Oded Ezer: Samsovo tajemství aneb imaginární postava ožila a objevily se i její knihy, jejichž obaly vytvořil zcela reálný izraelský typograf
Oded Ezer
Samsovo tajemství
4. 6. - 30. 9. 2024
Galerie Roberta Guttmanna
„Jde o velmi koncentrovanou instalaci,
jejíž základní rovinou je příběhová hra v reálném prostoru.
Každý, kdo do ní vstoupí, se ocitá nejen na stopě literární záhady,
ale také uprostřed Ezerových kreseb, obrazů, jež představují
útržky nutkavých představ a obsesí tajemného autora posedlého psaním.
V potemnělém prostoru připomínajícím opuštěnou divadelní scénu
s velmi expresivními kulisami je možné se ponořit do
vlastních úvah o procesu psaní nebo se
rovnou pustit do stavby vlastního vyprávění,
aniž by bylo důležité držet se výchozí předlohy.”
Kurátorka výstavy a šéfkurátorka Židovského muzea v Praze, Michaela Sidenberg
„Pro mě je Kafka jakési metaforické ‘třetí oko’, které
nestranně poměřuje okolní svět a na světlo vytahuje
nepohodlné věci, jež by jinak zůstaly nepovšimnuty.
Kafkovo psaní u čtenářů navozuje pocit
spřízněnosti, úžasu i obdivu k jeho literárnímu géniu…
Má neobyčejnou schopnost přimět své čtenáře k tomu,
aby se ztotožnili s hrdiny jeho příběhů.
A i když se jedná o příběhy smyšlené —
Řehoř Samsa se jednoho rána vzbudí a zjistí, že se kdoví proč proměnil v hmyz -
jsou vyprávěny s takovým smyslem pro realitu a ‘všednost’, že
nenechají čtenáře na pochybách, že něco podobného se může stát komukoli, je nevyjímaje.”
přední izraelský typograf a umělec Oded Ezer
Z temnoty vysvítá příběh
Netradiční instalace výstavy Odeda Ezera nazvaná Samsovo tajemství v důvěrně známé Galerii Roberta Guttmanna se zcela odlišuje o výstav předchozích a asi i budoucích.
Instalace exponátů je bezesporu vždy a pro každou výstavu rozhodující. Nevhodná a neinvenční instalace, dokáže zcela neomylně pohřbít i smysl a význam sebezajímavějších vystavených děl. Stejně tak vtipná, nápaditá a invenční instalace dokáže pozdvihnout i takové exponáty a díla, která samy o osobě nejsou ničím převratná. Občas se ale zdaří tak dokonalá symbióza vystavených prací, na straně jedné, a jejich instalace, na straně druhé, že vzniká v podstatě jeden velký umělecký akt, situace, kdy výstava je uměleckým artefaktem i jako celek a instalovaná díla jsou - „jenom“ - součástí velkého uměleckého počinu.
Přesně to, se tentokrát zdařilo vytvořit v Galerii Roberta Guttmanna výstavou Odeda Ezera s názvem Samsovo tajemství.
Temná galerijní prostora navozuje tajemství, na artefakty namířená bodová světla, odhalují jednotlivé útržky příběhu, vystavěného na fikci a divák se ocitá přímo v centru události.
Z temnoty před ním, každým krokem, vysvítá příběh o tom, co by, kdyby…
A o co v tom příběhu jde?
Kurátorka výstavy Samsovo tajemství v Galerii Roberta Guttmanna a šéfkurátorka celého Židovského muzea v Praze, paní Michaela Sidenberg to formuluje následně:
„Výstava předního izraelského typografa a umělce Odeda Ezera, je instalací ve stylu fiktivního dokumentu. Staví na fantaskní představě protagonisty jedné z nejslavnějších Kafkových povídek Řehoři Samsovi. Řehoř Samsa je představen jako zapomenutý literární génius, jehož dílo ovšem záhadně zmizelo. Samsa prostě neměl štěstí jako Kafka a jeho rukopisy nikdo nezachránil. Ezer se však ve své fabulaci pouští ještě dál, když názvy použitými na čtyřiadvaceti obálkách prázdných knih, jež jsou částmi úvodní pasáže Proměny, naznačuje, že si Kafka Samsovo dílo, alespoň částečně - přisvojil…“
Plně uplatněné dispozice Galerie Roberta Gottmanna
Uvědomíme-li si, že výstavní prostor Galerie Roberta Guttmanna (1880 – 1942), založená v roce 2001a pojmenovaná po známém pražském naivním malíři, nabízí plochu přes 80 m2 a dodržuje důsledně veškeré požadavky na moderní prezentaci uměleckých děl, tak je k dispozici základ pro výstavu pojatou tak, jak je pojata výstava Samsovo tajemství. K dispozici je totiž především kvalitní zastínění oken, vstup přes dvojí zádveří, což umožňuje absolutní odrušení galejního prostoru od vnějšího světa – v ulici U Staré školy - denně doslova přeplněného turistickým ruchem.
