Pavel Mára: Tváře aneb když na počítači z pozitivu uděláme negativ a ještě něco navíc…
Libeňská synagoga/Divadlo Serpens - Praha
30. 9. – 17. 10. 2015
Na vernisáži výstavy fotografií ´Pavel Mára ve staré Libeňské synagoze nás zaujaly (na základě nedělního avíza výstavy na ČT Art) instalace fotografií výřezů tváří na textilních závěsech. Jedná se zatím o poslední sérií děl významného českého fotografa. Negativy fragmentů tajemných portrétů křehce vstupují do prostoru synagogy, poznamenaného osudovými dějinnými zvraty.
Dejme slovo kurátorovi – přečtěme si jeho překrásný text
„ Soubor Tváře z let 2012 – 14 je zatím fascinujícím vrcholem, či spíše prohloubením díla pražského fotografa Pavla Máry (nar. 1951). Může být něco banálnějšího, původnějšího, jednoduššího? Geometricky přesné výseky tváří jsou zde (stejně jako v některých předchozích případech) zachyceny\ ve své negativní formě, tentokrát jako otisky barevných negativů 9 x 12 cm (i s jejich okraji) v originálním okrovém zbarvení filmu. Hlavy jsou mladistvé, snad ještě dětské, jejich pohlaví je nejisté. Jejich podoba se teprve rodí, je ´nehotová´, a negativní obraz tuto skutečnost mnohonásobně umocňuje. Ostatně i ten může být chápán jako nedokonaná fotografie. Oči jsou skryté pod sklopenými víčky. Jde tedy o živé či neživé bytosti? Neživá tvář ztrácí cosi ze své podoby a rovněž negativní obraz je abstrahovaný. Konkrétnost zobrazeného člověka je v něm sice tajuplně vepsána, ale projevila by se teprve v pozitivním otisku či zvětšenině. Přesto, v Márově podání, má série jisté rozpětí, pokud jde o určitost podoby. Sošné hlavy apelují na vizuální repertoár diváka, mohou evokovat například zpodobnění Buddhy, posmrtnou masku, klasickou řeckou sochu, ale několik z nich má i náznaky mimiky, například úsměvu, patřícího jen živým. Při jeho spatření se pak probouzí k životu celá série. Negativní obrazy navíc vyzařují světlo, jímž jsou propojeny s universem a pro mnohé i s existencí duchovního světa. Jsou to jakési předobrazy zjevení, jejich interpretací ani realizací si nemůžeme být jisti. Není náhodné, že přitahují Márovu pozornost právě v době, kdy digitální fotografie nahradila předchozí technologii negativ - pozitiv. V sérii Tváře se negativní obraz podílí na realizaci autorova kréda, které je snad možné formulovat jako hledání obecných charakteristik skutečnosti, v níž žijeme, s pomocí technologií a objektivních principů. Mára hledá a zpodobňuje to, co je za zrakem. Jeho interpretace však nejsou subjektivní, nýbrž i technicky a technologicky objektivní.“
(Antonín Dufek)
Pavel Mára (Praha, *1951) patří k výrazným představitelům evropské fotografie. Je také již téměř dvě desetiletí pedagogem na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. K tomuto poslání ho přímo předurčuje jeho tvorba, která je příkladem koncepčnosti a promyšlenosti. Podoba jeho děl často vychází z nové interpretace možností fotografického média.
Kurátor: Antonín Dufek
180 00 Praha 8 – Libeň
Ludmilina 601/4
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková