Pavel Baňka: Reflexe aneb akt s kovovým obloukem
Ateliér Josefa Sudka- Praha
7. 9. – 9. 10. 2016
Na vernisáži fotografické (skoro retrospektivní) výstavy Pavla Baňky, která se konala v Ateliéru Josefa Sudka na Újezdě, byl sympatický autor osobně přítomen (na foto dole vlevo).
Přehlídka povětšině černobílých fotografií nabízela také např. tajemně dramatický snímek ´Akt s kovovým obloukem´ (pocta Vratislavu Karlu Novákovi) z roku 1985. Z břicha dívky se klene tenký drát vzhůru ke kovovému proužku kolem hlavy. Dívčiny zavřené oči a prohnutá záda navozují dojem transu či extáze. Drát a světlo v pozadí jsou jistým náznakem energetického pole sálajícího ze zvlněné krajiny jejího těla…
Pavel Baňka také je znám tím, že fotografuje např. pruhy zrcadel umístěné do krajiny, kde můžeme rozpoznat rozfázovaný akt (modelka manželka Jindra), otevírá okna, která obracejí pohled dovnitř…
„Kdybychom se pokusili představit si tvůrčí životopis Pavla Baňky jako fotografii, záhy by se nejspíš vyjevila její bytostná neustálenost.
Střídaly by se v ní portréty, inscenované figurativní akce, autorem konstruované prostory, záběry na pokraji abstrakce, ale také krajiny a interiéry s duchovními odkazy. Pro takový pomyslný snímek by se pak nabízela celá řada rámců, které by organizovaly Baňkovo dílo podle různých vnitřních i vnějších kritérií – podobně jako se motiv rámu vrací v Baňkově tvorbě.
Biografický rámec by ukázal, že ze svých autodidaktických fotografických počátků si Baňka uchoval odhodlání hledat a vynalézat, kterým odvrací hrozbu uměleckého zabřednutí a naopak směřuje k průběžnému ověřování nových možností.
V rámci dějin české fotografie by Baňkovo místo leželo by nejspíš někde za zakladatelskou postavou Josefa Sudka, na kterého Baňka ve svých raných pracích odkazuje, a v sousedství Jana Svobody, se kterým ho pojí mimo jiné zájem o dílo předních českých a slovenských sklářů a šperkařů.
V Baňkových aktech a některých portrétech se pak připomíná dílo dalšího velikána české fotografické avantgardy Františka Drtikola.
Tak jako u Drtikola nejde také u Baňky jen o prosté zobrazení fotografovaných postav, ale o vytvoření konstruovaného fotografického obrazu, jehož je zobrazovaná figura nebo tvář provokativní, a zároveň plně integrovanou součástí.“ (zdroj. Vojtěch Marc)
Pavel Baňka
- narozen 20. 3. 1941 v Praze
- vystudoval ČVUT (1958–1963)
- 1964–1966 byl členem české beatnické skupiny spolu s Václavem Hrabětem, Inkou Machulkovou a Vlaďkou Čerepkovou
- fotografii se věnuje od konce 70. let, kdy opustil zaměstnání výzkumného pracovníka a započal dráhu fotografa-výtvarníka ve svobodném povolání
- spolupracoval externě s časopisy Domov, Bydlení, Československý architekt
- od počátku 90. let 20. stol. se již věnuje výhradně volné tvorbě
- významné jsou jeho dlouhodobé pobyty v USA, kde působil několikrát jako hostující umělec a pedagog na různých univerzitách
- jeho tvorba byla rezentována v galeriích v Chicagu, San Franciscu, Los Angeles a v posledních letech rovněž v New Yorku
Od roku 1995 se stal vedoucím Ateliéru fotografie na Fakultě umění a designu UJEP v Ústí nad Labem
- 2002 se podílel na vzniku časopisu Fotograf a dodnes je jeho šéfredaktorem
- 2005 byl na University of Derby (Derby, Velká Británie) jmenován na 3 roky do pozice Visiting Professor for European Photography
- 2009, spolu s dalšími kolegy z okruhu časopisu Fotograf, založil Fotograf Gallery zaměřenou především na mladou generaci fotografů a fotografek
- žije a pracuje převážně v Praze
Výběr samostatných výstav (od roku 2000)
2011 Nejen Marginálie, Dům umění města Brna
2010 Z mého života, Galerie 5. patro, Praha
2008 Fotografie ze sbírky PPF Art, Galerie Louvre, Praha
2007 Zjasněná noc, Galerie Feducia, Ostrava
2006 Agraria et Marginalia, České centrum, Paříž
2005 Infinity, Terezín-Mansfield, Museum fotografie, Charleroi, Belgie
2005 Terezín-Mansfield, Derby, Festival „Format 05“
2003 Terezín/Mansfield, Národní galerie, Sbírka moderního a současného umění, Praha
2003 Hospice Comtesse, Festival „Transphotographies“, Lille, Francie
2003 Gallery Witteveen, Amsterdam, Holandsko
2002 Biennial of Photography, Moskva, Rusko
2002 Ostdeutsche Galerie, Regensburg, Německo
2002 Espoo Art Museum, Helsinky, Finsko
2001 Infinity, Galerie Rudolfinum, Praha (knižní katalog)
2001 Klotz/Sirmon Gallery, NY, USA
110 00 Praha 1
Újezd 30
Máme otevřeno denně kromě pondělí: 12.00 – 18.00 hodin
Vstup:
Základní vstupné:10 Kč
Studenti uměleckých škol: Zdarma
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva - Copyright © PPF Art 2016 Sitemap)
Foto: © Ing. Olga Koníčková