Pasta Oner: Art is Truth aneb jeho dílo ironizuje komerci a všímá si fascinace současné společnosti luxusem, bohatstvím, vírou a sexem

05.10.2017 14:26

DSC Gallery - Praha

5. 10. - 9. 11. 2017

 

Na zahájení exkluzivní výstavy Art is Truth, jež je v pořadí již sedmou sólovou výstavou autora Pasty Onera, jednoho  z nejvýraznějších tuzemských současných umělců, který představil své nové olejomalby, se snad sešli všichni z mnoha příznivců tohoto umělce. Pasta Oner je uznávanou ikonou současného českého umění, a řídí se heslem ´nezaprodaný, ale prodaný´. Autor i nadále čerpá ze street-artu, kontinuálně rozvíjí své vizuálně charakteristické tvarosloví a tématiku odkazující k tradici amerického pop-artu. 
 

Název Art is Truth vnímám jako tvrzení,

že umění dokáže skvěle odrážet realitu, často dost nepříjemnou,

a ukazovat ji ve světle a formě, před kterou normálně zavíráme oči.

Divák skrze umění unese hodně,“

řekl Pasta Oner o své výstavě.

 


Nejvíce nás na www.www-kulturaok-eu.cz zaujala monumentální Pastova (jakási světélkující Rubikova kostka) -  Mandala 2017 - velká světelná krychle (200 x 200 x 350 cm), kterou sestavil z 25 různých příkladů křesťanského a islámského náboženství.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Baví mě sledovat tenkou hranici mezi náboženskou vírou a světstvím.

Označení ´světský´ v užším slova smyslu označuje někoho,

kdo tzv. zůstává před chrámem, aniž by do něho vstoupil,

což ovšem nepopírá jeho víru,“

řekl umělec a dodal,

že hlavním hlediskem pro výběr jeho témat,

čerpajících nejen z popkulturního světa,

je život jako takový a zejména kontrasty, které přináší.

 

Dále zhlédneme obrazy, které vycházejí z Pastova typického tvarosloví a tematiky. Ústředním motivem autorovy tvorby je ironizace komerce i fascinace současné společnosti luxusem, bohatstvím, vírou a sexem. Pasta tato témata zpracovává s razancí i nadhledem jemu vlastním. Coby tvůrčí osobnost se Pasta Oner v posledních letech intenzivně profiluje v mezích klasických nezávislých i veřejných galerijních provozů, ve kterých snoubí a zároveň i překračuje klasické žánrové kategorie pop artu a cartoon (kreslené seriály)  estetiky.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Často přítomný střet dvou antagonistických symbolů (například postava Bambiho, jakožto symbol něhy a dětské „Disneyovské“ imaginace na jedné straně versus obraz nabouraného automobilu na straně druhé), reprezentujících jak formálně tak obsahově a interpretačně opozitní kategorie vytváří údernou, přesto inspirativní a otevřenou „message“.

 

Jak píše Martina Overstreet, teoretička street artu v českém prostředí a autorka úvodního textu katalogu „Pasta Oner: Peep Show“ (The Chemistry Gallery, 2011) Pastovy „komentáře v podobě typograficky precizně provedených sloganů nenutí diváka k provinilé sebereflexi nad konzumním způsobem života, spíše s ním nezávazně konverzují. Spojení textu a obrazu ve výtvarném umění není nic nového, ovšem způsob, jakým to dělá Pasta, je neotřelý a zábavný. Minimálně v tom, jak přesně svými „claimy“ vystihuje status quo dnešního třicátníka, dost pragmatického na to, aby nehasil, co ho nepálí, ale zároveň ještě dost mladého a romantického, aby se přece jen sem tam nepokusil…“.

 

Pozornost v tomto ohledu vyvolá i velkoformátový (174 x 255 cm) figurální soubor, ve kterém se v důmyslných vrstvách prolínají skutečné postavy mafiánů s těmi vymyšlenými. Návštěvníci tu najdou „skutečného“ Pablo Escobara i filmového Tonyho Montanu, kterého ztvárnil Al Pacino.

 

V multimediální době jsme zahlceni obrazem a přestáváme rozlišovat, co je reálné. Obdivujeme záporné hrdiny a fandíme jim ve filmu, přitom si nevšimneme, že to samé děláme v reálném životě. I gangster touží po společenském uznání a někdy i popularitě,“

okomentoval Pasta Oner své nejnovější práce, které propojuje motiv palmy, coby symbolu univerzálního klidu a luxusu.

 

Ale jak upozornil kurátor Karel Srp, není to jen na efekt, jejich obsah jde mnohem víc do hloubky. „Pastu Onera přitahoval povrch, nejen jako obsah odrážející důležitý rys dnešního světa, ale i jako látka, nabývající na obrazech nejrůznějších podob jako průhledná fólie, lesknoucí se umělá hmota, zmačkaný igelit, tekoucí poleva, průsvitné sklo či všudypřítomná drapérie, k jejímuž vyjádření se nehodil akryl. Aby mohl postihnout téměř neviditelnou roušku na zdrojích převzatých ze staršího umění, zvolil si techniku olejové malby,“ píše v kurátorském textu, který výstavu doplňuje společně s novým katalogem, který vyjde v průběhu listopadu 2017.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Pastu Onera naše galerie sleduje již řadu let a spolupracovala s ním již v minulosti.

Tato výstava je vyústěním naší společné spolupráce. Je jiná a třaskavá zároveň! J

de o jednu z výstav, o které se bude opět dlouho mluvit,“

řekl Petr Šec, partner galerie

 

 

Kdo je Pasta Oner?
Pasta Oner platí za jednoho z nejvýraznějších představitelů současné české umělecké scény.

Coby tvůrčí osobnost se Pasta Oner

v posledních letech intenzivně profiluje v mezích klasických nezávislých i veřejných galerijních provozů,

ve kterých snoubí

a zároveň i překračuje klasické žánrové kategorie pop artu a cartoon estetiky.

Přesto, že se v jádru své práce dotýká principů ´postprodukce´,

vymyká se Pasta Oner svou tvorbou

aktuálním dominantním proudům post-konceptuálních strategií ve výtvarném umění.

Středobodem jeho tvorby je akrylová malba a vytváření závěsných obrazů,

stejně tak jako navrhování prostorových objektů, plastik, instalací

a realizace muralů, tj. velkoformátových maleb ve veřejném prostoru.

Pasta Oner (* 1979)

  • od útlého mládí se pohyboval na graffiti scéně
  • jeho tvorba reflektuje a ironizuje fascinaci současné společnosti světem luxusu, bohatství, víry a sexu. Zároveň však nevyvolává v divákovi provinilost nad jeho konzumním způsobem života
  • pop-artový umělec střední generace s nepopiratelnými kořeny v graffiti a streetartu, zároveň i jejich průkopníkem a propagátorem v České republice.
  • vydává street-art-graffiti magazín Clique, ve kterém působí i jako šéfredaktor
  • podílel se také na vzniku 1. české knihy mapující vývoj graffiti v Čechách – In Graffiti We Trust
  • 2010 reprezentoval Českou republiku na EXPO v Shanghaji
  • 2012 získal na mezinárodní výstavě graffiti a streetartu Městem posedlí cenu diváků iDnes.cz za svůj mural Choose To Be Happy na Dejvickém náměstí v Praze
  • 2016: zúčastnil se výstavy v brazilském Muzeu výtvarného umění
  • 2017: představil se na festivalu Bílá Noc (Noche en Blanco) v Peru

 

Kurátor výstavy: Karel Srp

110 00 Praha 1

Dlouhá 5

Vstup: volný

www.dscgallery.com

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

 

 

 

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/pasta-oner-posledni-den-v-raji-last-days-in-paradise-aneb-kdyz-umime-umelecky-vyjadrit-svou-nostalgii/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/krest-katalogu-katalogu-%c2%b4pasta-oner%3a-man-on-fire%c2%b4-aneb-proc-jsme-nevyhoreli-%21/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/%c2%b4pasta-oner-man-on-fire%c2%b4-aneb-proc-nemit-rybicky-forbesove-%21/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/reverse-pasta-oner-jakub-matuska-aka-masker-vladimir-518-michal-skapa-epos-257-david-krnansky-jiri-georg-dokoupil-lui-aneb-kdyz-graffiti-jiz-patri-do-prostoru-soucasneho-umeni/