Nová železniční zastávka Praha Rajská zahrada aneb další krůček k využití železnice jako MHD
Železniční zastávka Praha Rajská zahrada
18. 2. 2024
Novou pražskou zastávku nazvanou Rajská zahrada tvoří
dvě zastřešená nástupiště o délce 220 metrů a
bezbariérové propojení s přístupovou lávkou zajišťují výtahy.
Zastávka tvoří další způsob k přestupu na linku B metra.
Praha - Rajská zahrada je nová železniční zastávka nacházející se v Kyjích
na tratích směrujících z Prahy na Nymburk či Neratovice,
dostupná ze stanice metra B - Rajská zahrada a
návazná na Chlumeckou ulici vedoucí částečně právě podél železniční trati.
Slouží, ale bude sloužit ještě lépe
Jak jsme si sami na sobě ověřili při jednom našem sobotním průzkumu, tak pěší lávka vedoucí ke stanici významně usnadňuje přístup těm, kteří obývají přilehlou oblast zvanou Hutě. A to jak k vlaku, který zde dříve vůbec nestavěl, tak dokonce i do stejnojmenné stanice metra B - Rajská zahrada. V okamžiku naší návštěvy, bylo ještě pořád nutno využít k přesunu od stanice vlaku do stanice metra stávajícího podchodu po ulicí Chlumeckou, ale druhá část lávky přes výpadovku, už brzy umožní dojít až do horní části stanice metra B – Rajská zahrada. Lávka v celé šíři by totiž měla být zprovozněna údajně během 1. čtvrtletí 2024, čemuž stav druhé části lávky, jaký jsme (18. 2. 24) viděli, opravdu nasvědčuje.
Když už tak už
Moudré hlavy moudře a také ekonomicko-prakticky rozhodly, že když už se provádí rozsáhlá a nákladná rekonstrukce železniční trati v úseku Praha -Vysočany – Mstětice, což se událo v roce 2020 – 2023 (zprovoznění 10. 12. 2023), je rozumné souběžně s tím vytvořit také možnost téměř přímého přestupu z metra B - Rajská zahrada na vlak do zastávky Rajská zahrada. Další už byl „jen“ technickoorganizační problém. Nově vzniklá zastávka na této tříkolejné trati, má ve výsledku, jedno boční a jedno ostrovní nástupiště. Přístup na nástupiště zajišťuje lávka, na kterou vedou schody i výtahy.
Značení z budoucnosti
Jak se právem pyšní organizace Ropid, tak vůbec poprvé jsou zde použity v praxi, nové prosvětlené nosiče. S těmi bychom se, když se osvědčí, měli časem setkávat i v síti pražského metra. Jakýmsi „majákem“ upozorňujícím na vlakovou zastávku je výrazný „totem“ nesoucí symboly vlaku a Eska. A že zaujmou, můžeme potvrdit, protože zjevně zaujali většinu osob, které během našeho pobytu a focení po zastávce kolem prošly kolem nich.
„V návaznosti na dokončení druhé části lávky bude navigace Čitelné Prahy použita i tam. Jednotný navigační systém se propíše také v rámci výtahů, které
propojují lávku s jednotlivými nástupišti, na jižní straně s částí lávky přes Chlumeckou ulici a s úrovní okolního terénu.“
tiskový mluvčí organizace ROPID Filip Drápal
Malý průlet historií akce
· 2019 - Správa železnic začala hledat firmu, která za 3,57 miliardy korun bez DPH zmodernizuje úsek z Prahy -Vysočan do Mstětic.
· Součástí úprav musí být kompletní proměna stanice Praha -Vysočany.
· Zakázku za 4,198 miliardy Kč získalo sdružení Mstětice – Vysočany, vedené společností Subterra.
· Rekonstrukce odstranila technicky nevyhovující stav.
· Současně však řešila i zvýšení traťové rychlosti a tím zkrácení cestovních dob.
· Rekonstruovaná trať má umožnit také rozšíření nákladní dopravy, a to zvýšením možného využití pro vlasy o délce až 740 metrů.
· Stavba byla zahájena (v rámci modernizace úseku Praha -Vysočany – Mstětice) v únoru 2022.
· Nejprve byla provedena stabilizace svahu.
· Následovala výstavba nástupišť.
· Územní rozhodnutí pro lávku bylo vydáno již v roce 2016.
· Podobu lávky navrhla VPÚ Deco Praha, a.s.
· Zakázku na projektovou dokumentaci a inženýrskou činnost nutnou k získání stavebního povolení získala společnost Pontex.
· Soutěž na stavbu lávky, financovanou hl. m. Praha, vyhrála společnost Strabag
· Volba použité antracitové barvy, vzešla z veřejné ankety.
· S příchodem celostátních změn jízdních řádů veřejnost mohla začít novou železniční zastávku využívat.
· Zastavují zde vlaky linek S2, S3, S9, S22 a S34.
Technické minimum lávky nad kolejištěm
Zastávka má dvě nástupiště. Délka obou je 220 metrů. Jedno je na straně směrem ke stanici metra, druhé mezi kolejemi, tedy tzv. ostrovní.
Zastávku zpřístupňuje dvojice antracitových ocelových lávek se žlutým zábradlím. Lávky měří dohromady 90 metrů a šířku mají 3,8 metru.
Jedna vede od křižovatky Borská – U járku k zastávce a dál přes kolejiště.
Druhá, od zastávky, přes Chlumeckou, ke stanici metra Rajská zahrada.
Bezbariérovost lávky zajišťují výtahy.
Prospěšnost zastávky je nepochybná
Oficiální zdůvodnění připravila společnost Ropid, to neoficiální potvrzuje zájem veřejnosti.
Podle Ropidu, se
· usnadní cestování z oblasti sídliště Černý Most a Hutí nejen do centra Prahy, ale i do Středočeského kraje.
· Středočechům zastávka zase umožní rychlý přestup do oblasti Černého Mostu a Prahy 14.
· Vlaky zde zastavují ve špičkách všedních dnů v souhrnném intervalu 10 - 15 minut, mimo špičky a o víkendu 15 - 30 minut.
· Jízdní dobou 13 minut konkurují vlaky metru, jehož jízdní doba od Rajské zahrady na Náměstí Republiky, je dokonce o celé 3 minuty delší.
Závěrem ještě přidáme tip za www.www-kulturaok-eu.cz
Je určen všem generacím a povahám, ideální je ale hlavně pro rodiče, či prarodiče, s vnoučaty. Víme všichni jak malé děti milují vláčky. A na zastávce Rajská zahrada se jich mohou nabažit dokonce z více pohledů, i z nadhledu. Ve všední dny se tu přímo míhají, ale i o víkendu, si jich mrně užije dost.
A když už to dospěláky či mrňousky přece jen přestane bavit (koho asi dřív, že…) je dalším lákadlem přechod po lávce, přes dálnici. I tenhle pohled potěr jistě osloví. A pak se zase dostaneme do konstrukčně nezvyklé stanice metra B – Rajská zahrada, kde pro změnu jezdí vozy metra nad sebou a i kde je nástupiště také patrové. A pak? No, a pak ven.
Buďto na autobus 181 a s ním do stanice Kyjský hřbitov, který má zastávku hned před vchodem do metra a nebo klidně pěšky (skrz podchod pod další výpadovkou) kudy je to asi tak jeden kilometr, až k malebnému Kyjskému rybníku. Ale o tom zase někdy jindy a podrobně…
Text: Richard Koníček, s využitím TZ společnosti Ropid a bulletinu Dopraváček
Foto: Marie Kubíčková, DiS,