zde není jen v objevování obsahu, ale i v nalezení adekvátní formy,
která se sama stává odkazem k dalším obsahům a podkladem k možné asociaci.
Jakkoli se nejedná o žádnou psychoanalytickou či terapeutickou činnost,
princip vyvěrání podprahově dotěrných motivů do znakové struktury (verbální či vizuální)
umožňuje umělci nahlížet ´vnitřní obrazy´ a ´podělit´ jimi svět.
Jejich společný projekt představuje práce, které pojí asociativní metoda
a
otevírání psychických vrstev v procesu vytváření uměleckého díla.
Tři autoři, jakkoli uplatňují stejná východiska,
produkují formálně a kanonicky odlišná díla.
(Lucie Nováčková)
Kateřina Burgertová (* 1986) (malby, kresby na papíře) doplňuje snovou skutečnost obrazu o místa nahromaděných symbolických vzkazů. Intenzivní práce s detaily vytváří dusivou atmosféru.
- je absolventkou ateliéru Petra Kvíčaly na FaVU v Brně
- její práce se vyznačují důrazem na detail a pečlivým rukopisem
Malby i kresby zachycují scény z reálného světa, v jednotlivých obrazech se však scény prolínají a předměty dostávají jiné nové souvislosti. Výsledkem jsou vedle licenčních záznamů skutečnosti i nedešifrovatelné příběhy, které použitá barevnost zceluje do kompaktního tvaru s přízračnou atmosférou.
Eliška Fialová (* 1988) (oleje na plátně) naopak introspekci kóduje do dekorativních her, které nelze sémanticky rozečíst, ale lze se do nich vcítit.
- studovala v ateliéru Martina Mainera na FaVU v Brně
- absolvovala u Luďka Rathouského na FaVU v Brně
Dlouhodobě se věnuje abstraktní malbě, do níž v posledních několika letech začleňuje i figurativní prvky. Vystavené obrazy jsou na pomezí abstrakce a reminiscence konkrétních příběhů. Rostou z velké části intuitivně s otevřeností k následným interpretacím. Některé mají až architektonicky stavební řád, který se jinde ztrácí ve změti pralesa.
Petr Brožka (* 1974) je jedním z první vlny studentů na FaVU v Brně
- prošel ateliérem Petra Kvíčaly, později absolvoval i postgraduální studium
- pracuje se širokým spektrem médií
Jeho aktuální práce využívají asociativní metody a formou dada analýzy se pokouší odkrýt vyladění hlubších vrstev osobnosti, jak cizí ve fotografické sérii portrétů, tak i vlastní v sérii automatických tušových maleb, které jsou prezentovány na této výstavě.
V expozici najdeme také část ze série prací, zkoumající principy symetrie.
Kurátorka: Lucie Nováčková
190 00 Praha 9
Kolbenova 923/34
Máme otevřeno:
úterý - čtvrtek: 16.00 – 20.00 hodin
pátek - sobota: 14.00 – 18.00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 89 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková