Ondřej Petrlík: JÁ a TY aneb když starožitník maluje
Galerie 35m2 – Praha
6. 11. - 30. 11. 2014
Na nové výstavce v Galerii 35M2 jsme zhlédli velkoformátové obrazy Ondřeje Petrlíka. Bohužel, zahájení vernisáže jsme nestihli.
Slovo kurátora Michala Pěchoučka
Ondřej Petrlík je bytostně věrný malíř s výrazným kreativním temperamentem a poznatelným rukopisem. V umění jej zajímá především hodnota bezprostřední stopy, senzuální a emocionální dotyk, obraz (objekt) a jeho dimenze okamžitosti. Vytváří cykly maleb klasických i atypických formátů, kresby, fotografie, objekty, asambláže a instalace. Na samotný akt tvorby se dlouho připravuje, pečlivě zvažuje všechny řemeslné i intelektuální složky. Ondřej dokáže být v procesu naprosto oddaný životodárné náhodě, ale zpětně se snaží s racionálním odstupem porozumět tomu, co pro něj vlastně umění znamená a tuto zkušenost nahlas vyslovit. Jeho definici vztahu uměleckého díla, jeho autora a jeho diváka rozšiřuje naprosto klíčová zkušenost ze světa starožitností, kde Ondřej existuje jako poučený znalec, seriózní obchodník a vášnivý sběratel zároveň.
Pro Galerii 35m2 Ondřej připravil instalaci,
kde do dialogu vstupují autorské kresby a jejich fotografické reprodukce.
Dialog je veden skrze společné monotéma.
V adjustovaných olejových kresbách i jejich barevných zvětšeninách dominují plochy – rozpínavé i ohraničené.
Dráždí svojí psychografickou intenzitou i kontrolovanou nahodilostí.
Skrze jejich energickou i subtilní šrafuru prosvítají zářivě bílé nebo bělavé magické tvary,
jakási neurčitá, ale půvabná forma, která má zřejmě naprosto prozaický předobraz.
Každopádně nás tyto rozložené tvary nesměle svádí k abstraktnímu vnímání obrazů.
Pozornost se tu odvádí od zobrazeného k samotné barvě – jako k prostředku absolutní volnosti.
Barvy procházejí ochotně a v harmonických sestavách originální kresbou i její reprodukcí.
Průzračnost, jas, měkké jiskření pastelových odstínů a jejich „neviditelných“ reprodukovaných valérů,
prázdná bílá místa i signální červeň klipsů, ohnuté části zavěšeného fotopapíru
–
to vše dohromady vyjadřuje jakousi vznešenou jednotu vnímání.
Poznávám Ondřeje i v této aktuální výstavě jako posla těch nejsvobodnějších výtvarných duchů. Není to přitom žádný univerzální umělec, nepouští se do kde čeho. Soubor kreseb a fotografií, který zde předkládá, se obsahově výrazně neodlišuje od jeho předchozí práce, naopak představuje její prodlouženou podobu. Taktéž ráz výstavy lze považovat v ohledu k současné praxi spíše za klasický. Svoboda Ondřeje Petrlíka plyne z jakési vířivé nestálosti a z houpavé rovnováhy všech dostupných malířských a výtvarných forem, se kterými nakládá. Vnímavý divák pochopí, že Ondřej chápe abstrakci jako příliš nepřátelskou, geometrii za příliš svůdnou, figurální zobrazení za příliš sentimentální a expresi za dost relativní pojem. Ondřej se radostně houpe, střídavě v kabátku prosťáčka i aristokrata, někde mezi divokým primitivismem a puritánskou kultivovaností. Dokáže zkreslit skutečnost s instinktem básníka, ale ne k nepoznání. Jak mi jednou řekl on sám: “…jde mu o nejhlubší prožívání reality, jež se od něj oddělila.“
Galerie 35m2
Praha 3 – Žižkov
Víta Nejedlého 23
Máme otevřeno:
pondělí –pátek: 10.00 –19.00 hodin
sobota–neděle: 12.00 –19.00 hodin
Vstup: volný
Ondřej Petrlík
- narodil se 1989 ve Šternberku
- žije a pracuje v Praze
- od roku 2009 studium v ateliéru malby na Akademii výtvarných umění v Praze u Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy
- zahraniční stáž na Hochschule für Bildende Künste Dresden u profesora Adamskiho
- účastnil se finále Ceny kritiků za mladou malbu
- po nástupu na Akademii na sebe upozornil společně se svými spolužačkami Viktorií Valockou a Hanou Garovou pokusem o skupinový projekt Síla tří (GAVU 2011)
- inklinace k uměleckým dílům z přelomu 19. a 20. Století
- vyrůstal mezi díly z tohoto období, která vlastní jeho rodina
- jeho tvorba však není staromilská ani nostalgická
- jeho vizualita je ryze současná
- hraje důležitou roli bílá plocha podkladu obrazu, na které jsou tu a tam mnohdy letmé doteky rostlinných motivů, oblohy nebo jen nápisů, které zastupují nezobrazené předměty. Malba je to tedy úsporná, někdy by se dalo říci až cynická. (Luděk Rathouský)
- www.35m2.cz
- www.cafepavlac.cz
Hodnocení: 80 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková