Pavel Tichoň: Merda d`artista aneb když se opět bezhlavě pouštíme do nové formy…
The White Room v areálu bývalé Pragovky - Praha
22. 2. – 5. 3. 2017
Na vernisáži výstavy obrazů Pavla Tichoně, projektu Merda´d artista , jež je 1. výstavou prostoru The White Room v areálu bývalé Pragovky, který se od roku 2010 pronajímá jako umělecké ateliéry, byl autor osobně přítomen.
- The White Room dával posledního půl roku prostor galerijnímu konceptu White Pearl. Z jejího stínu tak nyní vyplouvá pravá podstata prostoru a otevírá tak dveře galerijnímu experimentu, který na současné umělecké scéně nemá obdoby.
- The White Room je totiž galerií bez kurátora, která vznikla z podpory majitelů Pragovky převážně pro umělce, mající zde ateliér, a své prostory, počínaje Tichoňovou výstavou, bude poskytovat umělcům na základě booking systému.
- The White Room dává možnost umělcům Pragovky vystavovat v profesionálně vybaveném prostoru typu white cube bez nutnosti absolvování obvyklého kolečka opencallů či výběrových řízení a vytváří tak nebývalou uměleckou svobodu. Zároveň však vytváří tlak na umělcovu sebereflexi ve smyslu kvality prezentované výstavy a umělecké zodpovědnosti již v momentě, kdy si termín zamlouvá.
Samotnou existenci galerijního prostoru bez kurátora či výběrové komise pro výstavní plán lze vnímat jako sociologicko- umělecký experiment, vědomě zkoumající otázku, nakolik bude kvalita výsledného programu srovnatelná s jinými, výběrovými prostory, pokud záměrně popírá mechanismy stávající umělecké scény.
První výstava Pavel Tichoň: Merda d´artista tohoto nekurátorského experimentu s mystifikačním textem neexistujícího kurátora, odkazující k existujícím uměleckým dílům, se vybraným tématem i konceptuální hravostí hlásí k postmoderně (Muž se sloní hlavou).
Odkazuje se ke známému dílu PietraManzoniho Merda d´artista, přejímá jeho název a tvůrčím způsobem si pohrává (nikoliv doslovně) s obsahem tohoto díla.
- Manzoniho umělecké gesto v podobě autorova zakonzervovaného exkrementu eskalovalo tělesnost a prchavost v umění a v ekonomickém kontextu zrodilo fetišizaci artefaktu.
- Pavel Tichoň toto umělecké gesto parafrázuje, provádí
´revizi vlastního uměleckého odpadu, který následně ukládá do krabic, které si návštěvníci budou moci za malý obnos zakoupit a podpořit
nově vzniklý
Fond ohrožených výtvarných umělců.´
- Jedním stem krabic vytvořená instalace, vzniklá speciálně pro prostor The White Room tak vytváří ´totální postapokalyptickou fúzi mezi Warholovými krabicemi Brillo, Sol Le Witovými krychlemi, Manzoniho konzervami, Hrabalovskou tombolou z filmu Slavnosti sněženek a výdejním skladem společnosti Ikea. ( text neexistujícího kurátora Arnošta Goldbergera)
Pavel Tichoň (* 1980 v Uherském Hradišti) se po několika letech vrací na pražskou scénu svou sólovou výstavou
- 2000 - 2002: absolvent pražské AVU v ateliéru intermediální školy Milana Knížáka
- 2005 – 2006: absolvent pražské AVU v ateliéru nových médií Michaela Bielického
- 2009 byl finalistou Henkel Art Award
- dříve byl také finalistou NG 333 a Essel Award
- je zastoupen také ve sbírce Národní galerie a sbírce Galerie Klenová
- na Pragovce má ateliér od roku 2010
“Tichoňova nová výstava ve vysočanské Pragovce navazuje na autorovu dosavadní tvorbu a je s trochou nadsázky retrospektivní. Na současné české výtvarné scéně je Pavel Tichoň nezaměnitelný svou razantní hravostí a ironičností proplouvající mezi všemi možnými médii.
Jeho pohled na současnost a umělecké dílo se projevuje střízlivě skeptickým názorem s výrazným podtextem absurdity. Přináší otevřeně kritický pokus reevidovat textovou a vizuální formou svůj postoj k uměleckému provozu a umělecké strategii v současném umění. Autor tím předefinovává svůj expresivní vztah k umění i k obecnému, zažitému koloritu v současné společnosti.
*
Velká část výstavy je věnována méně známé malířské tvorbě autora, který sám sebe nazývá ´nedělním malířem´. Tato práce je více impulsivní až expresivně staromilská, pohybující se v osobní rovině, bez nutnosti a nároků na sociální přesah. Autor pracuje v uzavřených obrazových cyklech př. (Polevy bláznivého cukráře, Schielení, Logoworld, apod.), které nejsou formálně totožné.
Jakmile nějakou formu prozkoumá, nechává ji ladem a pouští se do bezhlavě do nové.“
(text neexistujícího kurátora Arnošta Goldbergera)
Máme otevřeno: pondělí, úterý, středa, pátek
10.00 – 13.00 hodin
(všední dny kromě čtvrtka)
Vstup: volný
Hodnocení: 79 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva - artmap)
Foto: © Ing. Olga Koníčková