Olaf Hanel: ´Kolem dokola a jinak´ aneb proč na strakatý chaos promítáme siluetu!?
Galerie Montmartre – Praha
3. 6. – 28. 6. 2014
Vernisáž výtvarných prací Olafa Hanela ´Exily vnitřní a vnější IV - Kolem dokola a jinak´ v příjemném prostředí Galerie Montmartre se konala za osobní přítomnosti sympatického a impozantního autora Olafa Hanela. Jak přišel ke svému exotickému jménu, nám na www.kulturaok-eu.cz bohužel nevysvětlil, ani nechtěl. Výstavu zahájila kurátorka Marianna Placáková. Svou hrou na flétnu nás zaujala především Zuzana Bandúrová.
„Počátky výtvarné činnosti Olafa Hanela jsou spojeny s kresleným humorem, karikaturou. Kresba ovlivnila i jeho pozdější tvorbu, a to konceptuální akce, ve kterých pracoval s lineární konstrukcí a grafickými představami. V polovině 70. let s akčním uměním z politických důvodů skončil a začal hledat jiné způsoby vyjádření. Iniciační se pro něj stala návštěva jihofrancouzského města Vence, ve kterém, inspirován uměleckým geniem loci a okolní vegetací, začal gestickým způsobem vytvářet abstraktní malby.
Na výstavě Kolem dokola a jinak představujeme Hanelovy akrylové malby z posledních 20 let, které jsou ovlivněné právě touto zkušeností krajiny. Jsou zde přítomny ve dvou polohách. První zobrazuje svět přírody, organického pohybu, růstu a zániku, neustále se proměňujících energií. Na pozadí náhodně vzniklých barevných skvrn, jejichž předobrazem byl autorův zážitek s průhledy listovím, se roztáčejí odstředivé a dostředivé spirály, dynamické kruhy a ovály. Ve druhé z nich je tento přírodní svět konfrontován s předmětným. Nahodile vybrané předměty promítnutím a výřezy z maskovací pásky po sobě zanechávají jen siluety, otisky formy na strakatém pozadí chaosu.
Ačkoli to možná není na první pohled patrné, mají tyto akrylové malby s původními Hanelovými akcemi mnoho společného. Akčnost a časový rozměr jim dodává jejich pollockovský způsob vzniku. Je v nich obsažený princip dada, hra se slovy a významy. Na jedné malbě z triptychu zobrazujícího zvony je vyvedena silueta tohoto předmětu a s ní po vzoru popisného schématu slova koruna, čepec, krk, která odkazují k jeho jednotlivým částem. Jde zde o Hanelovo hlavní téma, svár racionality, popisnosti s živelnou neuchopitelností světa. Zároveň můžou mít tvary a předměty symbolické vyznění či rituální funkci.“ (kurátorka Marianna Placáková)
Olaf Hanel - malíř, grafik, sochař, kurátor a výtvarný kritik
* 1943 narodil se v Praze
* představitel českého akčního umění 60. a 70. let
* 1960 až 1965 – studium na Pedagogickém institutu v Pardubicích
* 1967 - 1970 působil jako ředitel Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě
* v té době vytváří své konceptuální projekty
* 1971 - příchod do Prahy
* působil v okruhu Křížovnické školy čistého humoru bez vtipu, jejíž členové se také stali účastníky Hanelových akcí
* podepsal Chartu 77, takže byl zaměstnán jako čerpač vody a topič
* v únoru 1979 emigrace do Vídně
* po půl roce odchod do kanadského Montrealu
* 1982 - 1983 příležitostně pracuje jako tiskař pro nakladatelství Sixty Eight Publishers
* vytváří landartové skulptury a začíná malovat
* 1990 návrat do Prahy
* 20 let působil jako kurátor Českého muzea výtvarných umění
Galerie Montmartre
110 00 Praha 1
Řetězová 7
Máme otevřeno: úterý –neděle 12.00 - 18.00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 85 %
Ing. Olga Koníčková
Foto: autorka