Nostalgie jako avantgarda aneb pokus o romantismus v současné sekulární společnosti
Pragovka Gallery Rear - Praha
28. 6. - 27. 8. 2020
Na výstavě Nostalgie jako avantgarda (pokus o romantismus v současné sekulární společnosti) se svými díly (včetně videa) podílelo 6 umělců: Adam Kašpar, Alžběta Josefy, Matěj Kolář, Julia Koudela Hansen-Löve, Ondřej Maleček a Vilma Prázná.
Výstavní projekt Nostalgie jako avantgarda představuje výběr děl 6 umělců mladší a nastupující střední generace, kteří do oblasti umění vstupují nevázaně, zcela nezávisle na vizuálním světě rychle se střídajících trendů. Témata jejich děl se primárně neopírají o módní sociální, genderová, ekologická či politická témata propíraná ve virtuálním prostoru mediálního fóra, ale jejich přístup k umění vychází přirozeně z reflexe žité reality a jejich vnitřního prožívání.
Z jejich děl je cítit nostalgie, která pramení z jejich společné touhy vytvářet si silná a dlouhodobá osobní pouta ke konkrétním věcem, místům, přírodě. Tento romantický návrat na pozadí své vlastní zkušenosti a prožitku, znovuprožívání již objeveného, lze vnímat jako přirozenou reakci na pocit nejistoty z toho, čím dnešní člověk skutečně je, kam směřuje a kde jsou jeho kořeny.
Adam Kašpar se dlouhodobě a systematicky věnuje velkoformátové, realistické až drobnopisné malbě krajin, lesních interiérů a hornin. Tato posedlost vychází z autorovy touhy přiblížit se podstatě konkrétního místa, což jej dovádí až ke sběratelství fosilií, hornin a zkoumání jejich vnitřní stavby, které doprovází množství kresebných skic a studií.
Vilma Prázná se věnuje lidským vztahům k paralelním nelidským existencím. Ve svém nejnovějším cyklu digitálních tisků Ze života lidí inscenuje své vlastní staré panenky Barbie mužského a ženského pohlaví do běžných lidských situací zachycujících rituály a momenty z jejich heterosexuálních vztahů.
Klasicky vyučená malířka Alžběta Josefy si vytváří velmi kladné vztahy k předmětům. Na jejích monochromně laděných obrazech se objevují lidské orgány, bytosti z duchovního světa nebo předměty odkazující k tajemným rituálům, magii či liturgii. Josefy si předměty svého zájmu vybírá podle jejich významu v lidské společnosti a je fascinována příčinami, které vedou k jejich vzniku a vnitřnímu uspořádání.
Julie Koudela Hansen-Löve se ve svých obrazech opakovaně vrací k tématu zátiší, krajiny nebo portrétu, pro které si vytvořila specifickou nostalgicky laděnou poetiku. Její nejnovější obrazy připomínají fragmenty zašlých tapet, do jejichž dekorativního pozadí se v průběhu let otiskl stále přítomný duch původních obyvatel starého zámeckého pokoje.
Umění Ondřeje Malečka je plné symbolických a literárních významů volně odkazujících k českému romantismu a dekadenci. Ondřej Maleček je malujícím básníkem, který prochází světem, z něhož si vybírá klasická a zdánlivě obyčejná témata krajin, lesních zákoutí, květin, zátiší, portréty bytostí z paralelního světa pohádek a snů, pro které si vytvořil typickou melancholickou a jemně ironickou poetiku a stylizaci.
S tématem návratu ke kořenům, rodinné historii a lokální tradici pracuje i Matěj Kolář, který se ve svých aktivitách pohybuje v prostoru performativního umění.
V jeho nejnovějším díle Nejasný ostrov, ze kterého dnes existuje pouze dokumentární videozáznam, Matěj Kolář podnikl několikadenní pěší cestu po stopách odsunutých předků po hranici tzv. německého jazykového ostrova v okolí Jihlavy. Během této poutě prošel 35 vesnic, ve kterých se zastavil a na návsi vyšíval jména osad v českém a německém jazyce. (text: Hana Šaurerová)
Doprovodný program
- 13. 8. 2020/ Dolce far niente: Beseda s umělcem Adamem Kašparem, společně s tematickým blokem Umění Antropocénu, promítáním stejnojmenného filmu a dalším programem v galeriích
- 27. 8. 2020/ Dernisáž výstavy v rámci Dolce far niente /doplněno o květinový workshop vedený kurátorkou Hanou Šauerovou. Hudební doprovod: sólista na violoncello Jan Pech, následovat bude performance slovenské skupiny Marina Abramovič po sebe neupratuje a letní kino: FAMU v kině 01
Kurátorka: Hana Šauerová
190 00 Praha 9 - Vysočany
Kolbenova 923/34a
Vstupné: dobrovolné
Hodnocení: 79 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
viz další:
Adam Kašpar - Nová galerie - 24. 4. 2015
Adam Kašpar - Nová galerie - 14. 10. 2016
Adam Kašpar - Nová galerie - 27. 11. 2018
Adam Kašpar - AVU - 25. 6. 2018
Adam Kašpar - Topičův salon - 8. 11. 2018
Adam Kašpar - Nová galerie - 26. 1. 2017
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/krajina-2017-aneb-tri-kocky-v-ni/
Ondřej Maleček - Studio hrdinů - 29. 9. 2014
Alžběta Josefy - Kritici - 18. 5. 2016
Alžběta Josefy - ArtAtak - 17. 11. 2013
Alžběta Josefy - 1. patro - 24. 8. 2018
Julie Koudela - Topičův salon - 12. 4. 2015
Julie Koudela - Topičův salon - 1. 11. 2013
Alžběta Josefy - Chemistry - 15. 12. 2016
Alžběta Josefy - Chemistry - 18. 6. 2014
Ondřej Maleček -Novoměstská - 29. 7. 2015
Ondřej Maleček – Galerie Václava Špály - 19. 7. 2015
Ondřej Maleček - Futura Karlín - 16. 6. 2014