K tomu připočtěme optimální klimatické podmínky, vhodné právě pro vzácné staré knihy a listiny a možnost limitovat světelnou složku prostoru až na téměř temno, jaké staré bibliofilie potřebují a variabilní světelný park, umožňující pouze paprskovitě bodovými světly ozářit přesně to, co nasvíceno má a může být…
Jinými slovy, Galerie Roberta Guttmanna je ideálním prostředím pro výstavu vzácných starých knih. Tedy situace, kterou výstava Odeda Ezera Samsovo tajemnství, pojatá jako fiktivní výstava „starých, vzácných knih“ fiktivního autora, jímž má být Řehoř Samsa, románová postava, bezpečně plní.
Středová vitrína pak nabízí soubor vytištěných fiktivních knih, na stěnách jsou makulatury přebalů a ilustrací k těmto knihám, na nichž lze ale zjistit - kdo zná blíže dílo France Kafky - že tu něco nehraje. Fiktivní knihy fiktivního Řehoře Samsy se nápadně shodují s díly zcela reálného a světoznámého autora - France Kavky…
24 uměleckých mystifikací jako hold F. K.
Významný izraelský typograf Oded Ezer na výstavě Samsovo tajemství nabízí divákům tedy mimořádně sugestivním způsobem, Ezerovo autorské pojetí 24 obálek knih napsaných samotným Řehořem Samsou.
Hra s divákem o tom, zda autor oněch knih - Řehoř Samsa - vůbec existoval a zda tím pádem existovaly i ony, zde tak věrohodně prezentované, knihy…
Jak dodává Michaela Sidenberg ve své tiskové zprávě:
„Výzvou bylo samotné technické řešení výstavy. Galerie bude totiž ’zabalena’ do velkoformátových tisků, a to včetně podlahy, po níž budou návštěvníci chodit. Velkoplošné tisky tak musí snést vysoké zatížení. Perfect print services, kteří je pro výstavu vyrobili a nainstalovali, museli jejich podobu s autorem vyladit do nejjemnějších detailů, aby bylo dosaženo zamýšleného efektu atmosféry, která uspokojí i ty nejnáročnější pozorovatele. Práce byla o to náročnější, že vše se dělo na dálku na trase Praha – Tel Aviv. Martin Marek z Perfect print services k tomu dodává: „Lidé se na díla budou dívat z velmi malé vzdálenosti, proto jsme museli tisknout v nejvyšším možném rozlišení, abychom splnili nároky na kvalitu. Stroj Canon Colorado M5W s technologií UVgel nám umožnil nalézt optimální řešení, tapety mají stálou barevnost, vysokou flexibilitu, a navíc jsou odolné vůči oděru.“
Oded Ezer
· Oded Ezer je přední izraelský typograf, designér, pedagog a tvůrce vizuálních obsahů vztahujících se k tématům přírodních věd, medicíny, antropologie, body-artu, etiky, literatury, náboženství, historie, sociologie, politiky a systémů záznamu textu.
· Spolupracuje s kulturními a vědeckými institucemi, neziskovými organizacemi i komerčními společnostmi.
· Mezi jeho klienty najdeme přední světová muzea, galerie a kreativní i výzkumná centra (MoMA, V&A Museum, Taiwan National Museum of Art, Design Museum Holon), významná města (Jeruzalém—Jerusalem Season of Culture, Palermo—Palermo Capitale della Cultura, Krakov—Festiwal Kultury Żydowskiej), start-upy i globální společnosti (Google, Samsung, Waze).
· Je také autorem grafické úpravy Nové americké hagady (New American Haggadah, Little, Brown & Co., 2012) a jednou z jeho realizací z poslední doby je návrh nového logotypu a dvojjazyčného fontu pro legendární izraelský Weizmannův institut.
· Více informací o autorovi a jeho díle lze získat na jeho stránkách www.odedezer.com .
Text a foto: Richard Koníček
Oded Ezer
Samsovo tajemství
4. 6. - 30. 9. 2024
kurátorka výstavy Michaela Sidenberg (c) Josef Mirovský, Židovské muzeum v Praze
Galerie Roberta Guttmanna
U Staré školy 3, 110 00 Praha 1
https://www.jewishmuseum.cz/pamatky-a-expozice/pamatky/galerie-roberta-guttmanna
Vstup pouze do galerie: zdarma
Bezbariérový přístup: ano (vstup vchodem do administrativní budovy muzea)
Výstava je jedním z vrcholů celoroční programové série,
kterou Židovské muzeum v Praze pořádá pod názvem
KAFKA 100.
Výstavu doprovázejí komentované přehlídky s kurátorkou Michaelou Sidenberg
a vzdělávací program určený žákům základních a středních škol.