Od kapucínů přes Nový Svět k novoroční jízdě ´Jeep´ veteránů aneb dvouhodinová novoroční zážitková pouť …
Praha - 4. 1. 2019/11.00 -12.00 hodin
Kilometry již na www.www-kulturaok-eu.cz nepolykáme, spíše nás těší tzv. zážitková minituristika. V sobotu 4. ledna 2020 na svátek Diany/Dajany jsme se vydali na Pražský hrad, původně jenom k jesličkám v kostele Panny Marie Andělské na Hradčanech, které se nacházejí na Loretánském náměstí a které každým rokem navštěvujeme.
Moc se každému návštěvníkovi, zejména dětem, líbí, když ovečky po vhození mince sklánějí své hlavy a vítají svým něžným zabečením, jako kdyby bychom vstoupili do Betléma právě ve chvíli, kdy se narodil Ježíšek. Nechybí ani tiché zurčení potůčku. U vchodu nám ovčák na cestu posvítí, potom projdeme kolem pastýřů, ženoucích své ovečky přes můstek nad potokem, a poté se přiblížíme k jeskyni s Pannou Marií, Josefem a Ježíškem. Kolem stojí tři králové a přinášejí zlato, kadidlo a myrhu...
Jesličky v kostele Panny Marie Andělské v Praze na Hradčanech jsou vyrobeny z 49 figur v životní velikosti (do 166 cm). Kostel patří k pražskému klášteru menších bratří kapucínů a jesličky zde umístěné jsou něco málo přes 300 let staré. Jesličky vznikaly od 1710 - 1725.
Máme otevřeno:
25. 12. 2019 - 6. 1. 2020/Tři králové
denně 10.00 - 17.00 hodin
(Silvestr 10.00 - 14.00 hodin)
Poté jsme se rozhodli, že si ještě dojdeme na Pražský hrad, a to pod Pražským hradem nacházejícím se malebným Novým Světem, protože je stranou automobilového ruchu. Před 30 lety jsme na Nový Svět chodili na návštěvu k malíři Miloši Kurovskému a před 52 lety jsme strávili maturitní večírek v restauraci U Zlaté hrušky (nyní je v rekonstrukci?).
Nový Svět = nejkrásnější část Prahy, ve které chudina živořila o hladu.
Říká se, že Nový Svět je nejzlatější z celé Prahy.
Jeho chudí obyvatelé chtěli svou bídu vynahradit zlatými názvy domů.
„Protože v těsných světnicích nebylo k hnutí, přenášel se za hezkého počasí veškerý místní život do ulic a přilehlých dvorečků. Mezi domky navíc visely šňůry zatížené prádlem, takže zdejší kolorit silně připomínal italské uličky. Toto místo bylo za první republiky často vyhledáváno filmaři a nejinak je tomu pro jeho malebnost i dnes.“ (Petr Ryska)
Dům číslo 27 U Zlatého slunce se nachází v uličce Nový Svět. Bydlel v něm malíř a grafik Jiří Anderle. Dva sousední domy U Zlatého pluhu číslo 25 a 23 byly původně spojené. V domě bydlel houslista Jan Ondříček a jeho malý syn František.
Vedlejší dům číslo 19 U Zlatého beránka je spojený s Milanem Knížákem. Ten v 60. letech 20. století měl zde ateliér. V 70. letech 20. století se sem přistěhoval malíř Miloš Kurovský.
Historicky nejslavnější dům na Novém Světě je U Zlatého noha číslo 1. V roce 1600 přijel do Prahy na pozvání císaře Rudolfa II. dánský hvězdář Tycho Brahe. Tehdy to byl hostinec a věhlasný astronom, astrolog a alchymista v něm nějaký čas přebýval, než se přestěhoval do domu na Pohořelci (a další...).
Poté jsme kolem Galerie U Kalousků dorazili na Hradčanské náměstí, kde nás (nic na www.www-kulturaok-eu.cz netušíc o akci) ohromila půlhodinová vojenská přehlídka 60 jeepů, naštěstí se konající v rámci 16. ročníku tradiční jejich Novoroční radostné jízdy Prahou (bohužel probíhající v ovzduší před několika dny vzniklé celosvětově neradostné a nebezpečné politické situace na Blízkém Východě).
Spojenecké kluby vozidel ´Jeep´se nejdříve sešly na ostrově Kampa pod Mostem u Okýnka, a pak odstartovaly směr Hradčanské náměstí. Další štace byla Palachovo náměstí před Rudolfinem.
Jejich jízda je poctou vozidlu, které v původní vojenské verzi, pomohlo spojeneckým armádám zvítězit ve 2. sv. válce. Na zrodu tohoto vozidla se podílely společně pouze 3 automobilky ve Spojených státech: Bantam, WILLYS a Ford, které se jako jediné ze 136 oslovených automobilových výrobců zúčastnili soutěže pro toto armádní vozidlo.
Původní armádní verzi, které od roku 1941- 1945 bylo vyrobeno necelých ¾ milionů kusů, již pouze WILLYS vyráběly modely MB a Ford vyráběl modely GPW, které však byly identické a v jednotlivých dílech zaměnitelné.
Firma Bantam poté vyráběla vlečné vozíky pro tyto vozidla.
Po skončení 2. sv. války byla produkce těchto vozidel u výrobce WILLYS přesměrována na civilní verze a dále také na vylepšené armádní modely. Tato produkční linie je současně završena civilním modelem Wrangler a armádním HUMVEE. HMMWV High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle.
Motto klubu majitelů ´jeep´ veteránů
:
Už jako dětem ve škole se nám ztrácely červené pastelky,
když jsme měli malovat rudou hvězdu.
Naše jeepy měly vždy hvězdu bílou!
A od té doby se závislost na bílé hvězdě v kruhu u nás stále zvětšuje.....
„Jsme ti, kteří se hlásí k odkazu svých dědů a tátů,
československých legionářů,
protifašistických a antikomunistických bojovníků,
kteří se nebáli položit život na frontě,
koncentračních táborech
a
v odboji za svoji vlast, svobodu a demokracii.“
My na www.www-kulturaok-eu.cz jsme fotografovali o stošest,
zejména nás lákaly vlajky i detaily veteránských vozidel.
A když zprovoznili i polní kuchyni, a v mrazivém ovzduší se šířila vůně jídla a kafe, sbíhaly se nám sliny na jejich polévku i guláš, a tak s přáním dobré chutě (v našich duších) nám začalo kručet v břiše a hladoví a zcela zamrzlí jsme domů pádili nejkratší cestou přes zahraničními turisty hojně navštěvovaný, a tudíž obležený Pražský hrad …
Hodnocení: 100 %
Připravil Richard Koníček
Ing. Olga Koníčková
(zdroj: www.idnes.cz/bydleni/na-navsteve/novy-svet-praha)
Foto: © Ing. Olga Koníčková