Olaf Hanel: ´Kolem dokola a jinak´ aneb proč na strakatý chaos promítáme siluetu!?

08.06.2014 17:02

Galerie Montmartre – Praha

3. 6. – 28. 6. 2014            

                              

Vernisáž výtvarných prací Olafa Hanela ´Exily vnitřní a vnější IV - Kolem dokola a jinak´ v příjemném prostředí Galerie Montmartre se konala za osobní přítomnosti sympatického a impozantního autora Olafa Hanela. Jak přišel ke svému exotickému jménu, nám na www.kulturaok-eu.cz bohužel nevysvětlil, ani nechtěl. Výstavu zahájila kurátorka Marianna Placáková.  Svou hrou na flétnu  nás zaujala především Zuzana Bandúrová.

„Počátky výtvarné činnosti Olafa Hanela jsou spojeny s kresleným humorem, karikaturou. Kresba ovlivnila i jeho pozdější tvorbu, a to konceptuální akce, ve kterých pracoval s lineární konstrukcí a grafickými představami. V polovině 70. let s akčním uměním z politických důvodů skončil a začal hledat jiné způsoby vyjádření. Iniciační se pro něj stala návštěva jihofrancouzského města Vence, ve kterém, inspirován uměleckým geniem loci a okolní vegetací, začal gestickým způsobem vytvářet abstraktní malby.

 

Na výstavě Kolem dokola a jinak představujeme Hanelovy akrylové malby z posledních 20 let, které jsou ovlivněné právě touto zkušeností krajiny. Jsou zde přítomny ve dvou polohách. První zobrazuje svět přírody, organického pohybu, růstu a zániku, neustále se proměňujících energií. Na pozadí náhodně vzniklých barevných skvrn, jejichž předobrazem byl autorův zážitek s průhledy listovím, se roztáčejí odstředivé a dostředivé spirály, dynamické kruhy a ovály. Ve druhé z nich je tento přírodní svět konfrontován s předmětným. Nahodile vybrané předměty promítnutím a výřezy z maskovací pásky po sobě zanechávají jen siluety, otisky formy na strakatém pozadí chaosu.

Ačkoli to možná není na první pohled patrné, mají tyto akrylové malby s původními Hanelovými akcemi mnoho společného. Akčnost a časový rozměr jim dodává jejich pollockovský způsob vzniku. Je v nich obsažený princip dada, hra se slovy a významy. Na jedné malbě z triptychu zobrazujícího zvony je vyvedena silueta tohoto předmětu a s ní po vzoru popisného schématu slova koruna, čepec, krk, která odkazují k jeho jednotlivým částem. Jde zde o Hanelovo hlavní téma, svár racionality, popisnosti s živelnou neuchopitelností světa. Zároveň můžou mít tvary a předměty symbolické vyznění či rituální funkci.“ (kurátorka Marianna Placáková)

 

Olaf Hanel -  malíř, grafik, sochař, kurátor a výtvarný kritik

* 1943 narodil se v Praze

* představitel  českého akčního umění 60. a 70. let

* 1960 až 1965 – studium na Pedagogickém institutu v Pardubicích

* 1967 - 1970 působil jako ředitel Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě

* v té době vytváří své konceptuální projekty

* 1971 -  příchod do Prahy

* působil v okruhu Křížovnické školy čistého humoru bez vtipu, jejíž členové se také stali účastníky Hanelových akcí

* podepsal  Chartu 77, takže byl zaměstnán jako čerpač vody a topič

* v únoru 1979 emigrace  do Vídně

* po půl roce odchod do kanadského Montrealu

* 1982 - 1983 příležitostně pracuje jako tiskař pro nakladatelství Sixty Eight Publishers

* vytváří landartové skulptury a začíná malovat

* 1990 návrat  do Prahy

* 20 let působil jako kurátor Českého muzea výtvarných umění

Galerie Montmartre

110 00 Praha 1

Řetězová 7

Máme otevřeno:  úterý –neděle  12.00 -  18.00 hodin

Vstup: volný

www.vaclavhavel-library.org

Hodnocení: 85 %

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka