Od starého stromu, lidového umění až po zářivý podzim aneb zavěšená modrá lávka pod Pražským okruhem potěší cyklisty i turisty
O víkendu, 18. 10. 2014, o třetí říjnové sobotě, vskutku slunečné sobotě, jsme za www.www-kulturaok-eu.cz vyrazili na výlet, a to od Radotína, kde nás u Berounky očekávaly stovky hladových kachen, až po původně zamýšlenou Zbraslav. Ale ouha, modrá lávka o délce 225 metrů nás zlákala nejen svou barvou, ale i svým architektonickým pojetím. Doporučujeme vřele si lávku aspoň jednou v životě projít: výhled na obě řeky je překrásný, ale musí svítit sluníčko! A o umění také nouze nebyla!
Z pohnuté historie stavby lávky
- Nová lávka ušetřila také cyklistům i turistům několik kilometrů šlapání. Dříve jsme se museli přes Vltavu dostávat buď přívozem v Modřanech, nebo přes most Závodu míru na Zbraslavi.
- I když pod Radotínským mostem u Komořan byla více než 3 roky zavěšená modrá lávka, chyběly až donedávna nájezdové rampy.
- Zloději kovů chodili pravidelně, neustále kradli železné konstrukce
Části lávky mizely již dříve. Na podzim 2012 řešil magistrát sérii případů, kdy nenechavci využívali vyvýšeného terénu na komořanské části lávky k tomu, aby se na ni dostali. Tehdy ukradli hned několik kovových podlahových roštů, které musely být následně doplněny. Část ocelové konstrukce zmizela pravděpodobně ve sběrnách surovin.
- Původně se počítalo, že město za dvě nájezdové rampy zaplatí přibližně 50 milionů korun (nakonec to činilo 20 milionů korun).
- Přesto se i nadále jedná o jeden z nejdražších cyklistických úseků metropole. Jen samotná závěsná lávka bez nájezdů totiž stála přibližně 60 milionů korun. Magistrát navíc musel odkoupit soukromý pozemek, na který měli cyklisté z lávky sjíždět.
- Právě kvůli jeho koupi se otevření lávky o několik let zpozdilo. Vlastník totiž odmítal prodat pouze jeho malou část (1/13), vedení radnice tak nakonec bylo nuceno koupit celou parcelu.
Původně měly být lávka i prodloužená cyklostezka již dřív dokončeny, oba projekty zbrzdily povodně. Výstavba ramp byla zahájena 1. srpna 2013. Lávka byla díky mimořádně teplému březnu uvedena do provozu již v sobotu 12. dubna 2014.
- Město slibuje cyklistům prodloužení cyklostezky, která vede od nové lávky, ze Zbraslavi až na Jarov. Zde se dále napojí na plánovanou cyklostezku do Vraného nad Vltavou, kterou chce ještě letos vybudovat Středočeský kraj.
Na projekt navazuje i přestavba celého území nivy při soutoku řek a jeho přeměna v rekreační pásmo s uměle vytvořenými Radotínskými lagunami.
Radotínský most (před oficiálním pojmenováním označovaný například jako Lahovická estakáda)
je dvojice mostních staveb na Pražském okruhu, překlenující údolí Vltavy a Berounky před jejich soutokem. Fyzicky na sebe obě stavby plynule navazují a tvoří jediný most, z úředního hlediska jde však o dvě různé stavby, každá z částí má jiné konstrukční řešení a jiného dodavatele.
Autoři projektu se rozhodli dát Lochkovskému mostu zářivě modrou barvu, kterou dodala společnost HEMPEL Czech Republic a splňuje předpis TP84 vydaný hlavním investorem Ředitelstvím silnic a dálnic ČR. Tento předpis velice striktně určuje antikorozní požadavky na nátěr ocelových staveb.
Hned po otevření mostu v září 2010 byly objeveny nedostatky ve svarech.
V polovině července 2014 bylo zveřejněno, že podle studie Inženýrské akademie trpí konstrukce tzv. dýcháním lamelových pásnic, tedy vnikáním vzduchu mezi ocelové pásnice držící vrchní část mostu s vozovkou, které na sebe nenaléhají a při zatížení mostu mezi ně netěsnostmi vniká a zase uniká vzduch, což může mít vliv na životnost stavby. Řešení bude požadováno po dodavateli, společnosti Bögl a Krýsl.
Statikou mostu se v roce 2014 začala zabývat Policie České republiky. Ta si od ŘSD vyžádala plány mostu a zahájila výslechy svědků.
Ing. Olga Koníčková (Zdroj: wikipedia, internet)
Foto: © Ing. Olga Koníčková