Pavel Maria Smejkal: FATESCAPES aneb když smrtelné oběti z fotografií vymáznout nelze!?
Galerie FotoGrafic – Praha
24. 6. – 9. 8. 2015
„Povolání fotoreportéra má tu výsadu, že může zachycením událostí leccos změnit. Upozornit na problém, pomoci, pohnout svědomím. “
(Marie Frajtová)
Na vernisáži nové fotografické výstavy, již zahájil galerista Martin Fojtek (na foto vlevo) a jíž se zúčastnil také sám autor Pavel Maria Smejkal (na foto vpravo), jsme zprvu zhlédli 13 nevšedních, ba přímo nudných fotografií, z nichž některé nám však byly povědomé. A ejhle!. Ono je to úplně jinak! Smejkal totiž pracuje s převzatým historickým dokumentárním materiálem, když se historickou fotografií zaobíral a z vybraných fotografických ikon světové fotožurnalistiky vytvořil obrazy tak, že odstranil hlavní motiv – výsledkem jsou obrazy - ale již bez lidí…či dětí…
Současně nás tak napadla všetečná otázka, zda autoři s fotografiemi vlastně nemanipulovali… přesto se historické fotografie staly naším kulturním dědictvím, obrazovou bankou, symbolem či propagandistickým nástrojem.., a Smejkal si klade otázky o jejich smyslu, úloze a budoucnosti…
V galerii je k dispozici seznam vyobrazených 13 fotografií původních, takže si jako diváci můžeme porovnat původní brutální fotografii s fotografií Smejkalovou, zde vystavenou…ať již ze Saigonu (americký reportér a fotograf Eddie Adams – poprava důstojníka Vietkongu Nguyen Van Lema – 1. 2. 1968),
z Pekingu (tanky - 1989), či dětí ve Vietnamu prchajících před napalmovým útokem…(19. letý reportér agentury AP Nick Ut – Vietnam, Trang Bang – 8. 6. 1972)…
„Během mé fotografické praxe mě fascinovaly některé slavné snímky, na první pohled odlišitelné obrazy reflektující extrémní životní situace. Tyto fotografie ovlivnily generace umělců, kteří na ně opakovaně odkazovali a připomínali je svými komentáři. V sérii Fatescapes (2009-2013) se pokouším aplikovat vlastní přístup. S použitím Photoshopu odstraňuji ústřední motivy, kterými jsou vždy lidské postavy. Vybírám si obrazy významných historických momentů s osudovým rozměrem, které současně slouží jako nástroje propagandy a ilustrují specifický přístup k fotografii jako dokumentu historického okamžiku. Tím, že manipuluji s jejich obsahem, zkoumám zároveň jejich účel, funkci a budoucnost. Současně s tím zkoumám vztah mezi dokumentární fotografií a archetypální krajinou – je to hledání pevné země v turbulentním moři lidského života, pátrání po věčnosti za pomíjivostí naší existence.“
Pavel Maria Smejkal
Pavel Maria Smejkal, DM, MA (*1957 Ostrava). Vystudoval veterinu na univerzitě v Košicích (1983) a Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity (2009, MA). Vede PhotoArt Centrum. Pracuje jako nezávislý fotograf, kurátor a lektor v Košicích (Slovensko). Jeho práce se staly součástí veřejných a soukromých sbírek ve Francii, Británii, USA a v Hongkongu.
Nás na www.www-kulturaok-eu.cz zaujala fotografie Berlína z roku 1945, kterou pořídil věčný průšvihář Jevgenij Chalděj (1917 – 1997), který byl sovětský fotograf Rudé armády, známý svou fotografií ruského vojáka, který umísťuje rudou vlajku na střechu budovy Říšského sněmu v Berlíně (Reichstag), která měla znamenat porážku Německa. Fotografii také proslavil fakt, že byla rekonstrukcí skutečné události. Chalděj naaranžoval jiného vojáka s ruskou vlajkou na střechu později. Původní voják se jmenoval Michail Minin, bylo mu 23 let a vyšplhal se na střechu budovy 30. dubna 1945 ve 22.40 hodin, tedy v době, kdy na reportážní fotografování byla již tma.
Jevgenij Chalděj fotografování miloval od dětství. Jako 12letý si postavil z papírové krabičky a ze skel starých babiččiných brýlí svůj první fotoaparát. Vyučil se fotografem a vytrvale posílal svoje výtvory do různých časopisů, až si ho v roce 1936 všimli v agentuře TASS. Tam začala jeho profesionální dráha…
www.csfd.cz/film/235819-jevgenij-chaldej/
Pár slov o galerii FotoGrafic
První myšlenka fotografické galerie a ateliéru zde byla již v červnu 2002. Zprvu jen myšlenka se postupně rozvinula do projektu rekonstrukce (arch. Jiří Gulbis) staré opuštěné konírny pod továrním komínem v samém centru Prahy ve Stříbrné ulici. Prostor, dokončený v říjnu 2003, měl zprvu sloužit jako atelier pro různé fotografické a jiné umělecké experimenty Tento projekt se nicméně rozvinul v pravidelné prezentace jednak známých a zavedených, ale na druhé straně i mladých, méně známých umělců a uměleckých uskupení. V současnosti galerie FotoGrafic organizuje 7-10 výstav ročně pro české i zahraniční umělce.
FotoGrafic, o. s. je dlouhodobě podporováno granty Magistrátu Hlavního města Prahy, Městské části Prahy 1 a Ministerstva kultury ČR
110 00 Praha 1
Stříbrná 2
Máme otevřeno: pondělí – úterý, čtvrtek –neděle 13.00 –18.00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva, wikipedia)
Foto: © Ing. Olga Koníčková, internet