Ondřej Kopal: yurmikmik aneb jsme-li fascinováni skalním útvarem Wave Rock…

07.06.2018 13:31

Informační centrum Praha 3/Galerie Toyen - Praha

5. - 28. 6. 2018

 

 

 

Na vernisáži nové výstavy v Galerii Toyen, výstavy obrazů, které jsou dílem Ondřeje Kopala, malíře a nadšeného cestovatele, byl autor osobně přítomen.  Po první skladbě z díla J. S. Bacha, přednesenou studentem hudební školy z Prahy 3, nás uvítala jako vždy mile přátelsky naladěná starostka Praha 3 Vladislava  Hujová, která nás na www.www-kulturaok-eu.cz na zahájení výstavy yurmikmik také pozvala. Řada Kopalových obrazů je inspirována jeho opakovaným pobytem v Austrálii. A odtud pochází i název jeho současné výstavy, který pochází z jazyka původních obyvatel, přičemž  Ondřej Kopal však neví, co yurmikmik přesně znamená.

 

Vladislava  Hujová se k vystaveným obrazům vyjádřila zcela spontánně s tím, že obrazy hýří veselými barvami a šíří dobrou pohodu do života, čehož je nám v těchto často značně neveselých časech hodně moc potřeba.  Poté o umělecké hodnocení požádala odborníka, kurátora výstavy, Richarda Adama. Na jeho adresu ještě dodala, že je ráda, že právě on se právě této výstavy jako kurátor ujal a že právě on přijal spolupráci s Galerii Toyen. Vyslovila naději, že nejde o jediné působení na Praze 3.

 

Richard Adam své kurátorské a odborné hodnocení vystavených obrazů začal osobní vzpomínkou. Z ní jsme se dozvěděli, že se s výtvarníkem setkal již za Kopalových studentských let na AVU, když Ondřej Kopal studoval u Jiřího Davida. Rovněž došlo k vzájemnému setkání na společné výstavě studentů, kde Ondřej Kopal vystavil 4 obrazy motýlů. 2 velké a 2 malé. Adama zaujaly všechny, ale ty velké natolik, že si je rozhodl sám koupit. Kontaktoval proto Kopala a … neuspěl. Kopal mu odmítl oba velké obrazy prodat a vnucoval mu ty dva malé. Ty ale zase nechtěl Adam. A tím to - napoprvé - skončilo.

Po čase, když přestal na škole působit Jiří David, studenti uspořádali protestní výstavu na Davidovu počest, neboť se situací na škole nesouhlasili. Zúčastnil se jí i Ondřej Kopal. Tentokrát ty dva velké obrazy motýlů nevystavoval, ale dva malé tam byly. Adam se zakoukal i do nich, když jim velké nekonkurovaly, a koupil je. Psal se rok 2001. Od té doby jsou oba přáteli.

 

 

Ondřej Kopal cestuje. Hodně, a jak řekl Richard Adam doslova, čím dál, tím raději. Na cestách je třeba i čtyři měsíce. Necestuje ale za objevy či kvůli rekreaci. Maluje. A to tak, že některé obrazy kompletně, a ty pak vláčí sebou na dalších cestách, jiné si odváží ve formě skic. Ty pak rozpracuje po návratu. Jenže cesty stojí peníze. A tak vždy před odjezdem na další cestu světem osloví Richarda Adama, aby si koupil další jeho obraz, aby měl finance na cestu. A Richard Adam někdy vyhoví, protože obrazy Kopala uznává a líbí se mu. Ale aby nebyla mýlka z interpretace, to přátelství autora a odborníka není jen o prodeji a odkupu obrazů, je širší a významnější.

 

Richard Adam se tvorbou Kopala zabývá ale i odborně. Mapuje jeho tvorbu, sestavenou z řad obrazových cyklů (zatím 12). Ondřej Kopal na dané výstavě prezentuje vždy jen jeden obraz z cyklu. Po dokončení cyklu autor téma opouští a začíná cyklus jiný. Výstava v Toyen obsahuje všechny vzniklé cykly. Je tedy průřezem posledních 12 let.

 

 

 

 

 

Pak už se ale oba nadšeně pustili do výkladu jednotlivých cyklů a obrazů, jež je zastupují. A došlo i na cyklus z Austrálie, kde pracoval Kopal již třikrát. Tam - více méně náhodně  - objevil přírodní památku nesmírné ceny, skalní žulový útvar, zvaný a připomínající obří mořskou vlnu. Kopal vytvořil obraz této přírodniny, o velikosti činžovního domu, osmkrát. Vždy v jiné konstelaci, v jiné barevné kombinaci. A Richard Adam nás také upozornil, že řada obrazů je druhoplánově doplněna o detail – např. určitým druhem ovoce či zeleniny, ne však v barevném souladu s realitou zobrazených objektů, ale v nepřirozené barevné kombinaci, leč vzájemně korespondující a vedoucí jakýsi barevný dialog.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajímavostí je nesporně i cyklus z roku 2006, kde se Kopal věnoval architektuře. Až na dvě výjimky, např. český Ještěd či operu v Sydney, jde o mrakodrapy z navštívených lokací. Jinou a přímo atypickou je figurální série osobností světové kultury. Zde zastoupená obrazem nazvaný Serge Gainsbourg (2014).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Druhou polohu malby pak představují události nebo navštívená místa,

která Kopal v zásadě pojednává formou okamžitých deníkových záznamů.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Od autora, jenž byl ochoten hovořit o obrazech i s návštěvníky výstavy, jsme se pak dozvěděli, že používá techniku akrylů překrývaných speciální pastou.  Vernisáž ukončil opět student hudební školy dvěma výraznými kytarovými skladbami na koncertní notu.

 

 

 

 

 

 

Ondřej Kopal (* 9. 8. 1974 v Liberci)

  •  
  • 1996 -2001: studium na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením Jiřího Davida
  • 2002: absolvoval v Atelieru malířství II. pod vedením Vladimíra Skrepla
  • 2002: 3 měsíce tvůrčího pobytu v Egyptě
  • 2004: 3 měsíce tvůrčího pobytu ve Venezuele
  • 2005: 3 měsíce tvůrčího pobytu v Indii
  • 2007 -2008: 4,5 měsíce tvůrčího pobytu v Austrálili a na Novém Zélandě
  • 2016: 4,5 měsíce tvůrčího pobytu v Austrálii (Tasmánii)

 

 

Kurátor: Richard Adam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praha 3

Milešovská 1

Máme otevřeno:

po, st:  9.00 - 19.00 hodin

út, čt, pá: 9.00 - 16.00 hodin

Vstup: volný

 

 

 

Hodnocení:  89 %

Richard Koníček

Foto: © Richard Koníček, © Ing. Olga Koníčková

 

www.galerietoyen.cz